Biennale w Stambule to międzynarodowa wystawa sztuki współczesnej, którą od 1987 roku organizuje İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV). Miasto leżące na styku wschodu i zachodu, tradycji i nowoczesności w ciągu blisko 30 lat stało się miejscem spotkania artystów i publiczności z różnych kultur. Co dwa lata staje się centrum międzynarodowej sieci artystycznej, artystów, kuratorów i krytyków sztuki, prezentując nad Morzem Czarnym najnowsze trendy w sztuce współczesnej.
Kuratorką Biennale w 2015 roku jest Carolyn Christov-Bakargiev, wybitna amerykańska pisarka, historyczka sztuki i kuratorka. W latach 2008-14 Christov-Bakargiev była dyrektorem artystycznym Documenta w Kassel, w 2012 roku uznano ją za najbardziej wpływową osobę świata sztuki według Art Review.
Jej koncepcja kuratorska oscyluje wokół pojęcia i obrazu fali – dosłownie fali morskiej, jak i fali ludzkiej, fali emocji i pamięci. Christov-Bakargiev zaproponowała, by głównym motywem imprezy była słona woda, ze względu na położenie miasta nad cieśniną Bosfor. Dlatego też wydarzenia artystyczne rozprzestrzenią się po całej okolicy. Odbędą się zarówno na lądzie, jak i na wodzie, po europejskiej, jak i po azjatyckiej stronie Bosforu. Wystawy, prezentacje, projekcje i spotkania będą miały miejsce w muzeach, hotelach, opuszczonych garażach, szkołach, w prywatnych domach i ogrodach, na łodziach oraz barkach.
Do tegorocznej edycji Biennale zaproszono nie tylko wybitnych artystów z całego świata, jak m.in. Francis Alÿs, Tacita Dean, Cevdet Erek, Pierre Huyghe, William Kentridge, Susan Philipsz, Walid Raad i Robert Smithson, ale również znajdzie się na niej spuścizna naukowców, filozofów i pisarzy – m.in. Marguerite Duras, Orhana Pamuka, Karola Darwina i Jacquesa Lacana.
Jednym z twórców zaproszonych do Biennale w Stambule jest także polska artystka rezydująca w Paryżu – Ania Soliman, która specjalnie na tę imprezę tworzy nową pracę. Dzieło roboczo zatytułowane "Drawing Nothing" to wielkoformatowa instalacja, składającą się z rysunków, obrazów i obiektów. Praca ta podejmuje temat różnorodnego pojmowania nicości i pustki jako sposobu radzenia sobie z zagadnieniem wartości. Dla Soliman słona woda, główny motyw biennale, łączy wszystkie zmysły – można jej dotknąć, można się w niej zanurzyć, można jej posmakować, powąchać, posłuchać. To wielozmysłowe doświadczanie będzie jednym z centralnych elementów prac pokazywanych w Muzeum Pera w Stambule.
Ania Soliman to artystka o polskich, amerykańskich i egipskich korzeniach. Studiowała na Harvardzie i na Columbia University, jak i w Whitney Independent Study Program. Jej prace były wystawiane m.in. na Whitney Biennial, w Artists Space w Nowym Jorku, a także na monograficznych wystawach w Nowym Jorku i Bazylei.
14. Biennale w Stambule
"SALTWATER: A Theory of Thought Forms"
5 września – 1 listopada 2015
Kuratorka: Carolyn Christov-Bakargiev
Źródło: mat. organizatorów, oprac. AS, 2.09.2015