Realizacje z początku lat . 60 i późniejsze do połowy lat 70., są reprezentacyjne dla późniejszego okresu twórczości malarza i jego działań strukturalnych. Obrazy wykonywane z takich tworzyw jak papier, blacha miedziana, czy płyty powlekane płótnem są już całkowicie monochromatyczne a ich konstrukcja bliska jest obiektom rzeźbiarskim. Reliefy Romana Owidzki stanowią najbardziej zaawansowaną formę poszukiwań artystycznych zredukowaną do minimum. Jej doskonałość kryje się w wewnętrznych napięciach i kierunkach, rozwiązaniach fakturowych, geometrycznych i organicznych kształtach których nie zakłóca kolor.
Działalność pedegogiczna
"Roman Owidzki traktował nauczanie jako współtworzenie" – napisał we wstępie do wystawy indywidualnej malarza w Galerii Studio Bogusław Mansfeld. Owidzki nierozerwalnie związany z Akademią w latach 1956-1984 cieszył się ogromną popularnością wśród kilku pokoleń studentów dla których zajęcia praktyczne wzbogacone były zawsze o przykłady z historii i teorii sztuki. Jednym z podstawowych założeń Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn (od 1975 r. - Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych) prowadzonej przez prof. Owidzkiego było dogłębne poznanie języka plastycznego i sposobów jego funkcjonowania na płaszczyźnie i w przestrzeni oraz wykształcenie u studentów swobody komponowania dzieła. Do legendy przeszedł wykład profesora Owidzkiego dla strajkujących w 1980 roku studentów, przywoływany m.in. przez Jacka Dyrzyńskiego i Tomasza Tatarczyka. Długa opowieść o ukochanym przez Owidzkiego Vermeerze zgromadziła tłum słuchaczy i zakończona była oklaskami na stojąco.
Artysta jest autorem wielu znakomitych tekstów dydaktycznych, m.in. "Rozważania na temat kształcenia studentów w zakresie malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych" (Rocznik ASP w Warszawie, 2/1971-72), "Metodyka kształcenia w zakresie wiedzy o działaniach i strukturach wizualnych" (Zeszyty Naukowe ASP, 1985), czy "Forma w malarstwie" (wyd. Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, 1973).
Najważniejsze wystawy indywidualne:
1962 - Museum of Modern Art w Miami
1965 - Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków w Warszawie
1996 - Galeria 3A w warszawskiej ASP
2004 – Galeria Stefana Szydłowskiego
2005 - Galeria Studio w Warszawie
2007 - Związek Artystów Plastyków w Warszawie
2016 – Galeria Le Guern
Ważniejsze wystawy grupowe:
1956-65 - regularnie uczestniczył w cyklicznych pokazach Konfrontacje organizowanych w warszawskiej Galerii Krzywe Koło.
1948 - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej w Krakowie
1957 – II Wystawa Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
1959 - III Wystawa Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
1961- Zbiory malarskie Galerii Krzywe Koło
1964 - Two Worlds, Grabowski Gallery, Londyn
1965 Konfrontacje w Elblągu
1966 - Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach
1966 - Galeria Foksal
1967 - Przestrzeń, ruch, światło, Wrocław
1990 - Galeria Krzywe Koło, Muzeum Narodowe w Warszawie
Roman Owidzki jest laureatem nagrody im. Cypriana Kamila Norwida (2006) i nagrody im. Jana Cybisa (2007). Prace malarza znajdują się w m.in. w Muzeach Narodowych Warszawy i Poznania, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.