Olga Pasiecznik (Pasichnyk) urodziła się na Ukrainie. Studiowała fortepian i pedagogikę muzyczną w rodzinnym Równem. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium, zaś studia podyplomowe w Warszawskiej Akademii Muzycznej. W latach 1993-2017 związana z Warszawską Operą Kameralną, w roku 2018 została solistką Polskiej Opery Królewskiej, gdzie wystąpiła między innymi jako tytułowa Rodelinda w operze Händla (2020). Ma na swoim koncie szereg liczących się ról, m.in. w operach Monteverdiego, Händla, Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy'ego, Czajkowskiego. Role te przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii. Odnosiła sukcesy śpiewając na wielu prestiżowych scenach m.in. Théâtre des Champs-Élysées, Théâtre Châtelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Palais des Beaux-Arts, Théâtre Royal de la Monnaie (Bruksela), Berliner Konzerthaus, Bayerische Staatsoper (Niemcy), Flamandzkiej Operze, Operach Narodowych w Warszawie i Helsinkach. Wykreowała rolę tytułową w operze "Qudsja Zaher" Pawła Szymańskiego, od początku komponowanej z myślą o jej głosie (prapremiera 20 kwietnia 2013 w TW-ON). Dorota Kozińska pisała na łamach "Tygodnika Powszechnego", że "[Olga Pasiecznik] bez trudu dźwignęła wokalny i emocjonalny ciężar swej partii, tworząc intensywną postać kobiety niechcianej, niepotrzebnej, tragicznie uwikłanej w sprawy świata, które jej nie dotyczą".
Niejednokrotnie współpracowała z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią, NOSPR-em, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Belgii, Orkiestrą Symfoniczną Luksemburskiej Filharmonii, orkiestrami Opery Narodowej w Kijowie, Narodową Filharmoniczną orkiestrą Rosji, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino (Florencja), RTVE (Hiszpania), La Grande Ecurie et La Chambre du Roy, Orchestre Colonne (Francja), Das Neue Orchester (Kolonia), The English Concert (Wielka Brytania), European Union Baroque Orchestra, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestrą XVIII wieku, z zespołem Collegium Vocale Gent, i in. pod batutą m.in. H. Bicketa, I. Boltona, F. Brüggena, M. Creeda, R. Jacobsa, R. Goodmana, W. Kłosiewicza, H. Holligera, Ph. Herreweghe'a, K. Korda, J.-C. Malgoire'a, A. de Marchi, P. Neumanna, K. Ono, A. Parrota, K. Pendereckiego, T. Pinnocka, M. Soustrota, C. Speringa, M. Viottiego, A. Wita, M. Zanettiego.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych: w s'Hertogenbosch (Holandia, 1994 - II nagroda), im. Mirjam Helin w Helsinkach (Finlandia, 1999 - II nagroda) oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli (III nagroda, Nagroda specjalna w dziedzinie muzyki oratoryjnej oraz Nagroda publiczności). W roku 2005 przez Międzynarodowy magazyn operowy "Opernwelt" została nominowana do tytułu "Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego 2004-2005" za rolę Almireny (Handel, Rinaldo). Została wyróżniona także w Polsce - Paszportem tygodnika "Polityka" (1997), nagrodą "Orfeusz" festiwalu "Warszawska Jesień" (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz nagrodą im. A. Hiolskiego (2004) za najlepszą rolę operową (Melisanda, opera C. Debussy'ego Pelleas i Melisanda, Teatr Wielki - Opera Narodowa). Jest trzykrotną laureatką nagrody "Fryderyk" (w latach 1997, 2004 i 2018), między innymi za najlepsze nagranie solowe ("Pieśni kurpiowskie" Karola Szymanowskiego). W roku 2005 została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy "Opernwelt" do tytułu " Najlepszej śpiewaczki sezonu artystycznego 2004-2005" za rolę Almireny w "Rinaldzie" Händla, pięć lat później – za rolę Roksany w "Królu Rogerze" Szymanowskiego. W roku 2011 została uhonorowana Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w roku 2012 – Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
Ma w swoim dorobku fonograficznym ponad 50 płyt, m.in. z nagraniami "Requiem" Mozarta, "Mszy Nelsońskiej" Haydna, "Alcide" Bortniańskiego, opery "Imeneo" Haendla, pieśni Lutosławskiego, "Don Giovanniego" Mozarta pod batutą René Jacobsa, "Pasji Mateuszowej" Bacha z La Grande Écurie et la Chambre du Roy pod dyrekcją Jean-Claude’a Malgoire’a, pieśni Chopina oraz "Powiało na mnie morze snów…" Pendereckiego z zespołami Filharmonii Narodowej pod kierunkiem Antoniego Wita.
Po napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę zaangażowała się w szereg akcji pomocowych oraz koncertów, z których dochód przeznaczono w całości na pomoc walczącej Ukrainie. "Jestem Polką z mamy, a z ojca Ukrainką. I tak jak moja pierwsza ojczyzna w tej chwili bohatersko i dzielnie walczy, to w tym samym czasie moja druga ojczyzna zdaje wzorowo egzamin z człowieczeństwa. To, co robi Polska w tej chwili, to coś, czego nigdy nie zapomnimy i zawsze będziemy za to wdzięczni", podkreśliła w rozmowie z dziennikarzami radiowej Dwójki.
Aktualizacja: luty 2006, DK maj 2023.