Zanim zaczął mówić i pisać, oglądał amerykańskie komiksy i próbował je rysować po swojemu. W końcu to medium stało się jego ulubioną formą ekspresji artystycznej, którą określa mianem idealnego małżeństwa obrazu i tekstu.
Kariera urodzonego w 1987 roku w Tarnowie Szymona Kudrańskiego nie miała łatwego startu. W wieku 17 lat, zaczął wysyłać swoje prace do polskich wydawców komiksowych. Był albo ignorowany, albo sugerowano mu, że jego styl nie pasuje do komiksu. To samo portfolio trafiło pół roku później do Steve'a Nilesa, scenarzysty głośnej serii "30 dni nocy", który od razu zaproponował mu narysowanie krótkiego fragmentu tego cyklu.
Zabójca na usługach piekła
Po tej publikacji posypały się propozycje, narysował między innymi "Zombie cop" (scenariusz Jeffa Mariotte), "Farmhouse" (scenariusz Elizabeth J Musgrave) - powieść graficzną w formie komiksu internetowego, która została wydana na papierze i w formie aplikacji na Androida i iOS. W USA ukazały się dwa autorskie albumy Kudrańskiego: "Repulse" i "Love or Obsession" w antologii "Asylum of Horrors". Ilustruje też okładki komiksów.
Jego kariera przyspieszyła w 2010 roku, kiedy zaproszono go do rysowania serii "Spawn" stworzonej przez Todda McFarlane'a. W 200 numerze pojawił się gościnnie, od następnego został stałym rysownikiem tego cyklu. Seria opowiada o amerykańskim komandosie, który zostaje zamordowany przez swoich przełożonych podczas akcji. Wojskowy podpisuje pakt z diabłem, żeby jeszcze raz zobaczyć swoją żonę i na ziemię wraca jako Spawn, zabójca na usługach piekła.
Od tego momentu Kudrański zaczął współpracę z największymi wydawnictwami komiksowymi w USA, pracując przy największych i najgłośniejszych seriach w historii gatunku. Powierzono mu rysowanie Batmanie – był pierwszym Polakiem, który tworzył przygody tak rozpoznawalnej postaci komiksowej.
Jego rysunki pojawiły się między innymi w "Penguin: Pain and Prejudice", "Batman: Streets of Gotham" i "Batman. Detective Comics". W Polsce ukazał się "Batman. Oblicza śmierci" (gościnnie "Rosyjska ruletka"). To na razie jedyna publikacja w kraju tego artysty. W 2013 roku Kudrański stał się także jednym z rysowników bardzo głośnej serii "Green Lantern" (Zielona Latarnia), opowiadającej o międzygalaktycznych stróżach prawa, których atrybutem jest pierścień o potężnej mocy. Te dwie serie są na szczycie amerykańskiej listy sprzedaży komiksów.
Co kryje się w mroku
Kudrański przeszedł drogę od twórcy niezależnych komiksów do profesjonalisty rysującego najgłośniejsze i najpopularniejsze serie. Jednocześnie jednak zachował swój styl i autorskie spojrzenie na komiks, dzięki czemu jego prace łatwo odróżnić od innych produkcji. Kudrański posługuje się stylistyką realistyczną, ale jego rysunki są nieoczywiste i pełne niepokoju. Mroku dodają im stonowane, ciemne kolory. Rysownik używa dużo czerni, a operując światłocieniem i kontrastem, wydobywa z niej kadry naładowane emocjami i strachem przed tym, co kryje się w mroku. Jego prace sprawiają wrażenie jakby skrywały coś przerażającego, pełną grozy tajemnicę, która za chwilę rozerwie papier i pochłonie przerażonego widza.
Efektem są autorskie, zapadające w pamięć grafiki – rzadkość w przemyśle komiksowym USA. Nieprzypadkowo też zilustrował wiele horrorów. I to właśnie ze względu na styl został wybrany, by odświeżyć wizerunek Spawna. Jego wizja tego bohatera przyjęła się, a Kudrański stworzył już ponad 20 komiksów o Spawnie. Scenarzysta i rysownik Tony S. Daniel, który jest obecnie jednym z głównych twórców Batmana, także chwali mroczny styl Kudrańskiego.
Choć jego prace ukazują się głównie za granicą, Kudrański mieszka i tworzy w Polsce. Prowadzi autorskiego bloga, gdzie można zobaczyć fragmenty jego prac: http://szymonkudranski.blogspot.com/.
Autor: Łukasz Chmielewski