W 2008 roku zrealizował cykl 18 fotografii pt.: „76% H2O”, prezentowany rok później w ramach konkursu Samsung Art Master. Artysta tak komentował swoją pracę:
„Pustka pomiędzy planem ogólnym (totalnym), a występującym w nim detalem nacechowana jest swoistą ambiwalencją. W teraźniejszym świecie pustka występuje w przewadze. Ocean góruje nad stałym lądem, a ‘76%H2O’ to ilość wody w ciele nowonarodzonego dziecka. Współczesna Europa rozczarowuje. Urbanizacja, globalizacja, rewolucja techniczna, materializm i turyzm. Jestem ich obserwatorem, jestem ich uczestnikiem i ich ofiarą.[...] Staliśmy się zagubieni w pustce nadmiaru (nadmiarze pustki?). Charakteryzuje nas tęsknota i oczekiwanie za czymś niezwykłym, za czymś ważniejszym toczącym się tuż za krawędzią kadru".
Rok później (2009) powstała fotograficzna seria „Dech”, przedstawiająca fragmenty wnętrz mieszkalnych o różnorodnym charakterze, bez fizycznej obecności człowieka. Pomieszczenia na zdjęciach są pozbawione ludzkiego sztafażu, jednak w każdym pojawia się motyw dymu lub pary unoszącej się w przestrzeni niczym ślad po czyimś oddechu. Transparentne obłoczki wprowadzają klimat tajemnicy i sugerują ewidentny brak czegoś, po czym we wnętrzach pozostała dotkliwa pustka. Puste pokoje emanują cichą grozą, można sobie nawet wyobrazić, że to niemi świadkowie jakiejś zbrodni lub miejsca nawiedzane przez duchy.
Fotografie z serii „Truth Study Corner” (2011) Michała Grochowiaka to zbiór prac zróżnicowanych pod względem tematyki, gatunków, formatów i gam kolorystycznych. Trudno w nich znaleźć wyraźny motyw przewodni, każde zdjęcie jest autonomiczną pracą, ale jednocześnie doskonale pasuje do całego zestawu. Na wielu fotografiach uwagę przykuwa znakomita, skrótowa kompozycja kadrów nasuwająca skojarzenia z japońskim haiku i subtelna gama uchwyconych nastrojów, wśród których dominuje spokój, medytacja, harmonia.
Zrealizowany w ramach programu stypendialnego Młoda Polska projekt fotograficzny Grochowiaka „Water & Gas” (2012) jest dokumentacją podróży autora po Stanach Zjednoczonych. Artysta wybrał się wynajętym samochodem na wyprawę z Los Angeles do Nowego Jorku; zrealizował tym samym jedno z popkulturowych marzeń i skonfrontował własne doświadczenia ze słynnym amerykańskim mitem. Tytułowa ropa i woda to dwie ciecze, które są niezbędne do pokonania takiej drogi. Grochowiak podąża tym tropem, fotografuje m.in. stacje benzynowe i wieże ciśnień. Odwiedza zdewastowany przez wodę Nowy Orlean i Detroit, które zbankrutowały po załamaniu się przemysłu samochodowego.
Swoją podróżą przez Stany Zjednoczone Grochowiak świadomie wpisuje się w mocno wyeksploatowaną kulturową kliszę, powiela po raz kolejny mit, pokazując niemożność rozdzielenia tego, co jest światem prawdziwym, od tego, co zostało już po wielokroć ukazane w kinie, sztuce, literaturze. Obcowanie z rzeczywistością, która jest mitem było wyzwaniem dla artysty:
„Nastawiałem się na tę ‘szczelinę’, na siebie w ogromie przestrzeni i kulturze wizualnej. Nie chciałem od niej uciekać. To miało być doznanie empiryczne. Cały pobyt miał być poznaniem, a cykl, który z niego wyniknął jest drugorzędny, przy czym aparat fotograficzny jest narzędziem poznania. Moja kopia jest ważniejsza od oryginału”.
Strona artysty: http://www.michalgrochowiak.com/
Autorka: Ewa Gorządek, lipiec 2014
Wybrane wystawy:
- 2014 – „Michał Grochowiak, To się nie liczy”, Galeria Starter, Warszawa
- 2012 – „Michał Grochowiak, Water&Gas”, Galeria Starter,Warszawa
- 2011 – „Michał Grochowiak, Truth Study Corner”, Galeria Fotografii PF, Poznań
- 2009 – „Tribute to Krasiński”, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa
- 2009 – „Samsung Art Master”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2009 – „Michał Grochowiak, Dech”, Galeria Starter, Poznań
- 2008 – “Nieoczywiste”, Stary Browar, Poznań
Nagrody i wyróżnienia:
- 2008 - Wyróżnienie Specjalne, Meblościanka, Warsztaty Designu, Poznań
- 2009 - laureat konkursu Samsung Art Master
- 2009 – laureat konkursu Epson Art Photo
- 2011 - stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Młoda Polska