W latach 1937-39 studiował teorię muzyki u Kazimierza Sikorskiego w Konserwatorium Warszawskim. Równocześnie pracował jako asystent Jerzego Gerta, kierownika muzycznego wytwórni płytowej Odeon. Studia jego przerwał wybuch II wojny światowej. Po zajęciu przez Niemców Warszawy wyjechał do Związku Radzieckiego. W 1943 rozpoczął studia kompozytorskie pod kierunkiem Dmitrija Szostakowicza, Anatola Aleksandrowa i Jurija Szaporina w Państwowym Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, które ukończył w 1948.
Do Warszawy powrócił w 1956. Do 1968 był dyrektorem artystycznym Polskich Nagrań.
Ryszard Sielicki jest kompozytorem utworów muzyki symfonicznej i kameralnej, jak również muzyki filmowej (Yokmok w reż. Stanisława Możdżeńskiego), muzyki do spektakli teatralnych (Dama od Maxima w reż. Aleksandra Długosza, Nam nie drewno potrzebne... w reż. Ewy Bonackiej, Diabeł nie śpi w reż. Danuty Baduszkowej, Pinokio w reż. Wiesława Opałka, Alicja w krainie czarów w reż. Jacka Suta), piosenek i muzyki do bajek dla dzieci oraz piosenek estradowych, z których wiele stało się prawdziwymi przebojami. Najpopularniejsze z nich to: Ach, Franka, Franka (sł. Ewa Bonacka), A jednak warszawianki (sł. Włodzimierz Patuszyński), Ali Bej (sł. Adam Hosper), Ballada o toreadorze (sł. Wojciech Młynarski), Chłopcy z obcych mórz (sł. Andrzej Bianusz), Czarny szal (sł. Karol Kord), Czy to pies, czy to bies (sł. Janusz Odrowąż), Dla ciebie miły (sł. Mirosław Łebkowski), Dzień niepodobny do dnia (sł. Andrzej Tylczyński), Ej Piotr (sł. Andrzej Bianusz), Gorącą nocą (sł. Helena Kołaczkowska i Mirosław Łebkowski), Jadziem na Bielany (sł. Michał Ochorowicz), Jak odnaleźć twój ślad (sł. Jerzy Jurandot), Maszeruje wojsko (sł. Krzysztof Gąsiorowski i Andrzej Jastrzębiec-Kozłowski), Na Francuskiej (sł. Bogusław Choiński i Jan Gałkowski), Nic ci nie przyrzekam (sł. Krystyna Wolińska), Pod niebem Valparaiso (sł. Stanisław Werner), Si, Signor (sł. Kazimierz Winkler), Szesnaście lat (sł. Mirosław Łebkowski i Stanisław Werner), Viva Maria (sł. Andrzej Lech Kudelski), Warszawa w różach (sł. Zbigniew Stawecki), Zimowa herbatka (sł. Andrzej Bianusz), Znów opadł liść (sł. Roman Sadowski). Śpiewali je m.in.: Anna German, Maria Koterbska, Halina Kunicka, Jerzy Michotek, Wojciech Młynarski, Barbara Muszyńska, Sława Przybylska, Danuta Rinn, Rena Rolska, Irena Santor, Jarema Stępowski, Piotr Szczepanik, Violetta Villas, Tadeusz Woźniakowski i zespoły - Filipinki i No To Co.
Ważniejsze kompozycje:
- Sonata na skrzypce i fortepian (1945)
- Kwartet smyczkowy nr 1 "Polski" (1944)
- Koncert wiolonczelowy (1946)
- Fuga na orkiestrę smyczkową i kotły ad libitum (1947)
- Kwartet smyczkowy nr 2 (1947)
- Pięć pieśni [wersja I] na głos i fortepian do słów Adama Mickiewicza (1947)
- Kantata zwycięska na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1948)
- Wariacje na temat słowiański na fortepian (1950)
- Szkice polskie, fantazja na orkiestrę (1955)
- Obrazki dziecięce, suita na orkiestrę (1960)
- Dwie pieśni o Bałtyku na chór mieszany a cappella (1963)
- Dama od Maxima, musical (1966)
- Tryptyk polski na orkiestrę (1968)
- Diabeł nie śpi, musical (1970)
- Sierotka Marysia, opera dla dzieci (1984)
- Chassidic Songs na mezzosopran, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1992)
- Kaddish-Song na sopran i fortepian (1997)
- Gebirtig-Lieder na mezzosopran, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1998)
- Légende hebraïque na wiolonczelę i fortepian (1998)
- Gebirtig-Lieder na mezzosopran, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1998)
- Mazurek "Hommage à Yehudi Menuhin" na skrzypce i fortepian (1999)
- Valse-Impromptu na lekki sopran i fortepian (1999)
- Adagio e fuga con modo polacco na orkiestrę (2005)
- Pięć pieśni [wersja II] na głos i fortepian do słów Adama Mickiewicza (2005)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2007.