Kompozytor, urodzony 9 grudnia 1970 w Sierakowie.
W 1989 ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Poznaniu w klasie fortepianu Barbary Miodyńskiej. Następnie w latach 1989-94 studiował kompozycję pod kierunkiem Jana Astriaba w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Dyplom ukończenia studiów uzyskał w 2002 u Kazimierza Guzowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Jest laureatem kilku konkursów kompozytorskich: na Konkursie "Nagrody i stereotypy" w 1993 otrzymał wyróżnienie za Fantazję japońską na zespół instrumentalny (1993), na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w 1993 II nagrodę za Oczekiwanie na tenor i smyczki do tekstów haiku (1993), a w 1996 III nagrodę za Tôrii na sopran, smyczki i perkusję (1996), na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda dwa wyróżnienia: w 1992 za Dwa światy na orkiestrę smyczkową (1992) i w 1994 za Fresk na orkiestrę symfoniczną (1994) oraz w 1996 I nagrodę za Trio na trzy klarnety i taśmę (1996).
Jego utwory były wykonywane podczas Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie, 4. Spotkań Młodych Kompozytorów "Droga" w Gdańsku, 4. Dni Muzyki Wokalnej im. Adama Didura w Sanoku, 3. Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, Festiwalu "Warszawska Jesień", Dni Kultury Japońskiej w Poznaniu oraz koncertów w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Romana Maciejewskiego w Lesznie i Szkole Muzycznej Yamaha w Międzychodzie.
Wiesław Pluskota współpracuje z Towarzystwem Polsko-Japońskim w Poznaniu. Na Dni Kultury Japońskiej w Poznaniu w 1995 skomponował Epitafium ofiarom Kôbe na sopran, smyczki i perkusję (1995), które zostało następnie przekazane Rządowi Japonii przez ambasadora Japonii w Polsce Nagao Hyodo.
Zajmuje się także działalnością pedagogiczną - pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Lesznie (prowadzi chór szkolny oraz wykłada historię muzyki, formy muzyczne i harmonię). Ponadto założył i prowadzi Szkołę Muzyczną Yamaha w Międzychodzie.
W 2004 otrzymał Dyplom od Ministra Kultury za szczególne osiągnięcia w pracy pedagogicznej. Jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.
Ważniejsze kompozycje:
- Wariacje na flet i fortepian (1989-90)
- Wiosna, Nocą..., Kukułka, pieśni na sopran i fortepian do poezji haiku (1991-92)
- Dwa światy na orkiestrę smyczkową (1992)
- Kyrie na chór mieszany a cappella (1992)
- Agnus Dei na chór mieszany a cappella (1992)
- Oczekiwanie na tenor i orkiestrę smyczkową do tekstów haiku (1993)
- Fantazja japońska na zespół instrumentalny (1993)
- Fresk na orkiestrę symfoniczną (1994)
- Impresje tatrzańskie, pieśni na tenor i fortepian (1995)
- Epitafium ofiarom Kôbe na sopran, smyczki i perkusję (1995)
- Rys podhalański na flet i fortepian (1995-96)
- Szata z piór (Hagoromo), poemat sceniczny według teatru Nô na głosy solowe, chór i instrumenty elektroniczne (1995-96)
- Trio na trzy klarnety i taśmę (1996)
- Tôrii na sopran, smyczki i perkusję (1996)
- Christmas Poem na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1999)
- Betlejemskie pole, kolęda na głos solo, chór jednorodny i orkiestrę (lub instrumenty elektroniczne) (2001)
- Dziewczynka z zapałkami, baśń muzyczna na głos solo, chór jednorodny i orkiestrę (lub instrumenty elektroniczne) (2001)
- Duch wierzby, japońska baśń muzyczna na głosy solowe, chór i instrumenty elektroniczne (2002)
- Koncert fortepianowy (2002)
- Scherzino na 4 ręce dla nielubiących się pianistów w formie scenki komicznej (2002-2003)
- Królewna Śnieżka, baśń-opera w jednym akcie (2003)
- Gloria na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004)
- Mała syrenka, opera-baśń w dwóch aktach (2005)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2006, aktualizacja: grudzień 2008