W latach 1975-84 studiowała w Akademii Muzycznej w Warszawie: teorię muzyki (dyplom z wyróżnieniem w 1980) oraz kompozycję w klasie Mariana Borkowskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1984).
Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, m.in.: 1984 otrzymała III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich w Gdańsku, w 1986 – II nagrodę (I nie przyznano) na 28. Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich za "Rolling" na kwintet dęty i 4 kwartety smyczkowe (1986), w 2002 – nominację płyty "XXIth Century Polish Choral Music" (wydanej przez firmę Acte Préalable) z utworem "Cantate Domino" na chór mieszany a cappella (1997) do nagrody "Fryderyk 2001", w 2005 – nominację do nagrody "Fryderyk 2004" dla płyty "Musica Polonica Nova, Warsaw Composers" (Acte Préalable) z utworami: "Cantate Domino" na chór mieszany a cappella (1997) oraz "Toccata capricciosa" na organy (1999).
Utwory Marii Pokrzywińskiej wykonywane były w Polsce (m.in. na "Konserwatorium Organowym" w Legnicy, Forum im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" w Częstochowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", "Młodej Muzyce Polskiej" w Szczecinie, "Pytaniu o Metaforę" w Warszawie, Spotkaniach Chórów Warszawskich "Cantate Domino" w Warszawie, Sympozjach Kompozytorów Akademii Muzycznej w Warszawie, Warszawskich Dniach Muzyki, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Zamojskich Dniach Muzyki), a także za granicą, m.in. w Argentynie, Brazylii, Chile, Finlandii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Urugwaju, Watykanie (30. Kongres "Pueri Cantores"), na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii (festiwal "Polish Realities" w Glasgow) oraz we Włoszech. Posiada dokumentację fonograficzną w postaci nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia oraz płyt CD.
Od 1984 prowadzi działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2005 otrzymała tytuł doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej kompozycji i teorii muzyki. Współpracowała również z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, wykładając harmonię w Specjalności Muzykologia (2000-2002).
W dorobku naukowym posiada wiele wykładów poświęconych muzyce współczesnej oraz problemom techniki kompozytorskiej. W obszarze jej szczególnych zainteresowań znajduje się harmonia. Jest autorką podręcznika do nauki harmonii praktycznej pt. "Progresje. Zbiór ćwiczeń harmonicznych" (Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2004). Zagadnieniom harmoniki poświęcone były także liczne wykłady, referaty, pokazy i lekcje otwarte, prezentowane na sesjach naukowych, seminariach i kursach CEA. Do najważniejszych należą: "Harmonika Oliviera Messiaena" (kurs CEA dla nauczycieli harmonii, Olsztyn 1995), "«Vingt Leçons d΄Harmonie» Oliviera Messiaena" (36. Sesja „Musica Moderna", Łódź 2000), "Wybrane zagadnienia z zakresu nauki harmonii w kontekście barokowych wzorców muzycznych" (Łódź 2002), "Zjawisko progresji w historycznym rozwoju harmoniki" (seminarium dla nauczycieli muzyki regionu łódzkiego, Łódź 2002), "Potencjał harmoniczny progresji chopinowskich" (Łódź 2003), "Aspekt praktyczny nauczania harmonii" (seminarium dla nauczycieli harmonii regionu łódzkiego, Kutno 2004), "Technika sekwencyjna w rozwoju historycznym" (Ogólnopolska Naukowo-Metodyczna Konferencja Harmoniczna, Łódź 2007), "Dzieło muzyczne jako wzorzec do nauki harmonii" (seminarium dla nauczycieli harmonii regionu zachodniopomorskiego, Szczecin 2007).
Maria Pokrzywińska od 1987 jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.
Ważniejsze kompozycje:
- "Wariacje" na fortepian (1975)
- "Mazurek" na fortepian (1976)
- "Psalm 113 "Nie nam Panie"" na głos z fortepianem (1976)
- "Psalm 113 "Chwalcie Pana"" na głos z fortepianem (1976)
- "Capriccio" per clarinetto solo (1977)
- "Antyfona i psalm 98" na chór mieszany a cappella (1978)
- "Kwintet" na instrumenty dęte (1978)
- "Trzy pieśni" na alt i fortepian (1980)
- "Idios" na perkusję solo (1980)
- "Ad vivum" na orkiestrę (1981)
- "Thought-forms" na fortepian (1981)
- "Con espressione" na klarnet basowy i kwartet smyczkowy (1981)
- "Reglamentoso" na taśmę (1982)
- "Psalm 96" na chór i orkiestrę (1982)
- "Koncert podwójny" na klarnet, wiolonczelę i orkiestrę (1984)
- "Rolling" na kwintet dęty i 4 kwartety smyczkowe (1986)
- "Capriccio" na tubę i orkiestrę (1986)
- "Replays" na 2 klarnety i fortepian (1988)
- "Refrain" na 11 instrumentów (1988)
- "Romanza" na wiolonczelę solo (1991)
- "Omen" na 13 instrumentów (1994)
- "Apostolus Christi" na chór mieszany a cappella (1997)
- "Cantate Domino" na chór mieszany a cappella (1997)
- "Versus" na klarnet i organy (1997)
- "Sonet VI" [wersja I] na chór mieszany a cappella (1998)
- "Sonet VI" [wersja II] na chór chłopięcy a cappella (1999)
- "Toccata capricciosa" na organy solo (1999)
- "Souvenir for M." na klarnet basowy (2000)
- "Toccata capricciosa" a quattro mani na organy (2001)
- "Hymnus in Honorem Sanctae Hedvigis" na chór głosów równych a cappella (2001)
- "Sonet VI" [wersja III] na chór głosów równych a cappella (2003)
- "Valse Chalumeau" na sekstet klarnetowy (2003)
- "Symfonia" (2003-2004)
- "Pater noster" na cztery perkusje (2007)
- "Danza saltica" per flauto solo (2007)
- "Passacaglia" na orkiestrę smyczkową (2007)
- "Życie nasze", pieśń na sopran i orkiestrę smyczkową do sł. Henryka Gały (2008)
- "Kto nosi w sobie", ballada na sopran, chór głosów równych i orkiestrę do sł. Henryka Gały (2008)
- "Passacaglia a otto" per archi (2008)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, marzec 2004, aktualizacja: listopad 2008 r.