Olga Micińska (ur. w 1987 w Łodzi), artystka sztuk wizualnych. Tworzy obiekty i rzeźby z drewna, ceramiki, metalu i tkaniny z wykorzystaniem różnorodnych technik rzemieślniczych. Szczególnym zainteresowaniem darzy dziedzinę stolarstwa.
W latach 2016–2018 uczestniczka programu studiów artystycznych w Dutch Art Institute w Arnhem w Holandii. W 2012 ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby. Spędziła rok akademicki na studiach na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Granadzie. Uczestniczyła również w szkoleniu artystycznym w Glasgow Sculpture Studios w Szkocji. Jako członkini Timber Framers Guild brała udział w licznych projektach budowlanych o charakterze wspólnotowym w Polsce i w USA. Obecnie mieszka i pracuje w Amsterdamie i Warszawie.
Praktyka artystyczna Micińskiej bazuje na obserwacji materialności świata, różnorodności budulców i metod konstrukcji poszczególnych elementów technologicznych składających się na szeroko pojętą rzeczywistość. Teoretyczno-badawcze zainteresowania artystki przekładają się na realizację trójwymiarowych prac, przede wszystkim obiektów oraz rzeźb o niezdefiniowanych funkcjach.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
W swoich realizacjach artystka często łączy materiały o odmiennych właściwościach i uwypuklając ich cechy charakterystyczne, buduje rzeźby z form drewnianych, metalowych i ceramicznych. Na zasadzie kontrastu zestawia miękkie i twarde kształty w obrębie jednej kompozycji rzeźbiarskiej. Powracającym elementem w pracach realizowanych w różnych materiałach jest złącze rozumiane jako spoiwo struktury. Częstym motywem wykorzystywanym przez Micińską są formy podobne do prymitywnych narzędzi, włóczni, czy innych artefaktów pochodzących z różnych kultur, którym artystka nadaje nowe znaczenie poprzez zestawienie z elementami przypisywanymi współczesnym technologiom, operując na granicy tradycji rzemieślniczych i dizajnu.
Status zaprojektowanych i wykonanych z najwyższą starannością przedmiotów sztuki nigdy nie jest do końca dookreślony. Z jednej strony prace Micińskiej przypominają narzędzia (instrumenty), z drugiej zaś strony – wysublimowane formy rzeźbiarskie przeznaczone do kontemplacji wizualnej i dotykowej. Rzemiosło artystka traktuje jako sposób myślenia i przetwarzania otoczenia, a łącząc je z imaginacyjnymi i spekulatywnymi możliwościami sztuki nadaje narzędziom nowe znaczenia czy funkcje oraz buduje intelektualne i emocjonalne relacje w kontekście bogactwa materii.
Element ambiwalencji organicznie wpisany jest w twórczość artystki. Napięcie między instrumentami/narzędziami a wypracowanymi rzeźbiarsko artefaktami stanowi istotną część rozważań Micińskiej. "Możliwość myślenia poprzez rzeźbę", "konceptualna celowość tworzenia pracy", oraz "hybrydyzacja praktyki" – w odniesieniu do ciągłej pracy na granicy sztuki i rzemiosła – to nieodłączne zagadnienia towarzyszące jej starszym i nowym pracom.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 2017 – The Sensibility of Structure, Austriackie Forum Kultury, Warszawa (razem z Sofią Goscinski)
- 2016 – Hetero, DZiK, Warszawa (we współpracy z Agnieszką Mazur i Kacprem Lateckim)
- 2016 – to pragma, Galeria Starter, Warszawa
- 2015 – Cosas vulnerables/Vulnerable things, Sala Alfajar, Málaga
- 2013 – Live visuals/Lady Aarp performance, Galeria Praca, Warszawa (z Pauliną Włostowską)
- 2011 – Performance/Kiosk Façade Project (z Anną Micińską), Akademie der Bildenden Kunste, Wiedeń
- 2009 – Nestled (z Anną Micińską), Viewfinder Gallery, Londyn
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 2017 – Salon Zimowy, Warszawa; Love Memory Curiosity, Polana Institute/Muzeum Geologiczne, Warszawa; No future in dreaming, Thkio Ppalies, Nicosia; Support Structures – In Support, De Kijkdoos, Amsterdam; The Space Program, Stroboskop, Warszawa; Degrees of Freedom: Human, Robot and the Medium of Automation, Designhuis, Eindhoven; Aby się dobrze latało, trzeba ciężko pracować (z Grupą Jest), ICHP Rydygiera/Pracownia Wschodnia/Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa
- 2016 – Biblia Pauperum (Magazyn Kontakt), RDK, Warsaw (Poland)
- 2015 – A rtefactos de luz, Sala Alfajar, Málaga; Ensayo para una exposición, CoMbO, Córdoba
- 2014 – Art Esopus (Esopus Creek Land Conservancy),SebSi Studio, Saugerties, Nowy Jork; Tierras oníricas (z Alfarería Tito), Hospital de Santiago, Úbeda
- 2013 – Fotosprint (Fundacja Archeologii Fotografii), Skwer, Warszawa; Peleton kolaży (Magazyn Kontakt), Galeria Praca, Warszawa
- 2011 – Park Rzeźby nad Wisłą, Warszawa; Performance PINKI z Pawłem Althamerem (ViennaFair), Wiedeń