Studiowała kompozycję w klasie Tadeusza Paciorkiewicza i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie oraz grę na perkusji pod kierunkiem Jerzego Zgodzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Jako stypendystka Rządu Francuskiego latach 1969-70 odbyła uzupełniające studia kompozytorskie u Nadii Boulanger i Oliviera Messiaena. Następnie przebywała w Cleveland Institute of Music w Stanach Zjednoczonych, gdzie w 1974 otrzymała tytuł Artist Diploma Degree w zakresie kompozycji i gry na instrumentach perkusyjnych.
Marta Ptaszyńska jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in.: Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1971), konkursu Polskiego Radia i Telewizji (1972), konkursu Percussive Arts Society w Stanach Zjednoczonych (1974 i 1976). W 1986 utwór La novella d'inverno na smyczki (1984) otrzymał I nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, zaś w 1987 Koncert na marimbę i orkiestrę (1985) zdobył nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Nowym Jorku. Ponadto otrzymała: Nagrodę Amerykańskiej Akademii Arts and Letters w Nowym Yorku, Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda, Nagrodę Fundacji Jurzykowskiego w Nowym Yorku, Nagrodę ASCAP-u. W 1995 odznaczona została Krzyżem Oficerskim Rzeczpospolitej Polskiej.
Jej opera telewizyjna "Oscar z Alwy", zrealizowa przez Telewizję Krakowską w 1988 roku, zdobyła uznanie widzów i krytyków na Międzynarodowym Festiwalu Oper Telewizyjnych w Salzburgu (1989), zaś opera dziecięca "Pan Marimba" była wykonana 114 razy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, ciesząc się dużą popularnością.
Utwory Marty Ptaszyńskiej powstawały na zamówienie takich orkiestr, jak Chicago Symphony Orchestra, Cincinnati Symphony, Cleveland Symphony Orchestra, Polska Orkiestra Kameralna i Sinfonia Varsovia, zespołów kameralnych – Pacifica String Quartet i Eighth Blackbirdi, a także dla solistów, m.in. Ewy Podleś, Keiko Abe, Evelyn Glennie. Są publikowane przez wydawnictwa nutowe (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Theodore Presser Co.) i fonograficzne (CD Accord, Polskie Nagrania, Olympia, Chandos, DUX, Bayer Records, Pro Viva).
Prowadzi też działalność pedagogiczną. Wykładała kompozycję na wielu amerykańskich uczelniach, m.in. w University of California w Berkeley i w Santa Barbara w Kalifornii, Indiana University w Bloomington, Cincinnati College Conservatory of Music, Northwestern University. Od 1998 jest profesorem zwyczajnym kompozycji w University of Chicago z tytułem Helen B. & Frank L. Sulzberger Chair in Composition.
Jest również współtwórczynią i współorganizatorką Międzynarodowych Warsztatów Perkusyjnych w Bydgoszczy. W latach 1981-84 była członkiem Zarządu Percussive Arts Society, w 1991 została wicedyrektorem American Society for Polish Music. W 1994 i 1996 była doradcą artystycznym festiwalu muzyki polskiej w New York Public Library for the Performing Arts w Lincoln Center.
W 2010 roku otrzymała nagrodę John Simon Guggenheim Foundation w dziedzinie kompozycji; wyróżnienie to należy do najbardziej prestiżowych nagród amerykańskich przyznawanych w różnych dyscyplinach sztuki i nauki.
Ważniejsze kompozycje:
- "Preludia" na wibrafon i fortepian (1965)
- "Scherzo" na ksylofon i fortepian (1967)
- "Ostinato" na fortepian (1967)
- "Wariacje" na flet solo (1967)
- "Improwizacje" na orkiestrę (1968)
- "Bajka o słowikach" na baryton, flet, obój, klarnet, fagot, harfę, wibrafon i marimbę (1968)
- "Trzy interludia" na dwa fortepiany (1969)
- "Recitativo, arioso e toccata" per violino solo (1969-75)
- "Jeu-parti na harfę i wibrafon" (1970)
- "Vocalise na sopran i wibrafon" (1971)
- "Madrigals „Canticum Sonarum" in memoriam Igor Strawiński na kwartet smyczkowy, kwartet dęty drewniany, trąbkę, puzon i gong (1971)
- "Cadenza" na flet i perkusję (1971-72)
- "Oscar z Alwy", opera telewizyjna w 6 scenach (1971-72,19)
- "Space Model" na perkusję z taśmą (1971-75)
- "Stress" na perkusję i taśmę (1972)
- "Arabeska" na harfę (1972)
- "Spectri sonori" na orkiestrę (1973)
- "Crystallites" na orkiestrę (1973-74)
- "Dwa poematy" na tubę solo (1973-75)
- "Touracou" na klawesyn solo (1973-75)
- "Siderals" na dwa kwintety pekusyjne i projekcję (1974)
- "Concerto" for Percussion Quartet and Orchestra (1974)
- "Farewell Souvenir" na fortepian solo (1975)
- "Mobile" dla dwóch perkusistów (1976)
- "Classical Variations" na kotły i kwartet smyczkowy (1976)
- "Quodlibet" na kontrabas i taśmę (1976)
- "Epigramy" na chór żeński, flet, harfę, fortepian i perkusję (1976-77)
- "Un grand sommeil noir" na sopran, flet i harfę (1977)
- "Melodie z różnych stron" na zespół perkusyjny (1977)
- "Kolorowy świat perkusji dla dzieci" na flety, głosy i instrumenty perkusyjne (1978)
- "Synchromy" na trio perkusyjne (1978)
- "Podróże w kosmos" na fortepian (1978)
- "Dream Lands, Magic Spaces" na skrzypce, fortepian i sześciu perkusistów (1978)
- "Muzyka pięciu stopni" na dwa flety i zespół perkusyjny (1979)
- "Bagatela" na harfę (1979)
- "Soirée snobe chez la Princesse", teatr instrumentalny (1979)
- "Dwa sonety do Orfeusza" na głos średni i orkiestrę kameralną (1980-81)
- "Conductus – A Ceremonial" na instrumenty dęte (1982)
- "Ave Maria" [wersja I] na 4 głosy męskie, zespół instrumentów dętych blaszanych, perkusję i organy (1982)
- "Miniatury na fortepian" (1982)
- "Scintilla" na dwa marimbafony (1984)
- "La Novella d'inverno" na orkiestrę smyczkową (1984)
- "Four Seasons" for Four Hands, 12 utworów na fortepian (1984)
- "Concerto" for Marimba and Orchestra (1985)
- "Silver Threads and Other Songs for Children" na głos, chór i perkusję w różnych zestawach (1985-86)
- "Music Alphabet" na dwa fortepiany (1985-86)
- "Kwiaty księżyca" na wiolonczelę i fortepian (1986)
- "Ave Maria" [wersja II] na chór męski i orkiestrę kameralną (1987)
- "Charlie's Dream" – Concerto for Alto Saxophone and Orchestra (1988)
- "Listy polskie", kantata (1988)
- "Graffito" na marimbę (1988)
- "Songs of Despair and Loneliness" na mezzosopran i fortepian (1988-89)
- "Ajikan" na flet i perkusję (1989)
- "Poetic Impressions" na kwintet dęty i fortepian (1991)
- "Ode to Praise All Famous Women" na orkiestrę (1992)
- "Hommage à I. J. Paderewski" na fortepian (1992)
- "Holocaust Memorial Cantata" na sopran, tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1992)
- "Holocaust Memorial Cantata" [wersja kameralna] na sopran, tenor, baryton, chór mieszany, pekusję i fortepian (1992)
- "Spider Walk" na perkusję solo (1993)
- "Fanfare for Peace" na orkiestrę (1993)
- "Pan Marimba", opera dziecięca w 2 aktach (1993-96)
- "Four Portraits" na kwartet smyczkowy (1994)
- "Liquid Light" na mezzosopran, fortepian i perkusję (1995)
- "Distant Voices" na mezzosopran i kwartet smyczkowy (1995)
- "Concerto grosso" na dwoje skrzypiec i orkiestrę kameralną (1996)
- "Mancala" na dwoje skrzypiec (1996)
- "Scherzo di fantasia" na eufonium i fortepian (1997)
- "Linear Constructions in Space" dla 6 perkusistów (1997-98)
- "Olympian Rings" for soprano steel drum (1997-98)
- "Letter to the Sun" for frame drum, percussion quartet and narrator (1998-2000)
- "Luna Stelle" na 2 fortepiany i 2 perkusistów (1998-99)
- "Primary Colors" na kwartet perkusyjny (1999)
- "Fanfare in memoriam Frederic Chopin" na orkiestrę (1999)
- "Drum of Orfeo" – Concerto for Percussion na perkusję i orkiestrę (1999-2002)
- "Inverted Mountain" na orkiestrę (2000)
- "The Last Waltz in Vienna" na trio akordeonowe (2001)
- "Sen Eurydyki" na dwie harfy (2001)
- "Mozaiki" na kwartet smyczkowy (2002)
- "Sinfonia Wratislavia" na orkiestrę (2003-2004)
- "Pianophonia" na fortepian (2004)
- "Elegia in Memoriam John Paul II" na altówkę solo (2005)
- "Magiczny Doremik", opera dla dzieci w 2 aktach (2006-2007)
- "Lumen" na orkiestrę (2007)
- "Concerto" for Flute, Harp and Orchestra (2007-2008)
- "Street Music" na wielkę orkiestrę perkusyjną (2008)
- "Hymn of the Universe" na chór mieszany i organy (2008)
- "Trois visions de l'arc-en-ciel" na zespół kameralny (2008)
- "Concerto" for Marimba and Orchestra (2009)
Małgorzata Kosińska
Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Związek Kompozytorów Polskich
luty 2002
aktualizacja: lipiec 2015