To, że największy polski festiwal Heineken Open’er Festival to nie tylko najlepsza muzyka, ale również teatr i sztuka, można było przekonać się już w zeszłym roku. Wtedy swoją premierę miała Galeria Open’era, na którą przeznaczono jeden z lotniczych hangarów (festiwal odbywa się na lotnisku Babie Doły). Nowa przestrzeń została zajęta przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, które zaprezentowało wybór prac wideo oraz instalacji inspirowanych muzyką. Działalność Galerii zainaugurował ustawiony na środku tafli lotniska 12-metrowy, wielokolorowy obelisk "Totem" Maurycego Gomulickiego, dla którego inspiracją była idea axis mundis (z łac. "oś świata"). "Dla tysięcy ludzi, którzy tu przyjeżdżają, którzy czekają na koncerty swoich ukochanych zespołów, centralnym punktem jest Open’er" – wyjaśnił autor. Ten niezwykły pomnik radości i zabawy jest początkiem współpracy organizatora gdyńskiej imprezy – agencji Alter Art z najważniejszymi polskimi artystami.
Do tegorocznej, dwunastej edycji festiwalu zaproszono Pawła Althamera wraz z Grupą Nowolipie. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów współczesnych, rzeźbiarz, twórca wideo i reżyser efemerycznych sytuacji – od kilkunastu lat prowadzi warsztaty z osobami chorymi (w większości na stwardnienie rozsiane) w Państwowym Ognisku Artystycznym na Muranowie w Warszawie. Cotygodniowe zajęcia z ceramiki, oprócz tego, że uczą jak lepić z gliny, są dla uczestników także formą rehabilitacji. Althamer i Grupa Nowolipie na swoim koncie mają już kilka wspólnych wystaw. W ramach Open’era – jak informują organizatorzy – powstanie "wielkoformatowa praca, w której końcowej fazie powstawania będzie mógł wziąć udział każdy z uczestników festiwalu".
W jedną z festiwalowych nocy odbędzie się także kontynuacja performensu artysty "Pramień Sonca" (2012), który odbył się w Mińsku. W stolicy Białorusi, gdzie spotkanie na ulicy kilku przyjaciół może być uznane za nielegalne zgromadzenie, gdzie zapadały kilkuletnie wyroki za klaskanie i gdzie władza chce kontrolować dosłownie wszystko – blisko 150 osób w złotych skafandrach przemaszerowało ponad trzy kilometry główną ulicą, by powitać słońce. Przełamali strach i wyszli na spotkanie nadziei na nowy lepszy dzień. W Gdyni zaplanowany jest specjalny koncert oraz nocny marsz ku wschodzącemu słońcu, w którym będą mogli uczestniczyć wszyscy chętni (po wcześniejszej rezerwacji).
Muzeum Sztuki Nowoczesnej również w tym roku będzie gospodarzem Galerii Open'er w hangarze lotniczym. Zamiast wystawy w hali zaparkuje "agitacyjna machina projekcyjna", która wyświetli najciekawsze filmy eksperymentalne polskich artystów XX i XXI wieku. Pojazd stworzony przez pracownię 137kilo odwołuje się do rewolucyjnych latających maszyn sprzed stu laty, rodem z filmów science-fiction. Na dwóch ogromnych ekranach pokazywane będą filmy wybrane z liczącej ponad 500 tytułów internetowej Filmoteki Muzeum.
Dodatkowo, Muzeum zaprasza do udziału w programie wycieczek, zatytułowanym GDYNIA W BUDOWIE – w pomyśle i nazwie nawiązującym do organizowanego przez Muzeum festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE. Uczestnicy spacerów poznają m. in. 15 najciekawszych przykładów architektury z czasów dwudziestolecia międzywojennego. "To idealny sposób na oglądanie Gdyni – jedynego w Polsce zbudowanego od podstaw modernistycznego miasta." – czytamy na stronie boldmagazine.pl.
Heineken Open’er Festival
Organizator: Alter Art
Gdynia, Lotnisko Babie Doły / Kosakowo
3 – 6.07.2013
Źródła: Heineken Open’er Festival, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, boldmagazine.pl, materiały własne. Autorka: Agnieszka Sural, 21.06.2013