"Back to Front. Polish Exhibitions on Show" skoncentruje się nie na obiektach, ale na unikatowym zjawisku, jakim było projektowanie ekspozycji prezentujących Polskę na wystawach światowych w latach 40., 50. i 60. XX wieku w okresie niezwykle intensywnego rozwoju tej dziedziny. Wysoki poziom artystyczny wystawiennictwa tych dekad sprawia, że jest ono postrzegane jako forma sztuki i porównywane do zjawiska Polskiej Szkoły Plakatu. Podobnie jak w przypadku plakatu forma wystaw była traktowana także jak wypowiedź artystyczna.
Prezentacja w La Triennale di Milano zapewnia wystawie nie tylko prestiżową lokalizację i duże zainteresowanie publiczności, ale także doskonale wpisuje się w linię programową La Triennale, które tworzy idealną przestrzeń dla wystaw narracyjnych, związanych z historią idei i wizji projektantów.
Jak mówi Krzysztof Olendzki, dyrektor IAM:
Instytut przywiązuje do designu ogromną wagę – to dziedzina wyjątkowa, z jednej bowiem strony pomaga nam określić poprzez kulturę materialną, kim jesteśmy oraz jak chcemy być postrzegani, z drugiej zaś pozwala na powiązanie wzniosłych idei artystycznych z użytecznością i rozwojem gospodarczym.
Wystawa, która otwiera tegoroczny program międzynarodowych prezentacji designu przygotowanych przez Instytut Adama Mickiewicza, to jedno z pierwszych zagranicznych wydarzeń związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości.
"Back to Front. Polish Exhibitions on Show " podejmuje problematykę tworzenia tożsamości narodowej designu na przykładzie historii polskich pawilonów narodowych. Punktem wyjścia koncepcji wystawy są polskie projekty wystawiennicze prezentowane na międzynarodowych targach, wystawach gospodarczych i wydarzeniach projektowych. Za ich formą często kryją się nazwiska uznanych mistrzów – architektów, projektantów i artystów takich jak Wojciech Zamecznik czy Zofia i Oskar Hansenowie. Poprzez użycie atrakcyjnej grafiki, przeskalowanej fotografii i fantazyjnych elementów przestrzennych, aranżacje wystaw nie tylko służyły eksponowaniu obiektów, ale też same stawały się interesującym eksponatem. Fotografie dokumentujące wystawy zorganizowane w czasie trzech powojennych dekad dobrze uchwyciły ten fenomen. Ciekawym wątkiem, szczególnie dla zagranicznego odbiorcy, są inspiracje dorobkiem i nawiązania do tradycji polskiej awangardy. Katarzyna Jeżowska, kuratorka wystawy, wyjaśnia:
"Back to Front " jest wystawą o wystawach-projektach, które znikają zaraz potem jak zostaną ukończone. Ich celem jest zapewnienie tła dla eksponowanych przedmiotów, wokół których skoncentrowana jest narracja wystawy i zainteresowanie zwiedzających. Pragnę odwrócić ten porządek i skierować uwagę na to, co jest często pomijane lub traktowane jako drugorzędne.
Wystawa "Back to Front " opierać się będzie na unikalnych, niepokazywanych dotąd międzynarodowej publiczności materiałach fotograficznych. Dopełniać je będą obiekty polskiej sztuki użytkowej, jak wazony autorstwa Zbigniewa Horbowego, krzesło projektu Władysława Wołkowskiego, tkaniny zaprojektowane przez Czesławę Konopkównę i Stefanię Milwicz.
Wystawę przygotował zespół:
autorka koncepcji kuratorskiej – Katarzyna Jeżowska
autor koncepcji graficznej – Marian Misiak
aranżacja wystawy – Marcin Kwietowicz
"Back to Front " ukazuje fragment zapomnianej historii polskiego wystawiennictwa i pyta o rolę wystaw w komunikowaniu idei oraz opowiadaniu historii. Katarzyna Jeżowska pisze w katalogu:
Okres zimnej wojny wpłynął na dynamiczny rozwój wystawiennictwa, a wystawy stały się ważnym miejscem konfrontacji pomiędzy różnymi wizjami świata. Dla Polski w nowej, pojałtańskiej rzeczywistości doświadczenia okresu międzywojennego wbrew pozorom okazały się niezwykle istotne; polskie pawilony na światowych wystawach w Paryżu i Nowym Jorku w latach 20. i 30., a także nieco wcześniejsze krajowe wystawy przemysłowe i rolnicze, stały się ważnym punktem odniesienia dla rozwoju wystawiennictwa w okresie powojennym.
Wydarzenie zorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach koordynowanego przez Instytut międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.
Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.
Źródło: informacja prasowa, oprac. zespół Culture.pl