Stolik „Pic-nic” wykonany z tektury falistej, lekki jednorazowy mebel miejski do rozkładania na trawie, nadaje się do recyclingu. Z kolei „Medio”, dyplomowy projekt Marzeny Krupy, to system uniwersalnych prostych siedzisk z aluminiowej ramy i prostokąta płótna, które indywidualnie albo w zespole tworzy powierzchnię pod grafikę reklamową. Miękki materiał siedziska jest wymienialny, dzięki czemu mebel może zmieniać przeznaczenie w zależności od okazji.
– Nie mam ulubionego materiału czy techniki. Tektura falista albo papier gazetowy jest dla mnie równie ciekawy, co frezowane i proszkowo malowane aluminium. Ważne by poznać i zrozumieć materiał oraz proces jego obróbki wraz ze wszystkimi możliwościami i ograniczeniami.
Marzena Krupa, krzesło "Pasiak", fot. dzięki uprzejmości projektantki
W projekcie krzesła „Pasiak", autorka przetwarza ludowe motywy tkackie z regionu łowickiego i adaptuje je do najnowszych technologii. Siedzisko pasiaka wykonane jest z pleksi ciętego laserem. Wzorzysty ornament na folii naklejonej z obu stron sprawia, że powierzchnia mebla „jarzy się” i zmienia go w obiekt nie do końca jednoznaczny. Prosta konstrukcja - pleksi wspiera się na stelażu z ze stali nierdzewnej, rurek i śrub, predestynuje go do produkcji masowej i modyfikacji pierwotnego wzoru.
– Najistotniejsze dla mnie były i będą potrzeby użytkownika. Projektowanie, podobnie jak sztuka, nie ma sensu bez odbiorcy. Działam na rynku dopiero od dwóch lat. Uważam, więc, że dopiero zaczynam. – mówi projektantka. Ubolewa nad faktem, że dynamiczny rynek wzornictwa koncepcyjnego w Polsce nie przekłada się jeszcze na masową produkcję.
– Ciągle powstają nowe produkty realizowane w jednym egzemplarzu lub krótkich seriach, które potem zobaczyć można na wystawach lub w branżowych czasopismach. Niestety gorzej jest ze wzornictwem masowym. Wierzę jednak, że i tu w najbliższych latach nastąpi znaczący przełom.
Krupa eksperymentuje również z biżuterią. W kolekcji Sploty łączy ze sobą dziergane bawełniane sznurki i element srebrnych aplikacji. I w tym przypadku za punkt wyjścia obiera ludową tradycję, tym razem bazując na technikach plecenia wyrobów wiklinowych. Projektantka z chęcią wykorzystuje do swoich projektów biżuteryjnych niecodzienne materiały. Klejnoty to seria , w której makulatura nabiera nowego wymiaru. Projektanka skleja gazety starając się uchwycić ulotność i zmienność codziennych wiadomości i zamknąć je w prostych formach bransolet czy spinek do mankietów.
Wybrane wystawy:
2011 Arena Design, Poznań, Polska
2012 London Design Festival, Londyn, Wielka Brytania
2013 Unpolished, Lwów, Ukraina
Lodz Design Festival, Łódź, Polska
2014 Lodz Design Festival, Łódź, Polska
Autorka: Lidia Pańków, styczeń 2014. Aktualizacja sierpień 2016, AM.