Dyrygent i kompozytor. Urodzony 6 września 1916 w Samborze, zmarł 18 czerwca 1996 w Krakowie.
-
W latach 1924-33 uczył się w szkole muzycznej w Samborze. W 1938 ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie. Od 1951 do 1954 studiował prywatnie kompozycję u Artura Malawskiego.
W latach 1933-38 był dyrygentem zespołów instrumentalnych kolejarzy oraz Chóru Akademickiego we Lwowie. Od 1939 do 1941 pełnił funkcję kierownika muzycznego Domu Armii Czerwonej w Samborze, później pracował jako prywatny nauczyciel muzyki. W latach 1947-48 kierował Towarzystwem Śpiewaczym "Arion". W latach 1948-89 współpracował z Chórem i Orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie, od 1962 do 1982 będąc jednocześnie kierownikiem Chóru. Z zespołem tym dokonał wielu nagrań archiwalnych (zwłaszcza muzyki polskiej) oraz wziął udział w nagraniach płytowych, m.in. Halki Stanisława Moniuszki (1972), Magnificat Krzysztofa Pendereckiego (1975), Borysa Gonunowa Modesta Musorgskiego (1977), Trois Poèmes d'Henri Michaux Witolda Lutosławskiego (1978). Odbywał też podróże artystyczne za granicę - do Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Włoszech i Francji (uczestniczył w wystawieniu Diabłów z Loudun Pendereckiego w Marsylii w 1972). W 1954 został dyrygentem sceny operetkowej Miejskiego Teatru Muzycznego w Krakowie i funkcję tę piastował do 1962. W roku akademickim 1970/71 prowadził chór Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie.
Był członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 1956), Związku Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Za swoją działalność otrzymał m.in. Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1964), Nagrodę miasta Krakowa (1969) i Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (1973).
W twórczości kompozytorskiej Tadeusza Dobrzańskiego, która obejmuje ponad 2500 utworów, dominuje muzyka popularna - ok. 1000 aranżacji i opracowań, m.in. przygotowanych dla Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie.
Ważniejsze kompozycje:
- Rapsodia rosyjska [wersja I] na orkiestrę (1948)
- Rapsodia rosyjska [wersja II] na orkiestrę dętą (1948)
- Pierwsza fantazja polska [wersja I] na orkiestrę (1949)
- Druga fantazja polska [wersja I] na orkiestrę (1949)
- Hej, od Sącza jadę, kantata na sopran, tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1949)
- Trzecia fantazja polska na orkiestrę (1951)
- Parafraza walca z "Hrabiny Maricy" Kalmana na orkiestrę (1954)
- Wicher stycznia na chór męski i fortepian (1954)
- Rapsodia na dwie orkiestry i chór żeński (1955)
- Parafraza walca "Destiny" na orkiestrę (1955)
- Wariacje na temat piosenki Warsa na orkiestrę (1957)
- Impresje taneczne na skrzypce, saksofon altowy, saksofon tenorowy i orkiestrę (1958)
- Tańcząca palma na saksofon altowy i orkiestrę (1959)
- Wariacje na temat piosenki Youmansa "Ja chcę być szczęśliwa" na orkiestrę (1959)
- Trzy pieśni na chór mieszany (1960)
- Gąski, fuga-scherzo na chór żeński a cappella (1962)
- Trzy tańce na skrzypce i orkiestrę (1964)
- Loża królewska, operetka (1964)
- Mój brat niepoprawny, komedia muzyczna (1965)
- Perpetuum na orkiestrę symfoniczną (1967)
- Relaks, suita na orkiestrę symfoniczną (1967)
- Mój ojciec, suita na solistów, chór męski i orkiestrę (1968)
- Pierwsza fantazja polska [wersja II] na orkiestrę dętą (1968)
- Druga fantazja polska [wersja II] na orkiestrę dętą (1968)
- Dwie pieśni do słów Aleksandra Puszkina na chór mieszany a cappella (1968)
- Introdukcja na orkiestrę dętą (1968)
- Na start do gwiazd, suita na solistów, chór męski i orkiestrę (1968)
- Nim przyjdzie wiosna pieśń na chór mieszany a cappella (1969)
- Obsesja na saksofon tenorowy, chór mieszany i orkiestrę (1970)
- Suita kwiatów na chór mieszany i orkiestrę (1970)
- Louis Armstrong in memoriam na orkiestrę (1971)
- Mały Orfeusz na flet i orkiestrę (1971)
- Wariacje na temat starej pieśni żołnierskiej na wielką orkiestrę dętą (1971)
- Kawaler księżycowy, widowisko (1971)
- Dwie pieśni do słów Władysława Broniewskiego na chór mieszany a cappella (1972)
- Tryptyk na bas solo, recytatora, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1973)
- Fantazja na temat Warszawianki na wielką orkiestrę dętą (1974)
- Fantazja na temat "Poluszko" Knippera na orkiestrę dętą (1976)
- Dwie liryki do słów Wandy Bacewicz na chór mieszany (1977)
- Wojsko Polskie, uwertura na wielką orkiestrę dętą (1978)
- Trzy erotyki do słów poetów hiszpańskich na chór mieszany a cappella (1979)
- Tryptyk morski na chór mieszany a cappella (1979)
- Pochwalone bądź boskie morze na chór mieszany a cappella (1979)
- Trzy pieśni o morzu na chór mieszany a cappella (1979)
- Wodzicka, woda, pieśń ludowa z nowotarskiego na chór mieszany a cappella (1979)
- Sonet na chór mieszany a cappella (1979)
- Dzban nie ugasi na chór mieszany a cappella (1979)
- Powrócą znowu czarne jaskółki na chór mieszany a cappella (1979)
- Preludium i fuga na nonet smyczkowy (1979)
- Marsz góralski na orkiestrę dętą (1979)
- Temat z wariacjami na kwartet smyczkowy (1979)
- Sześć miniatur na oktet dęty drewniany (1979)
- Trzeci maj, fantazja na wielką orkiestrę dętą (1981)
- Ruchoma przystań, 3 pieśni na chór mieszany a cappella (1984)
Autor: Małgorzata Kosińska, grudzień 2007.