Michał Gondko studiował gitarę klasyczną w rodzinnej Warszawie, fascynacja muzyką dawną zaprowadziła go do Bazylei, gdzie zgłębiał tajniki gry na historycznych instrumentach z rodziny lutni pod okiem Hopkinsona Smitha w Schola Cantorum Basiliensis – prestiżowej szwajcarskiej uczelni skupiającej się nad badaniami nad muzyką dawną. Jest autorem artykułów na temat roli instrumentów szarpanych w średniowieczu oraz wielu esejów, zamieszczanych w programach koncertowych La Morra oraz książeczkach do nagrywanych płyt.
La Morra
Pod koniec lat 90., wspólnie ze swoją żoną, flecistką i klawesynistką Coriną Marti, założył formację La Morra. Wykonują repertuar późnośredniowieczny (jesieni średniowiecza) i wczesnorenesansowy. Zespół ma siedzibę w kulturalnej stolicy Szwajcarii, Bazylei.
Na swoich płytach zajmowali się m.in: piosenkami z francuskich manuskryptów pochodzących z XV wieku z bilbliotek w Dijon, Kopenhagadze, Londynie, Paryżu, Wolfenbüttel i Waszyntonie (
''Le jardin de Plaisance''); muzyką zapisaną w manuskryptach pochodzących z biblioteki Małgorzaty Austriaczki (
''Dame de deuil''); kompozycjami powstającymi w otoczeniu papieża Leona X (
''Lion's Ear'') oraz muzyce
Piotra Wilhelmiego z Grudziądza.
Polonica
W maju 2015 roku ukazała się pierwsza solowa płyta Michała Gondki – ''Polonica'' – poświęcona renesansowej muzyce lutniowej o polskich konotacjach. ''Pod jego palcami'' - pisał krytyk z czasopisma Lute Society of America Quarterly – ''frazy brzmią jak improwizowane myśli goniące się po wyobraźni: efekt, do którego wielu dąży lecz niewielu osiąga''.
''Na łaciński rzeczownik polonicum (w liczbie mnogiej polonica, stąd nazwa płyty) w odniesieniu do utworu na lutnię natrafiłem w jednej z tabulatur – opowiada muzyk w rozmowie z Culture.pl – Oznacza on mniej więcej tyle, co ''rzecz polska''. Zacząłem używać go na określenie różnych form muzyki lutniowej z tego okresu, która ma pewne konotacje polskie i jest szeroko rozrzucona po źródłach europejskich. W sumie przygotowania do projektu ''Polonica'' zajęły mi prawie 20 lat''.
Koncerty i osiągnięcia
Podróże koncertowe zaprowadziły go do większości krajów europejskich, do USA i na Bliski Wschód. Występował także z Jordim Savallem, Emmą Kirkby oraz zespołami Sarband (Vladimir Ivanoff) i Ensemble Phoenix Munich (Joel Frederiksen). Występował na Festival van Vlaanderen, Holland Festival Oude Muziek, Rencontres de Musique Médiévale du Thoronet, Freunde alter Musik Basel, Tage alter Musik festiwalu Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu, Actus Humanus, Misteria Paschalia, Muzyka w Raju i innych festiwalach poświęconych muzyce dawnej.
Jego płyty z zespołem La Morra zdobyły liczne wyróżnienia fonograficzne, w tym "Diapason D’Or", "Jahrespreis der deutschen Schallplattenkritik", "Noah Greenberg Award" Amerykańskiego Towarzystwa Muzykologicznego, a także nominacje do "Gramophone Award" i "International Classical Music Award". Gondko jest także laureatem nagrody ''Fryderyk".