Paweł Jasiewicz projektuje głównie meble i elementy wyposażenia wnętrz. Ulubionym materiałem projektanta jest drewno. Jego możliwości i właściwości fascynują go od lat, mówił o tym, m in. w rozmowie z Mają Święcicką dla Magazynu "Dom i Wnętrze".
"Faktycznie jestem postrzegany jako ‘drewnofil’. Jest oczywiście kilka powodów. Był taki moment, w którym bardzo dużo mówiłem o rozumieniu materiału i konstrukcji. Drewno jest materiałem wdzięcznym w obróbce i dosyć łatwo dostępnym. Posiada wiele zaskakujących i fascynujących właściwości. Mam takiego serdecznego kolegę, który jest zwariowanym inżynierem i naukowcem. To człowiek bardzo otwarty na wszelkie eksperymenty, z naprawdę dużą wiedzą. Pewnego razu podczas obróbki drewna egzotycznego podniósł dużą drzazgę i włożył ją do ust, jak wykałaczkę. Po pewnym czasie, poczuł, że zdrętwiała mu twarz, zadziałały neurotoksyny zawarte w drewnie. Najprawdopodobniej właściwości tego drewna kiedyś wykorzystywali Indianie do produkcji grotów strzał."
W niektórych projektach Jasiewicz łączy drewno z metalem, tak jak w lampie "Lightbuoy", składającej się z metalowej konstrukcji i drewnianego klosza oraz stole "In Progress" zaprojektowanym wspólnie z Bartkiem Sobieckim. Dla Vini Design zaprojektował zestaw mebli w oparciu o giętą rurkę i corian, specjalne tworzywo wymyślone przez firmę DuPont, stosowane głównie do produkcji blatów kuchennych i łazienkowych. W meblach z serii "Split", na którą składa się wieszak, krzesło, stół i lampa Jasiewicz zastosował różne techniki nacinania i gięcia drewna. Spod jego ręki wyszedł również m.in.: "Stół"- stolik dla barów szybkiej obsługi, w którym tace z jedzeniem można wsunąć pod blat, "Koncept" - metalowy model krzesła oraz "Rega"- reinterpretacja skrzynki na owoce stworzona razem z Mają Ganszyniec i Krystianem Kowalskim.
Jasiewicz projektował m.in. dla takich marek i firm, jak Ikea, Amica, Narrogin Joinery, Greenpeace Polska, Nikkarikeskus Center, Vini Design, Paged, Yes, Meden in Med oraz instytucji jak MSZ, Warszawskie CSW czy Tatrzański Park Narodowy. Jego prace prezentowane były na wystawach designu m.in. w Mediolanie, Berlinie, Londynie, Tel Aviwie, Kolonii, Warszawie i Łodzi.
W rozmowie z Culture.pl artysta podkreśla, że nie ma jednego ulubionego projektu:
"Każdy temat, jaki do tej pory został przeze mnie podjęty, jest dla mnie wyjątkowy i wiązał się z innym wyzwaniem jakie zostało przede mną postawione."
Z pewnością jednym z bardziej oryginalnych zleceń było zaprojektowanie pomieszczeń nie dla ludzi, ale dla owadów. Z projektem zbudowania Hoteli dla Dzikich Zapylaczy zwróciła się do artysty organizacja Greenpeace. W związku ze zmianami cywilizacyjnymi, m.in chemizacją rolnictwa i intensywną produkcją rolną żyjące w Polsce dzikie pszczoły mają coraz mniej miejsc do zamieszkania, skutkiem czego wymierają. Stąd wzięła się potrzeba budowania specjalnych siedlisk w śródmiejskich okolicach. Istniejące hotele nie spełniały jednak stawianych im oczekiwań. Jasiewicz musiał więc nie tylko zgłębić nowe, obce mu dotąd zagadnienie, ale stworzyć projekt doskonalszy niż dotychczasowe. Artysta spotykał się z entomologami i analizował istniejące już hotele dla owadów. W efekcie powstało 100 hoteli, w których pszczoły murarki, pszczoły porobnice i inne owady będą mogły rozgościć się na terenie całej Polski.
W 2014 Jasiewicz powitał w swojej autorskiej pracowni nowa członkinię: Agnieszkę Rożnowską, która prowadzi pracownię Rysunku na Wydziale Wzornictwa, w Katedrze Mody Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wraz z jej przybyciem projektanci rozpoczęli eksplorację kwestii pracy manualnej w kontekście rozwoju mentalno-motorycznego i kreatywności, tak u dzieci, jak i dorosłych.
Dla projektu NASZ, kurowanego przez Gosię i Tomka Rygalików stworzył parawan, którego konstrukcja przypomina sposób działania akordeonu. Lekka konstrukcja wykonana z połączonych ze sobą deseczek wykonanych ze sklejki jest łatwa do rozłożenia i niekłopotliwa w transporcie.
Projekty zabawek z kolei, które wyszły spod ręki Pracowni Jasiewicz wyróżnia dbałość o angażowanie kreatywności dziecka. Zabawki te to nie gotowe rozwiązania, ale raczej elementy, z których dziecko dopiero tworzyć może swój własny świat: i tak drewniane szpulki służyć mogą jako stolik, albo część wieży, a seria materacy stworzona dla Pałacu Prezydenckiego ułożona może być przez dziecko w dowolną konfigurację, przekształcając je w dom, łódź czy rakietę. Konik na biegunach w interpretacji Pracowni Jasieweicz zamienia się minimalistyczny obiekt, którego funkcję ujawnia dopiero nałożona na wystający element maska lwa z przełożonym przez nią kawałkiem drewna służacym za uchwyty na ręce.
Jasiewicza pociągają również tradycyjne techniki rzemieślnicze. Jego lustro Kundekari to ukłon w stronę starej techniki obróbki drewna, używanej do produkcji drzwi czy meczetowych mównić, z ich misternymi ornamentami. Aby zgłębić tajniki tej techniki wymagającej niezwyklej cierpliwości Jasiewicz udał się do Turcji, gdzie spędził czas w małym rodzinnym warsztacie w Konyi, w którym dwaj bracia praktykują tradycyjne rzemiosło, jednocześnie nie stroniąc od obróbki numerycznej. Jasiewicz wykorzystuje tajemnice techniki Kundekari, jednocześnie używając jej do tworzenia przedmiotu o nowoczesnym kształcie. Zainspirowany dekoracjami używanymi w meczetach skupia się na powtarzalności elementów, na której oparte są zdobienia. Ta obserwacja służy mu jako punkt wyjścia do stworzenia nowoczesnego w wyrazie lustra, z wielością przenikających się prostokątów. Jasiewicz aranżuje zatem niezwykle ciekawy dialog między tradycją a nowoczesnością. Takie podejście widzi jako rodzaj eksperymentu w swojej pracy tłumacząc:
“Eksperymentuję z materiałem i procesem, lecz nie odcinam się od przemysłu. Sprawdzam możliwości i próbuję przecierać ścieżki, robiąc to na co nie może sobie pozwolić przemysł. Czyli na przerwanie produkcji. Takie podejście do projektowania wywodzi się jeszcze z lat 70. i zostało wprowadzone we Włoszech. Staram się doświadczać materiał, zrozumieć go i naginać jego możliwości. Wyznaczać jego granice. To często prowadzi do zaskakujących rezultatów. Świadomość eksperymentowania i doświadczania granic – w tym wypadku akurat drewna – pozwala mi zrozumieć czym właściwy produkt powinien być. Pewne elementy takich doświadczeń projektowych można wykorzystać w wielkoseryjnej produkcji. Ale przyznaję, że nie jest ich aż tak dużo. Druga strona eksperymentu jest związana z kulturowym kodem. Pewne metody tradycyjnej pracy z drewnem są wypracowane przez setki lat. Wychowując się w konkretnej kulturze i konkretnym środowisku powielamy zakodowane wcześniej znaki. Interesuje mnie co należy zrobić, żeby nie odtwarzać tego co jest w nas zakodowane tylko przetwarzać to na język współczesny – albo tworzyć wręcz nowe elementy takiego kodu”. (http://www.polfabryka.pl/news,109,Z-poszanowaniem-dla-drewna-wywiad-.html#ad-image-0)
Nagrody i wyróżnienia
2011 Red Dot Communication Award nagroda w dziedzinie Design Communication za projekt opakowania piwa Łomża Niepasteryzowane, wprowadzonego na rynek w 2010 roku przez firmę Browary Regionalne Łomża. Projekt wykonany w zespole projektowym Touch Ideas.
2010 FX MAGAZINE- Kompott nominacja do Breakthrough Talent of the Year Award, Londyn
2007/2008 Najlepsze dyplomy projektowe, konkurs organizowany przez magazyn 2+3d
Ważniejsze wystawy zbiorowe i indywidualne
2015 Craft:Old for New, Zamek Cieszyn, Polska
2014 Polska in Between, 2gie Biennale Designu, Istambuł, Turcja
2014 NASZ Wanted Design, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
13.03.2014 Ikea PS 2014 On the Move, Stockholm
24-28.01.2014 - Lieu du Design, MEET MY PROJECT Designers from Poland , Paris
13-14.01.2014 - -POLISHED UP design from Poland - EXHIBITION , Cologne
17-27.10.2013 - Design Festival -PROJEKT DRZEWO, |Łódź
28.09.2013 – Design Het - Polish Institute, Budapest
23.09.2013 - Dizajn od kuchni. Dizajner Producentem – rozmowa w ramach cyklu pięciu spotkań, MOCAK
26.10-11.11.2012 – Narrogin Project – Badanie projektowe w zakresie innowacyjnych metod gięcia drewna
2011 Europejski Kongres Kultury– FIKKA Meble Dyskursywne, Wrocław
2011 Wieszak Split w kolekcji mebli zaprojektowanych na Prezydencję Polski w UE
2011 Young Creative Poland: In Production Salone Internazionale del Mobile, Mediolan
10.2010 Design Festival, Łódź
2010 UNPOLISHED 2 – DMY Berlin
2010 Salone Internazionale del Mobile, Mediolan
2010 The Silesian Castle of Art and Enterprise, Cieszyn
2010 Designblok 2009, Praga
2010 UNPOLISHED 3 – Tuch+Technik Museum, NEUMÜNSTER:
2009 Young Creative Poland, Londyn
2009 Miejskie dynamo. Zasada zachowania energii, Bęc Zmiana, Warszawa
2009 DMY Iinternational Design Festival, BERLIN
2009 Polish Young Design, Tel Aviv, Izrael
2009 DMY Youngsters, Berlin
2009 Rooted Design for Routed Living, CSW Warszawa
2009 Meblościanka kontratakuje, Katowice
2009 ‘Dyplomy’ Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie (Warszawa, Kraków)
2008 ‘Przetwory 3’, Warszawa
2008 ‘Make Me’ Design Łódź
2008 ‘Warsztaty Meblościanka’ (wyróżnienie)
2008 ‘Na-, ob.-, od-, do- Rysować’ – Ogólnopolska Wystawa Rysunku, Toruń (II nagroda)
2008 ‘Rysunek’ wystawa Pracowni Rysunku, Galeria Aula, ASP Poznań
2008 ‘End of Year Show’, Vitra, Londyn
2007 ‘Smart Office 3 – Conceptual work based seating’, KI, Londyn
2007 ‘Work in Progress, Ercol Furniture Ltd, Princes Risborough
2004 ‘W obliczu konsumpcji’, the IV Biennale Design in St.Etienne, France
Działalność warsztatowo – dydaktyczna
03-05.2013 BADANIE I PROJEKT SCHRONU GÓRSKIEGO – projekt badawczo projektowy prowadzonyz Jakubem Szczęsnym dla studentów ASP i ASK Politechniki Warszawskiej we współpracy z Tatrzańskim Parkiem Narodowym
08-12.09.2012 Jasienica - Zamek Cieszyn -Warsztaty produktowe "Meble gięte - tradycja i nowoczesność"
2011 PUBLIC A-I-R, warsztaty dla studentów ASP Warszawa, Goldsmiths College (Londyn) and Moholy-Nagy University (Budapeszt), prowadzone we współpracy z Brave New Alps, CSW, Warszawa
2011 HABITAT - Pure Art, warsztaty dla studentów ASP w Warszawie i Bergen, Dłużew
2011 UL. WORKSHOP, warsztaty projektowe, Katowice
2010 REVERSE FABRICATION - Pure Art, warsztaty dla studentów ASP w Warszawie i Bergen, Bergen
2009 MIASTO - MOJE MIEJSCE, warsztaty projektowo rysunkowe prowadzone wraz z Agnieszką Rożnowską, Koszalin
Aktualizacja, sierpień 2016, AM.