fot. Marek Dusza
Łączenie tradycji z nowoczesnością - tak najkrócej można scharakteryzować pomysł
Andrzeja Seweryna na prowadzenie
Teatru Polskiego w Warszawie, którego dyrekcję objął oficjalnie 1 stycznia 2011 roku. Jako gospodarz starych murów przy ul. Karasia 2 symbolicznie pootwierał wszystkie okna i drzwi teatru, wpuszczając doń świeże powietrze. Zarejestrowała to kamera, a pokazane zostało 4 stycznia, podczas pierwszego spotkania dyrektora Seweryna z dziennikarzami.
"Łatwo zebrać gwiazdy, wziąć dobry tekst i zrobić dobre przedstawienie, trudniej zbudować teatr jako miejsce - uważa Seweryn. - A mnie zależy na tym, żeby Teatr Polski stał się ważnym miejscem w Warszawie. Miejscem, które promieniuje."
Przedstawiając swoją wizję teatru Andrzej Seweryn nawiązywał do programu, który przedstawił
Kazimierz Dejmek, obejmując dyrekcję Polskiego we wrześniu 1981 roku. Mówił o wysokim poziomie moralnym i obywatelskim aktorów oraz poszanowaniu widza. A nie jest to możliwe bez podstawowych umiejętności warsztatowych wykonawców - nienagannej dykcji i biegłości w mówieniu wiersza. Troską nowego szefa teatru będzie też dotrzymywanie wierności wystawianym autorom.
"Nasz człowiek w Comédie-Française" - jest jej członkiem do lutego 2013 roku - swoją aktywność w Polskim zainaugurował 5 i 6 stycznia 2011 roku występem w monodramie złożonym z tekstów Szekspira - Wyobraźcie sobie... w reżyserii Jerzego Klesyka. Były to pokazy przedstawienia
Teatru im. Juliusza Słowackiego z Krakowa.
"Chcemy być otwarci na wszystkie tematy i pokolenia - deklaruje nowy dyrektor. - Jeżeli ktoś myśli: 'przyszedł Seweryn, no nie, groza i konserwatyzm', myli się. Tu nie będzie widowisk wymierzonych przeciwko komuś, przeciwko czemuś, tylko rozmowa. Zamierzam do niej zaprosić między innymi Jana Klatę i Barbarę Wysocką. Chcę robić teatrem z sensem."
Jedną z jego cech ma być repertuarowa interdyscyplinarność. Poza własnymi produkcjami scena przy Karasia przewiduje współpracę z teatrami niezależnymi, promocję tańca współczesnego - co dwa miesiące gościć będzie występy
Teatru Tańca Zawirowania. W planach są też objazdy przedstawień po scenach województwa, Forum Dyskusyjne, Salon Poezji i studium aktorskie.
Przekształceniu ulegnie też zespół. Z częścią aktorów zmieniono stosunek pracy, a pozyskanie dwudziestu nowych współpracowników nie jest jednoznaczne z automatycznym otrzymaniem przez nich etatów.
Plan premiery i innych wydarzeń w Teatrze Polskim
- Rok 2011:
15 i 16 stycznia - Końcówka/Szczęśliwe dni Becketta, reż. Antoni Libera; widowisko dedykowane pamięci Zbigniewa Zapasiewicza, z udziałem Olgi Sawickiej, Jarosława Gajewskiego, Andrzeja Seweryna i Zdzisława Wardejna;
23 stycznia - inauguracja Salonu Poezji - idea Anny Dymnej, Józefa Opalskiego i Teatru im. Słowackiego w Krakowie. Salon Poezji będzie się odbywał co miesiąc. Pierwszy poświęcony jest twórczości księdza Jana Twardowskiego;
29 stycznia - Noc w Polskim w 98. rocznicę powstania teatru, z udziałem gości: Andrzeja Łapickiego i Zofii Kucówny, z finałowym występem Gaby Kulki;
26 lutego - Nowy Don Kichot Fredry, reż. Natalia Kozłowska;
5 marca - Polacy według Dzienników Witolda Gombrowicza oraz homilii i wystąpień publicznych Stefana kardynała Wyszyńskiego, reż. Gabriel Gietzky, z Radosławem Krzyżowskim i Olgierdem Łukaszewiczem - inauguracja Forum Dyskusyjnego Teatru Polskiego;
26 marca - Żeglarz Szaniawskiego, reż. Jerzy Klesyk;
30 kwietnia - Cyd Corneille'a, reż. Ivan Alexandre, z udziałem Grażyny Barszczewskiej, Anny Dereszowskiej, Marcina Jędrzejewskiego, Olgierda Łukaszewicza i Jerzego Zelnika;
14 maja - niezależny białoruski Wolny Teatr z Mińska pokaże Sny/Pokolenie Jeans Nikołaja Chalezina i Natalii Kolady;
18 czerwca - Wieczór trzech króli Szekspira, reż. Dan Jemmett;
17 września - Hekabe Eurypidesa; reż. Karolina Kolendowicz, z Jadwigą Jankowską-Cieślak;
8 października - Szkoła żon Moliera, reż. Jacques Lassalle, z Andrzejem Sewerynem jako Arnolfem;
19 listopada - Siedziałam w domu i czekałam, kiedy spadnie deszcz Jean-Luca Lagarce'a, reż. Michał Sieczkowski, polska premiera;
31 grudnia - My Fair Lady, musical Alana Jay Lernera i Frederika Loewe, reż. Magdalena Piekorz;
Druga połowa sezonu 2011/2012:
Mazepa Słowackiego, reż. Piotr Tomaszuk;
Ich czworo Zapolskiej, reż. Jerzy Klesyk;
W oczach Zachodu Conrada, reż. Jacek Gąsiorowski;
Oni Witkacego, reż. Jarosław Gajewski;
Życie snem – autos sacramentales Calderóna de la Barki, reż. Andres Lima;
Sezon 2012/2013:
Noc listopadowa Wyspiańskiego;
Fantazy Słowackiego;
Damy i huzary Fredry;
Dziady Mickiewicza;
Odprawa posłów greckich Kochanowskiego;
29 stycznia 2013 - Irydion Krasińskiego - wróci na afisz sto lat po premierze otwierającej działalność Teatru Polskiego.
Więcej tutaj
Źródło: informacje prasowe, www.teatr-polski.art.pl