Jedną z pierwszych istotnych realizacji zespołu jest Bolko Loft – rewitalizacja dawnej lampiarni zakładów górniczo-hutniczych. Ukończony w 2003 roku w estetyce surowego minimalizmu loft szybko zyskał sobie status budowli-manifestu, dzięki podjęciu problemu niszczejącej architektury przemysłowej oraz podkreśleniu silnego związku architektów z Górnym Śląskiem.
W tym samym roku Medusa Group zrealizowała kolejny projekt przebudowy istniejącego obiektu – modernizację i nadbudowę siedziby firmy Wasko, mieszczącej się w socrealistycznym gmachu z lat 50-tych w centrum Gliwic. Do prostej bryły budynku architekci dołączyli trójkondygnacyjny prostopadłościan, podwajając jego powierzchnię. Nadbudowa jest przeszklona i otoczona poziomymi aluminiowymi listwami, silnie zaznaczając poziome podziały. Ingerencja architektów tworzy mocny, otwarcie współczesny akcent, który zdominował zastaną bryłę.
Podobne listwy architekci umieścili na jednej ze ścian gmachu Ente (2004), również w Gliwicach. Zabieg ten podkreślił podobieństwo między dwoma leżącymi w różnych częściach miasta biurowcami, należącymi do tego samego inwestora. Ente zwraca uwagę również graficznymi rozwiązaniami architektury wnętrz, takimi jak wielokrotnie powielane logo firmy czy przeskalowana numeracja poziomów na klatce schodowej. Zainteresowanie grafiką i komunikacją wizualną jest widoczne w projektach grupy, czego dobrym przykładem może być pawilon sportowy w Gliwicach (2004) z fasadą pokrytą logotypami firm sportowych.
Architekci zajmują się również architekturą mieszkaniową. Jednym z przykładów może być apartamentowiec w centrum Katowic (projekt 2008). Zespół charakteryzuje minimalistyczna, modularna konstrukcja, której dominujący aspekt stanowią wysunięte bryły w kolorze nasyconej, ostrej zieleni. Fasadę mają współtworzyć porastające ją pnącza. W ten sposób apartamentowiec ma wpasować się w monotonną, betonową zabudowę otaczających bloków, jednocześnie urozmaicając ją kolorem i zielenią.
W pracowni powstają też projekty architektury rezydencjonalnej, jak dom w Żernicy pod Gliwicami (ukończony w 2003 roku). Budynek powstał na nietypowej i trudnej działce (16/200m) co zdeterminowało jego wygląd. Prostą bryłę domu tworzy wąski, długi prostopadłościan podzielony atriami, które pozwalają na wyodrębnienie poszczególnych stref funkcjonalnych oraz połączenie budynku z otoczeniem. Dom otoczony jest wąskim tarasem opartym na wspornikach, dzięki czemu bryła zyskała na lekkości i sprawia wrażenie odrywania się od powierzchni ziemi. Oszczędną formę budynku podkreślają użyte materiały – beton i sklejka z jasnego drewna wewnątrz oraz szklane panele i drewno modrzewiowe w elewacjach.
Prostota charakteryzuje również domy jednorodzinne w Olsztynie (uk. 2006) i Toruniu (uk. 2007), Ornontowicach (uk. 2009) czy Zbrosławicach (w trakcie realizacji). Bryłę pierwszego budynku stanowi prostopadłościan o ascetycznej elewacji pokrytej wodoodporną sklejką o ciepłym, rdzawym odcieniu. Powściągliwa forma, urozmaicona jedynie modułami pionowych okien o nieregularnym rytmie, pozwala zwrócić uwagę na ciekawą fakturę sklejki. Dzięki cieniowanej powierzchni zmieniającej się z biegiem czasu z daleka przypomina ona gładki, miękki materiał.
W pracowni powstały również projekty architektury wnętrz oraz designu (nagrodzony na Biennale Sztuki i Projektowania w Krakowie Stolik Min 2 z 2004 roku). Architekci byli współautorami projektu startującego do konkursu na wystawę w Pawilonie Polonia na X Biennale Architektury Współczesnej w Wenecji w 2006 roku (razem z Moniką Sosnowską i kuratorem Sebastianem Cichockim). W 2004 roku zostali nominowani do nagrody Miesa van der Rohe.
Mimo różnorodnych zainteresowań i wielu obszarów działań Medusa Group, jednym z najbardziej charakterystycznych aspektów jej działalności są rewitalizacje budynków przemysłowych. Oprócz prekursorskiego Bolko Loft zespół zaprojektował także między innymi rewitalizację bytomskiej wieży kopalni „Krystyna”, dawnej łaźni Zakładów Górniczo-Hutniczych w Bytomiu (oba projekty w trakcie realizacji), lofty w starym spichlerzu w Gliwicach (uk. 2009) oraz nową siedzibę własnej pracowni w Bytomiu w zaadaptowanym budynku warsztatowym i magazynowym (uk.2009). Wszystkim projektom rewitalizacyjnym grupy towarzyszy przekonanie o konieczności zachowania surowego charakteru budowli, zgodnego z ich pierwotnym przeznaczeniem. Z tego założenia wynikają materiały stosowane we wnętrzach: beton, cegła czy drewno użyte w taki sposób, aby wyeksponować ich naturalną fakturę.
Jednym z najnowszych projektów studia jest aranżacja wnętrz odnowionej Hali Koszyki w Warszawie, dla tego budynku pracownia zaaranżowała wnętrza toalet, holi, wind oraz przygotowała projekt identyfikacji wizualnej.
Jak zauważa Przemo Łukasik:
Jednym z głównych problemów polskich architektów jest – wytłumaczalna tylko historycznie uwarunkowanym wpływem kultur wschodu – skłonność polskich budowlańców do zdobnictwa. W przypadku architektury poprzemysłowej wszelka ingerencja jest niemal zbędna. Jej potencjał tkwi niejako w niej samej. Te obiekty ukształtowała przede wszystkim technologia. Cholernie szczera. Ten autentyzm jest rzeczą niezaprzeczalną i interesującą do wydobycia. Medusa Group za każdym razem stara się dokopać do tej autentyczności. I czasami jest lepiej dla architektury, by architekt nie zrobił nic. Przykładem takiego miejsca jest Fabryka Trzciny na warszawskiej Pradze. Tam architekt nie zrobił nic. Jego interwencja polegała na tym, by tam nic nie zrobić. Wiem, jakie to trudne.
Medusa Group w istotny sposób przyczyniła się do zainteresowania architekturą przemysłową oraz popularyzacją w Polsce mody na lofty. Architekci zaangażowali się również w interdyscyplinarny projekt „Made in Bytom”, mający na celu popularyzację regionu.
Architekci podkreślają wartość tradycji architektonicznej Śląska, biorąc ją za punkt wyjścia dla własnych projektów w Katowicach. Pracując nad projektem najwyższego wieżowca w Katowicach, gmachu .KTW Medusa group pozostała wrażliwa na ten regionalny kontekst architektoniczny. Łukasik tłumaczy:
Naszym celem nie było stworzenie budynków konkurujących ze Spodkiem, który symbolem tego miasta był, jest i powinien pozostać. Czym innym jest wznoszenie - na przecięciu kluczowych osi miasta - najwyższego budynku w regionie. To wszystko stwarza czytelną sytuację, w której nie sposób myśleć o tym budynku inaczej jak o dominancie. Powściągliwość z delikatnym akcentem poruszenia czy - powiedzmy - może kontrolowanej utraty równowagi, prostopadłościennych brył to ukłon w kierunku prawdziwej ikony tego miasta
Odwołując się do genius loci, Łukasik ma nadzieje, że budynki Medusa Group wrosną w pejzaż katowicki, stając się punktami odniesienia podobnymi do Spodka:
Zarazem Katowice słyną z błyskotliwej i awangardowej w latach trzydziestych architektury modernistycznej. Ten trend utrzymywał się także po wojnie. Spodek, Super Sam, czy brutalistyczny dworzec PKP były wizytówkami współczesnej polskiej architektury. Zależy nam na kontynuacji tej myśli, a w rozumieniu architektury projektowanych budynków .KTW możemy jedynie mieć nadzieję, że im również uda się przejść korzystnie próbę czasu i równie mocno wrosną w sylwetkę Katowic. (http://www.propertydesign.pl/wywiady/109/przemo_lukasik_dzieki_budynkom_takim_jak_ktw_katowice_pozostana_miastem_dumnym,10228.html)
Szacunek do tradycji pozostaje jednak w zdrowej równowadze z dązeniem ku nowemu. Łukasik konkluduje:
Z zarządzaniem przestrzenią miejską jest jak z dbaniem o zęby. Jeśli zapominamy je szorować, to zaczynają się psuć. I nieraz można je wyleczyć, zaplombować, ale czasami jest już za późno, a nie stać nas na koronkę lub implant. Dlatego w miastach zawsze będą się toczyły wojny o architekturę: co zachować, a co zburzyć? Co warto ratować, a co nie? Rozpaczając nad wyburzaniem budynków, warto pamiętać, że one też kiedyś zastąpiły inne. (http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,16083972,Architekt_Przemo_Lukasik___Czas_na_Slask__.html#TRwknd)
Wybrane wystawy i nagrody:
2016 Eurobuild Awards w Architekturze 2016 – Workspace Solution of the Year / Poland
Atrium 1 – Powierzchnia Biurowa Skanska
2015 nominacja do nagrody Mies van der Rohe
Centrum Edukacyjno-Kulturalne im. Ks. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Ogród różańcowy przy kościele św. Jacka w Bytomiu
Wyróżnienie w konkursie Nagroda Roku SARP za najlepszy obiekt architektoniczny w Polsce
Budynek biurowy firmy Infinite Dreams w Gliwicach
2014 Kadry medusagroup – Kraków
2013 WSPAK – Katowice
2013, 1 Salon art.upcycling.pl – Katowice
2012 Grand Prix, konkurs Architektura Roku Województwa Śląskiego, budynek biurowy firmy Infinite Dreams w Gliwicach
Wnętrze Roku, konkurs Architektura Roku Województwa Śląskiego
2010 Platynowe Wiertło 2010 Budynek usługowo-biurowy firmy Roedl & Partner z uzupełniającą funkcją gastronomiczną w Gliwicach przy ul. Zygmunta Starego 26
2010 ZAPS_housing exhibition , Ljubljana, Słowenia
2011 V4 Family Houses, BUDAPESZT, PRAGA, BRATYSŁAWA, KRAKÓW
2011 Unpolished – Young design from Poland – edycja specjalna , Paryż, Francja
2011 konkurs SARP, III miejsce w konkursie na Muzeum Morskie w Szczecinie
2009/2010 wyróżnienie w konkursie Architektura Roku 2009/2010 Województwa Sląskiego, Zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z usługami, parkingami podziemnymi – budynek północny i południowy w Katowicach
2009/2010 wyróżnienie w konkursie Architektura Roku 2009/2010 Województwa Śląskiego za Budynek usługowo-biurowy firmy Roedl & Partner, biuro pracowni medusa group w Bytomiu
Wnętrze Roku w konkursie Architektura Roku Województwa Śląskiego 2009/2010, Jazz Cafe w Chorzowie
2009, 1sza nagroda – koncepcja na adaptację wieży Szybu Krystyna na centrum wielofunkcyjne
2009 wild wild east, Hamburg, Niemcy
2007 Leonardo competition 2007, 1sza nagroda, rewitalizacja obiektu poprzemysłowego – Bolko loft
2007 as found – Bazylea, Szwajcaria
2006 danubian dreams – Bratysława, Słowacja
polska. Ikony architektury – Warszawa
emerging identities – east – Berlin, Niemcy
2005 3 2 1 NOWA ARCHITEKTURA W POLSCE I JAPONII , Kraków, Wrocław, Łódź
going public – from the balkans to the baltic , Mediolan, Włochy
fuori salone in milan , Włochy
wobec konsumpcji – ślaski zamek sztuki i przedsiębiorczości , Cieszyn, Polska
2004 mies van der rohe award, nominowane projekty: dom jednorodzinny w Żernicy, bolko loft
2004 dealing with consumption – biennale internationale design, Saint Etienne, Francja
2004 designmai 2004, Berlin, Niemcy
2003 grand prix architektura roku województwa śląskiego 2003 nagroda za najlepszy budynek – budynek biurowy Wasko w Gliwicach
2003 III nagroda V Biennale Sztuki Projektowania 2003 – stół „min2”, w zespole: Łukasik, Majewski, Rutkowski, Zagała
2000 nagroda Wojewody Śląskiego MŁODY TWÓRCA, 2000
1998 nagroda Prezesa SARP O/Katowice DEBIUT ROKU
1997 I nagroda Trybuna stadionu rugby, Orlean, asystenci w zespole Odile Decq / Benoit Cornette
1997, I nagroda C.N.E.S. Pavillon na targi aeronautyki i lotnictwa: ‘Salon de Bourget’-Paryż, asystenci w zespole Odile Decq / Benoit Cornette, 1997, obiekt zrealizowany
Autorka: Lidia Klein. Aktualizacja, AM, listopad 2016.