W 1990 ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie, gdzie studiował dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Stanisława Wisłockiego i teorię muzyki pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego. Swoje umiejętności dyrygenckie doskonalił podczas kursów mistrzowskich u Johna Eliota Gardinera w Stuttgarcie (stylowa interpretacji dzieł operowych Wolfganga Amadeusza Mozarta).
W 1992 rozpoczął współpracę jako dyrygent z Operą Wrocławską (Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego, Rigoletto Giuseppe Verdiego, Toska Giacomo Pucciniego), w 1993 - z Operą na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie (Traviata Verdiego) oraz Operą Nova w Bydgoszczy (Aptekarz Josepha Haydna, Czarodziejski flet i Don Giovanni Mozarta, Turandot Pucciniego, Car i cieśla Alberta Lortzinga). W tym samym roku w Teatrze Wielkim w Łodzi współpracował przy realizacji opery Król Ubu Krzysztofa Pendereckiego, która to inscenizacja podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" w 1994 otrzymała Nagrodę "Orfeusza". W 1995 związał się z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie przygotował m.in. Wesele Figara Mozarta, Nabucco Verdiego, Elektrę Richarda Straussa, Toskę i operetkę Kraina uśmiechu Ferenca Lehára.
Piotr Deptuch regularnie współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie od początku swojej zawodowej aktywności. Tu przygotował i prowadził wiele spektakli, m.in. Carmen Georgesa Bizeta, Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego, Trubadura Verdiego, Bal u księcia Orłowskiego Johanna Straussa, Coppelię Léo Delibesa, Miłość, Flamenco, Gershwin George'a Gershwina, West Side Story Leonarda Bernsteina, Straszny dwór i Hrabinę Stanisława Moniuszki, Służąca panią Giovanniego Battisty Pergolesiego, Kawalera srebrnej róży Richarda Straussa. Od 2007 w szczecińskiej Operze pełni funkcję kierownika muzycznego i konsultanta repertuarowego.
Artysta prowadzi również koncerty symfoniczne i kameralne w Polsce oraz za granicą - występował na Ukrainie, w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Belgii, Holandii i we Francji.
Od 1996 zajmuje się również publicystyką muzyczną. Pisał m.in. na łamach "Gazety Muzycznej", "Klasyki", "Twojej Muzy" i "Operomanii" (publikuje teksty poświęcone wielkim kompozytorom operowym, takim jak Wolfgang Amadeus Mozart, Giuseppe Verdi, Leoš Janáček, Sergiusz Prokofiew, Karol Szymanowski, Arnold Schönberg, Alban Berg). Od 1999 współpracuje jako prelegent z Lubuskim Biurem Koncertowym, od 2004 z Programem II Polskiego Radia.
Jego zainteresowania koncentrują się wokół opery XVIII wieku, oraz dzieł modernistycznego przełomu XIX i XX wieku.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2007, aktualizacja: czerwiec 2010.