Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Jerzego Tchórzewskiego. Współpracuje z warszawską Fundacją Galerii Foksal, nowojorskim Bortolami oraz berlińską Galerie Giti Nourbakhsch. Mieszka i pracuje w Warszawie.
O malarstwie Janasa mówi się, że reprezentuje "tradycyjne podejście". Krytycy wskazują na klasyczne powiązania jego twórczości z nurtem surrealistycznym, podkreślając jednocześnie wpływ jego mistrza - Jerzego Tchórzewskiego. Stach Szabłowski pisał wręcz:
"Gdyby prace Janasa nie były podpisane, można by go łatwo wziąć za zapomnianego surrealistę z lat 40., jednego z tych mrocznych wizjonerów, którzy opuścili świat rozpoznawalnych przedstawień, by zagłębić się w obszary wyobraźni."
Jakub Banasiak (vel Krytykant) wskazuje na Janasa jako prekursora młodych polskich neosurrealistów, których określił mianem "zmęczonych rzeczywistością", zaliczając do nich m.in. Jakuba Ziółkowskiego czy Tomka Kowalskiego.
Po raz pierwszy Janas zaistniał w artystycznym obiegu na wystawie "Zawody malarskie", przygotowanej przez Adama Szymczyka w Bielsku-Białej w 2001 roku. Już dwa lata później Francesco Bonami pokazał jego obrazy na Biennale Sztuki w Wenecji. Malarz rozpoczął też współpracę z zachodnimi galeriami. Od początku wskazywano na niezwykłe zawieszenie jego płócien między abstrakcją a figuracją. Adam Szymczyk pisał:
"Te ostentacyjnie nieprzedstawiające kompozycje ze śladami przedstawień zirytowały już niejednego. Są doskonałe w swej dezynwolturze wobec oczekiwań kulturalnego odbiorcy - rzadko trafia się malarstwo, które w tak perfekcyjny sposób potrafi obrazić smak widza i pozostawić go w całkowitej niewiedzy co do powodów odczuwanego niesmaku."
Na nieskazitelnie białym podobraziu spotykały się formy mechaniczne (o ostrych kształtach, przypominające maszyny, "przebijające" powierzchnię płótna) i amorficzne (organiczne, ameboidalne, "płynne", cielesne). Kontrast ten oddawały także zestawienia kolorystyczne: czerwienie i róże wiązane ze światem żywym, oraz barwy ciemne i brudne - kojarzące się z tym co martwe czy grzeszne. "Nie ma tu fabularnej ani formalnej jedności - pisał Szymczyk. - Rzeczy trójwymiarowe przechodzą w płaskie, organiczne fragmenty łączą się z diagramami, zabrudzenia i chlapnięcia sąsiadują z wypieszczonymi pędzlem powierzchniami". Od początku podkreślano też trudności z werbalnym opisem czy interpretacją obrazów Janasa.
Momentem, który z pewnością wiążę twórczość Janasa z tradycją surrealistyczną, jest rola przypadku. Stąd biorą się na jego obrazach nieregularne plamy, amorficzne kształty czy ściekająca farba, którym czasem przez proste malarskie zabiegi stara się nadać bliższe rzeczywistości znaczenia. Dookreśla je przez dodanie elementów zacytowanych z rzeczywistości. Tomasz Fudala pisał, że Janas "wciąż potrafi się zdobyć na gest, by na duże płótno zwyczajnie wylać farbę i przyłożyć drugim. Licem do lica. Potem, oglądając efekt, domalować jeszcze powstałym plamom oczy i usta". Sam artysta opowiadał o tym procesie w wywiadzie:
"Ciekawy jest dla mnie moment przemiany, kiedy farba łudząco przypomina jakąś inną substancję i jak dobry aktor na scenie zamienia się w bohatera tak, że widz zapomina o tym, że jest to tylko aktor i zaczyna mu wierzyć."
Z jednej strony obrazy Janasa mogą wydawać się niepokojące i trzymające w napięciu. Z drugiej strony, bez wątpienia cechują je ironia i humor, nawet jeśli to humor wisielczy. Jakub Banasiak wskazywał również na bliskość jego płócien z estetyką kiczu. "Niektóre obrazy Janasa - pisał krytyk - są tak ryzykowne, że ocierają się o kicz (tu fruwają nutki, tam brzdąka gitarka, gdzie indziej serduszko przeszyła strzała Amora, a obok lewitują ludziki z główkami różowymi i okrągłymi niczym lizaki), ale artyście zawsze udaje się być o krok o katastrofy".
Autor: Karol Sienkiewicz, lipiec 2009.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 1998 - Galeria Rotunda, Warszawa
- 2003
- "Malarstwo" - Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
- "Piotr Janas" - Transmission Gallery, Glasgow - 2004
- "Piotr Janas" - Galerie Giti Nourbahksch, Berlin
- Wrong Gallery, Nowy Jork (z Tommym White'em) - 2005
- "Przygody" - Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
- "Piotr Janas" - Galerie Giti Nourbakhsch, Berlin - 2008
- "Piotr Janas" - Bortolami, Nowy Jork
- "From Scherzhauserfeld" - Galerie Giti Nourbakhsch, Berlin - 2009 - "Zet, ziet, żet" - Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 2001
- "Zawody malarskie" - Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
- "Minus" - Galeria Promocyjna, Warszawa - 2003
- Johnen & Schöttle, Kolonia
- "The Dictatorship of the Viewer" - La Biennale di Venezia, Wenecja - 2004 - "Flesh at War with Enigma" - Kunsthalle Basel, Bazylea, Szwajcaria
- 2006
- "Infinite Painting - Contemporary Painting and Global Realism" - Villa Manin, Centro d'Arte Contemporanea, Codroipo, Włochy
- "Malarstwo polskie XXI wieku" - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- "Willa Warszawa" - Warszawa