Rocznik 1979. Absolwentka filozofii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Od 2007 roku związana z Białostockim Teatrem Lalek, wcześniej pracowała w poznańskim Teatrze Animacji i Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. To właśnie tam w 2004 roku zadebiutowała sztuką "Baśń o Rycerzu bez Konia", a 10 lat później na tej samej scenie wyreżyserowała obsypany nagrodami i doceniany przez publiczność spektakl "A niech to gęś kopnie!", przenikniętą inteligentnym humorem opowieść o chudej, brzydkiej, depresyjnej gęsi, która próbuje odnaleźć swoje szczęście. "Gęś" uwiodła swoim wdziękiem krytyków i publiczność z całej Polski. Z powodzeniem pokazywana była na festiwalach teatralnych i scenach Warszawy, Opola, Wałbrzycha, Łomży, Gdyni, Torunia czy Białegostoku, a także Moskwy i Montrealu. Okrzyknięto ją najlepszym spektaklem małych Warszawskich Spotkań Teatralnych, a z Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek wyjechała z nagrodami w kategorii najlepszy spektakl i najlepsza muzyka.
Marta Guśniowska ma na swoim koncie także niemal sto innych tekstów, które w inteligentny, humorystyczny sposób mówią o sprawach niezwykle ważnych: przyjaźni, odmienności , byciu sobą, przełamywaniu stereotypów. Autorka w oryginalny sposób przetwarza, miksuje baśniowe motywy i schematy, bawi się słowem. W wywiadach tłumaczy, że pisze o tym, o czym sama chciałaby przeczytać:
" Nie zastanawiam się, jak zareagują rodzice, i nie piszę o tym, co jest w danej chwili modne. Nie interesuje mnie też tak zwana misyjność i pilnuję, by nie popaść w dydaktyzm. Poza tym nie trzeba zawsze poruszać dużych spraw. Nieraz wystarczy zabawna historia, z której dzieci dowiedzą się na przykład, że przyjaciele są w życiu bardzo ważni." ( Mike Urbaniak, "Wysokie Obcasy")
Halina Waszkiel na łamach miesięcznika Teatr napisała z kolei, że jeśli wieść o Guśniowskiej dotrze do Hollywood, specjaliści z Fabryki Snów uprowadzą ją do Ameryki i zaprzęgną do pisania scenariuszy filmowych w stylu Shreka – laureata Oscara i Złotej Palmy:
"Pisarstwo Marty Guśniowskiej to zarazem baśń i teatr absurdu, a zawsze teatr fantazji, metafory, paraboli. Twórczość tak utalentowanej dramatopisarki powinna być publikowana, wystawiana i znana szerszemu gronu odbiorców, choć oczywiście nie każdemu będzie z nią po drodze, ale przecież im bardziej różnorodny ogląd świata, tym lepiej. Jej sztuki można by sprzedawać w aptekach jako lekarstwo na depresję i odtrutkę na zło świata. "
Kilkukrotna laureatka Konkursu Na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej– za teksty "O Rycerzu Pryszczycerzu"( historia, która ma przekonać dzieci, że to nie wygląd jest najważniejszy, a to, co mamy w środku) , "O mniejszych Braciszkach Świętego Franciszka" , oraz zespołowo, za wspominany już spektakl "A niech to Gęś kopnie!". Otrzymała również Nagrodę Komisji Artystycznej konkursu za tekst "Ony", bajkę o życiu widzianym oczami dorastającego dziecka. Są tu więc zawiedzione nadzieje i miłości, opowiedziane z niezwykłą językową wyobraźnią. Sztukę dla młodzieży wyreżyserowała w warszawskim Teatrze Powszechnym Alina Moś-Kerger.
Marta Guśniowska jest wielokrotną laureatką "Konkursu na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży" organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – od 2004 roku niemalże rokrocznie. W 2011 roku odznaczona Brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze – Gloria Artis".
źródła: miesięcznik "Teatr", Teatr Animacji, Białostocki Teatr Lalek, Wysokie Obcasy, oprac. AL