Urodził się 6 lutego 1972 roku w Legnicy. W latach 1991-96 studiował kompozycję pod kierunkiem Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem). W latach 2000-2002 odbył studia na wydziale Podyplomowych Studiów Kompozycji w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Mariana Borkowskiego. W 2009 roku uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w zakresie kompozycji.
Jego twórczość kompozytorska była nagradzana podczas wielu konkursów, m.in. w 1994 roku otrzymał III nagrodę na międzynarodowym konkursie kompozytorskim Chain Festival of Music and Dance w Enschede (Holandia) za utwór "Impresja z wokalizą" na sopran, fortepian, wiolonczelę i flet (1994), w 1998 roku za kompozycję "Szkic kapryśny" na kameralną orkiestrę smyczkową (1998) otrzymał również III nagrodę, a także Nagrodę Prezydenta miasta Łodzi na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "ŁÓDŹ '98", w 2003 roku zdobył wyróżnienie w konkursie kompozytorskim zorganizowanym przez Stowarzyszenie ZAiKS z okazji 120. rocznicy urodzin Karola Szymanowskiego za utwór "B-A-C-H" na kwartet smyczkowy (2002), wyróżnienie w międzynarodowym konkursie kompozytorskim Irino Prize w Tokio za "E-motion" na 2 akordeony i elektronikę (2001) oraz II nagrodę na 25. Russollo International Composition Competition we Włoszech za ten sam utwór.
Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej (2006, 2016), Funduszu Popierania Twórczości Muzycznej ZAiKS (2007, 2011, 2013, 2014), programu "Kultura polska na świecie" (2008) na prawykonanie utworu "Mimesis II" w trakcie międzynarodowego festiwalu Musica Viva w Lizbonie oraz Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (2015).
Utwory Ryszarda Osady wykonywane były na wielu festiwalach i koncertach, m.in. "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, Musica Moderna w Łodzi, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Warszawie, "Warszawska Jesień", "Musica Electronica Nova" we Wrocławiu, Międzynarodowa Konferencja Reżyserii Dźwięku, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie i Festiwal Prawykonań w Katowicach. Prezentowane były również za granicą — we Włoszech, Francji, w Niemczech, Anglii, Australii, Chile i Rosji.
Kilka kompozycji Osady zostało wydanych na albumach płytowych, m.in. utwory "E-motion" (Fondazione Russolo-Pratella 2003, Acte Prealable 2004 – nominacja Fryderyk 2004, Warszawska Jesień 2004, 2008) oraz "Preludium na organy" (DUX 2005 – nominacja Fryderyk 2005). Kompozytor posiada również w swoim dorobku monograficzną płytę "Alchemia Dźwieku" (2007) z muzyką elektroakustyczną.
Od 2003 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.
Kompozycje
- Impresja z wokalizą na sopran, fortepian, wiolonczelę i flet (1994)
- Kwartet smyczkowy (1995-96)
- Igraszki na orkiestrę kameralną (1996)
- Igraszki II Sarkazm na orkiestrę symfoniczną (1996-97)
- Szkic kapryśny na kameralną orkiestrę smyczkową (1998)
- Kyrie na chór mieszany a cappella (2000)
- Illumination I na flet solo (2001)
- Komplex symplexu, wielokanałowy projekt multimedialny (2001)
- E-motion na 2 akordeony i elektronikę (2001)
- Ewolucje na zespół kameralny (2001-02)
- Preludium na organy (2002)
- B-A-C-H na kwartet smyczkowy (2002)
- Lamentacje na chór, orkiestrę, baryton i recytatora (2002)
- Illumination II na klarnet solo (2003)
- Krawędź przestrzeni na zespół kameralny, ścieżkę elektroniczną i delay (2003)
- Goodbye metrum!, 3 aforyzmy na gitarę solo (2003-2005)
- Sancta Hedvigis, kantata na alt,chór i organy (2004)
- Shadows na skrzypce i fortepian (2004)
- Muzyka Jesienna na orkiestrę smyczkową (2004)
- Adoratio Crucis na chór mieszany (2004-2005)
- Regina Caeli na chór mieszany (2005)
- Capriccio na klarnet i elektronikę (2005)
- Glacial Music na flet i elektronikę (2006)
- Breath of nature na flet prosty kontrabasowy Paetzold, klarnet basowy i elektronikę (2006)
- Mimesis na głos, fortepian preparowany i elektronikę (2006)
- Koncert na klarnet i orkiestrę (2006-2008)
- Trans-formacja na orkiestrę i elektronikę (2007)
- Mimesis II na zespół kameralny i elektronikę (2008)
- Kamyk na sopran i orkiestrę smyczkową (2008)
- Zwierzaki, nanominiatury na fortepian na 6 rąk (2010)
- E-motion-retrospekcja na elektronikę (2010)
- Trance-formation II na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2011)
- teMuchi na perkusję i orkiestrę smyczkową (2011)
- Souvenir na kwartet smyczkowy (2011)
- Illusion na instrument improwizujący i elektronikę (2011)
- Ceci n'est pas un silence monodram na głos i elektronikę (2012)
- for A.B. na wiolonczelę i elektronikę (2012)
- Waves of feelings na 2 marimby (2012)
- Double Reflection na oktet wiolonczelowy (2013)
- Remembrance. Warsaw 1939 na kwartet smyczkowy i perkusję (2015)
- Creation na głos żeński, fortepian preparowany i elektronikę (2016)
Strona internetowa artysty: osadar.pl
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2005; aktualizacja: październik 2016, AG.