Zaczynał jako Tilt – przydomkiem nawiązując do francuskiego grafficiarza, który rozpoczynał od nielegalnego malowania pociągów, a dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów graffiti na świecie. ''Pod koniec lat 90. byłem zanurzony w hip-hopie – mówił Teielte w 2010 roku dla ''Gazety Wyborczej'' – jednak, wbrew pozorom, nie nosiłem szerokich spodni czy czapki bejsbolówki i nie rymowałem. Zdecydowanie bardziej niż przekaz słowny interesowała mnie warstwa muzyczna''. Hip-hop obecny jest w twórczości Teielte do dzisiaj - nie tylko w subtelnych nawiązaniach kryjących się głęboko w muzycznej strukturze jego utworów. Czasami robi remiksy, na przykład dla Łony i Webbera albo dla Pabla Houdini.
Sam muzyk o sztuce remiksu mówi: ''Remiks jest świetną zabawą, dostaję od kogoś próbki jego utworu i robię swój własny. Nie ma dla mnie dużej różnicy między robieniem remiksu a komponowaniem swoich rzeczy. Staram się, żeby remiksy były odwrócone do góry nogami w stosunku do oryginału, to jest bardzo twórcza praca, chyba trochę ciekawsza. Najtrudniejsze jest wpaść na ten pierwszy haczyk, złapać coś: jakiś pomysł, jakiś dźwięk. W remiksie tego nie ma, wycinam sobie przygotowane dźwięki - haczyki same do mnie przychodza, nic tylko siadać i robić.
Oprócz tego razem z Pablo Houdinim tworzy projekt Wespół - ''to efekt połączenia punkowych dusz, operujących w stylistyce eksperymentalno-elektroniczno-rapowej'' - mówią sami o sobie artyści. Abstrakcyjne, często surrealistyczne rymy Houdiniego spotykają się tu z powyginanymi, trzeszczącymi i bogatymi dźwiękowo beatami Teielte. ''Mój kolorowy mózg pozacierał wszystkie granice, mój kolorowy mózg - spektrum barw klubowych'' rapuje Pablo Houdini i to powinno wystarczyć za opis ich wspólnego projektu.
Hip-hop jest tylko pobocznym obszarem działalności Pawła Strzelczyka. Jego głównym polem działania jest muzyka elektronika, a premiera jego debiutanckiego krążka była w pewnym sensie nowym rozdziałem w historii polskiej muzyki elektronicznej. ''Homeworkz'' to pierwsza pozycja w katalogu U Know Me Records, młodszej siostry hip-hopowej wytwórni JuNouMi Records, która od kilku lat wyznacza tempo polskiej scenie klubowej. Jest to jedna z niewielu wytwórni w Polsce, która prawie całkowicie skupiona jest na wydawaniu płyt winylowych, wśród muzyków, którzy wydają w niej swoje płyty znajdziemy takich twórców jak Kixnare, Daniel Drumz i Eltron John.
Wydany w 2010 roku ''Homeworkz'' doskonale pokazuje jak bardzo zgubne jest przerzucanie się etykietami gatunków muzycznych – wszelka próba opisu tej muzyki poprzez klasyfikujące łatki skończy się na wymienieniu kilkunastu estetyk i bólem głowy. Widać tutaj jak bardzo kultura hip-hopowych instrumentali przenika się z klubowymi, tanecznymi formami muzyki elektronicznej. Jak sądzę wynika to nie tylko z powodu samych zainteresowań muzycznych Pawła Strzelczyka, ale z całej historii muzyki klubowej, w której artysta wydaje się być bezbłędnie zorientowany. Czasami z równomiernego rytmu 4/4 przechodzimy w zawiłe, połamane rytmy coraz bardziej skłaniające słuchacza do tańca, choć tempo nigdy nie przekracza granicy przyzwoitości utrzymanej na 120 bitach na minutę. Nic nie trwa wiecznie – rytmiczne fragmenty przeradzają się w sączące się strumienie szumów i pulsującego basu.
Utwory z ''Homeworkz'' swoją różnorodnością, bogactwem sampli i ich faktur wywołują w słuchaczu szereg różnych, często nieprzystających do siebie emocji. To muzyka nowoczesnych flâneurów, snujących się po mieście ze słuchawkami w uszach. Na kolejnej płycie, wydanym w 2012 roku krążku ''Wooden Love'' melancholia i rozbudowane tła schodzą na drugi plan, ich miejsce zajmuje pokrzywiony, często zmieniający akcenty rytm. Feerie barwnych, gwałtownie pourywanych, ale powtarzających się dźwięków okrążają słuchacza, jednak pozostawiają mu wybór - porwać się w wir tańca, czy słuchać i kontemplować jakie pomysły na formę utworów kryją się w głowie Teleite.
Polska krytyka muzyczna na każdym kroku podkreśla światowy poziom produkcji muzyka:
Bez kompleksów i zaściankowego myślenia, młody mazowiecki producent tnie, miesza i przeplata rozmaite brzmienia uzyskując świetną mieszankę - pisała w ''Życiu Warszawy'' Dominika Węcławek. ''Znakomicie orientuje się w najświeższych trendach, jednak nie stara się nikogo naśladować, tylko tworzy swój własny, oryginalny świat. Trzeba przyznać, że robi to z ogromnym wyczuciem i wyobraźnią. Myślę, że to tylko kwestia czasu, zanim o młodym producencie z Płocka usłyszy cały świat'' mówił Maceo Wyro z Radia Roxy.
''W ogóle: zero kompleksów w stosunku do kogokolwiek z Zachodu'' podsumowuje Bartek Chaciński i to może być zwieńczenie artystycznej sylwetki Pawła Strzelczyka, którego muzyka idąc obok światowych trendów wymyka się kategoryzacjom i nie zapożycza swojego charakteru u innych wykonawców.
Dyskografia:
- ''Homeworkz'' (CDr, U Know Me Records), 2010
- ''Selcouth'' (MP3, U Know Me Records), 2011
- ''Wooden Love EP'' (12'', U Know Me Records), 2012
- ''Crystalline EP'' (12", U Know Me Records), 2013
Facebook artysty: https://www.facebook.com/pages/Teielte/
Dane kontaktowe: djteielte@gmail.com
02.04.2013, aktualizacja: TK, listopad 2014