Kompozytor i pedagog. Urodzony 19 marca 1904 we Lwowie, zmarł 2 maja 1957 w Nowym Jorku.
-
Kompozytor i pedagog. Urodzony 19 marca 1904 we Lwowie, zmarł 2 maja 1957 w Nowym Jorku.
Gry na fortepianie uczył się w klasie Jerzego Lalewicza, zaś teorii muzyki i kompozycji pod kierunkiem Mieczysława Sołtysa w Konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie. W latach 1922-26 studiował w Konserwatorium w Poznaniu u Henryka Opieńskiego (kompozycja) oraz Wieńczysława Brzostowskiego (fortepian). Ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie Poznańskim.
W 1931 przebywał w Paryżu - tu działał w Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polaków. Do 1939 mieszkał w Poznaniu, gdzie pracował jako radca w prokuratorze. Ponadto w latach 1929-33 był recenzentem muzycznym "Nowego Kuriera", a w latach 1934-38 "Dziennika Poznańskiego". Poza tym systematycznie komponował i zdobywał nagrody na konkursach kompozytorskich.
W sierpniu 1939 Tadeusz Zygfryd Kassern został ewakuowany do Lwowa, po usilnych staraniach w 1940 wyjechał do Krakowa - pracował tu m.in. w księgarni Gebethnera i Wolffa. Ponieważ był poszukiwany przez gestapo z powodu żydowskiego pochodzenia, w 1942 lub 1943 przeniósł się do Warszawy, gdzie ukrywał się pod nazwiskiem Teodor Sroczyński. Po upadku Powstania Warszawskiego przebywał w Zakopanem i stąd w 1945 powrócił do Poznania.
W grudniu 1945 wyjechał do Stanów Zjednoczonych jako attaché kulturalny polskiego konsulatu w Nowym Jorku. W 1948 został konsulem i delegatem polskim do spraw kulturalnych przy ONZ. W grudniu tego samego roku zrezygnował ze służby dyplomatycznej i podjął decyzję o emigracji w Stanach Zjednoczonych. Nigdy jednak nie zamienił obywatelstwa polskiego na amerykańskie (w 1956 otrzymał wizę na pobyt stały w Stanach Zjednoczonych). Od tej pory zajmował się komponowaniem oraz pracą pedagogiczną - uczył w Nowym Jorku gry na fortepianie i teorii muzyki w Third Street Music School oraz Jaques-Dalcroze Institute, a także w New School for Social Research.
Ważniejsze kompozycje:
- Sonata na fortepian nr 1 h-moll (1926)
- Trzy preludia na fortepian (1926)
- Cztery Pieśni do słów Tadeusza Micińskiego na głos z fortepianem (1926)
- Dwa mazurki na fortepian (1927)
- Kołysanka na głos z fortepianem do słów Józefa Wittlina (1928)
- Koncert na sopran i orkiestrę (1928)
- Pieśni naiwne na głos z fortepianem do słów Kazimierza Wierzyńskiego (1929)
- Koncert na flet i orkiestrę (1933)
- Trzy kołysanki na głos z fortepianem do słów Marii Paruszewskiej (1933)
- Malowanki, kantata dziecięca na chór i orkiestrę (1934)
- Dies irae, poemat symfoniczny (1935)
- Koncert na kontrabas i orkiestrę (1935)
- Concertino na flet, klarnet i fagot (1935)
- Sonatina na fortepian nr 1 (1935)
- Ballady na chór męski a cappella (1935)
- Koncert na orkiestrę smyczkową [wersja I] (1936)
- Hymn do słońca na głos i orkiestrę (1936)
- Suita pastoralna na małą orkiestrę (1937)
- Sonata na fortepian nr 2 "Orawska" (1937)
- Cztery motety kopernikowskie na chór mieszany a cappella (1937)
- Suita orawska na mezzosopran i chór męski (1938)
- Ojczyzna na chór mieszany a cappella (1938)
- Pieśni do słów Leopolda Staffa na głos z fortepianem (1938)
- Concertino na fortepian i orkiestrę (1940)
- Suita dziecięca na dwa fortepiany (1940)
- Ballada o wieprzu i pieprzu na głos z fortepianem do słów Jana Brzechwy (1940)
- Koncert na orkiestrę smyczkową [wersja II] (1943)
- Sonatina na fortepian nr 2 (1944)
- Sonatina na fortepian nr 3 "Kolędowa" (1945)
- Tryptyk żałobny na głos z fortepianem do słów według XVI-wiecznych kancjonałów Stanisława Grochowskiego i Walentego z Brzozowa (1945)
- Concertino na obój i orkiestrę smyczkową (1946)
- Dziesięć polskich pieśni ludowych z Ziem Zachodnich na głos z fortepianem (1947)
- Concertino na flet, ksylofon, czelestę i orkiestrę smyczkową (1948)
- Sonatina na flet i fortepian (1948)
- Piano Sonatina on Stephen C. Foster Themes (po 1948)
- Cztery miniatury na fortepian (po 1948)
- Lullaby na fortepian (1949)
- Walc na fortepian (1949)
- The Anointed (Koniec Mesjasza), opera według Jerzego Żuławskiego (1951)
- Teen-Age Concerto nr 1 F-dur na orkiestrę (1952)
- Sun-up (Jutrzenka), opera według Luli Vollmera (1952)
- For Me the Sun Shines Every Day na głos z fortepianem (1953)
- Our Day na głos z fortepianem (1953)
- Arizona is Your Switch na głos z fortepianem (1953)
- Our Praye na głos z fortepianem (1953)
- Comedy of the Dumb Wife (Komedia o niemej żonie), opera według Francoisa Rabelais'ego i Anatole'a France'a (1953)
- Space Flight Concerto na orkiestrę (1954)
- Eros i Psyche, opera według Jerzego Żuławskiego (1954)
- Three Pieces for Strings from the Blessed Music Book (1955)
- Teen-Age Concerto nr 3 C-dur na orkiestrę (1955)
- Teen-Age Concerto nr 4 F-dur na orkiestrę (1955)
- Space Travel Music Book na fortepian (1955)
- Słodki kramik (Candy Music Book) na fortepian (1955)
- Amusement Park Music Book na fortepian (1955)
- Blessed Music Book na fortepian (1955)
- Swing Kings Concerto na orkiestrę [nieukończony] (1955)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2007.
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)
Galaktyka polskiej muzyki