W 2002 roku ukończył Wydział Malarstwa, Grafiki i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom uzyskał w pracowni rysunku prof. Jarosława Kozłowskiego oraz w pracowni grafiki prof. Tadeusza Jackowskiego. Pracuje na macierzystej uczelni. Od 2001 roku jest kuratorem Festiwalu Sztuki Precedens, od 2004 roku - Galerii Aula na ASP w Poznaniu.
Glinkowski tworzy obiekty i instalacje ingerując w zastaną rzeczywistość. Zajmuje się głównie analizą muzealnego kontekstu funkcjonowania dzieła sztuki, dyskursu muzealnego i historycznych uwarunkowań. Jego twórczość celnie scharakteryzował Przemysław Jędrowski, pisząc, że artysta
"w konsekwentny sposób sprowadza własną postawę twórczą i obecność w sztuce do roli komentarza uczestniczącego w dyskursie o instytucjonalnych ramach sztuki. (...) To, co jawi się w niej najistotniejszą i fundamentalną potrzebą, to badanie źródeł i sensu dzieła sztuki, a co za tym idzie kultury oraz własnej w niej obecności i ważności".
| |
Kolekcja (2002, 2003, 2004) |
Powtarzającym się motywem prac Glinkowskiego są ramy obrazów oraz typowe dla muzeów tabliczki informacyjne. W cyklu Kolekcja (2002, 2003, 2004) (więcej zdjęć), którego pierwsza odsłona stanowiła pracę dyplomową artysty w Galerii U Jezuitów w Poznaniu, czarno-białe, ornamentalne, a w późniejszych realizacjach proste ramy powstawały przy użyciu technik graficznych (akwaforty, akwatinty, miękkiego werniksu). Towarzyszyły im mosiężne, wypolerowane tabliczki, mogące sugerować treść nieistniejących obrazów, lecz pozbawione napisów. Ramy pozostają jednak puste i same w sobie stanowią zbiór tytułowej kolekcji. Glinkowski poddaje więc w wątpliwość pojęcie oryginalności dzieła, jednocześnie wskazując na historyczne i współczesne możliwości tworzenia kopii i multiplikacji, kładąc akcent na potencjał zawarty w pojęciu ramy.
| |
|
Jego interwencja na wystawie "Palimpsest Muzeum" w Muzeum Historii Miasta Łodzi w ramach Biennale Sztuki w 2004 roku polegała na zastąpieniu tabliczek informacyjnych towarzyszącym obiektom mosiężnymi tabliczkami, niezawierającymi żadnych informacji ( Mity. Saloniki artystyczne, więcej zdjęć). Dokonując aktu niemal anarchistycznej dezinformacji Glinkowski pozbawiał przedmioty tworzące historyczne wnętrze ich roli muzealnego obiektu, przywracając im ich potencjalne funkcje użytkowe, zadając pytanie o ich status.
| |
Polska I poł. XXI wieku (2004) |
Ramy powróciły też w cyklu Polska I poł. XXI wieku (2004) (więcej zdjęć). Tym razem artysta podjął problem przenikania się kultury wysokiej i popularnej. W pomalowanych na złoto ramach umieścił print screeny z programów telewizyjnych, kadry seriali, reportaży, portretów polityków, swoiste cytatu z rzeczywistości medialnej. Wszystkie odnosiły się jednak do polskiego kontekstu, tworząc nieco wyrywkowy obraz Polski pierwszej połowy XXI wieku. Jak zauważył Rafał Jakubowicz,
"Artysta nie ocenia wydarzeń. [...] Zestawia sytuacje, strzępy umykających zdarzeń, wyłowionych z medialnego chaosu, wobec natłoku których utraciliśmy zdolność krytycznego osądu".
Na wystawie "Stan wewnętrzny" w poznańskim Centrum Kultury Zamek w 2006 roku Glinkowski dokonał kolejnej interwencji przy wykorzystaniu charakterystycznych dla gmachów publicznych tablic informacyjnych, rozmieszczonych na ścianach w różnych miejscach budynku ( Fundacja, więcej zdjęć). Te zawierały jednak nietypowe komunikaty (np. "To jest Twój majątek. Bądź dumny z tego, co masz"; "To, co widzisz, jest Twoje"), wskazując na budynek użyteczności publicznej jako wspólne dobro. Każda informacja napisana została w dwóch językach - polskim i niemieckim, co nawiązywać mogło do historii zamku - przykładu architektury wilhelmińskiej, spadku po czasach, gdy Poznań znajdował się w zaborze pruskim.
Autor: Karol Sienkiewicz, październik 2007.
Wystawy indywidualne:
- 2001
- "Odbicia" - Galeria Rotunda, ASP, Poznań
- "Pictura non grata" - Galeria PWW, Zielona Góra - 2002 - "Kolekcja" - Galeria U Jezuitów, Poznań
- 2003 - "Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku" - Galeria ON, Poznań
- 2004 - "Kolekcja c.d." - Galeria Kronika, Bytom; Stary Browar, Poznań
- 2005
- "Polska I poł. XXI wieku" - Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
- "Jaka to wyobraźnia" - Galeria AT, Poznań - 2006 - "Prawdziwa Wystawa" - Biblioteka Sztuki, Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra
- 2008 - "Kontynuacja" - Galeria AT Poznań
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 2002
- "Dwie wieże" - Galeria ON, Poznań
- "Procesy" - Inner Spaces, Poznań - 2004
- "Rybie oko 3". Biennale Sztuki Młodych - Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
- "Palimpsest Muzeum" - Biennale Sztuki w Łodzi, Muzeum Historii Miasta Łodzi
- "Euroart" - Koszary Sztuki, Świnoujście - 2005
- "Art Poznań" - Stary Browar, Poznań
- "Signal box / Nastawnia" - Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
- "Zmiana warty" - Stary Browar, Poznań - 2006
- "Śląsk Activ 2" - BWA, Katowice
- "Re-WIZJA" - Galeria Sztuki Mediów, Warszawa
- "Stan wewnętrzny" - Centrum Kultury Zamek, Poznań
- "Architektura intymna, architektura porzucona" - Galeria Kronika, Bytom
- "Zobacz to co Ja. Młoda sztuka z Poznania" - Galeria Miejska Arsenał, Poznań; Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (2007)
- "Sztuka w służbie lewaków" - Galeria Kronika, Bytom - 2007
- "Asteizm w Polsce. Dowcip i władza sądzenia" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdkowski, Galeria Program, Warszawa; Galeria Arsenał, Poznań
- "Medium... post... mortem..." - La Châtaigneraie - Centre Wallon d'art Contemporain, Belgia; Galeria Klimy Bocheńskiej , Warszawa
- "Ewokacje matrycy" - Otwarta Pracownia, Kraków
- "REkoNESANS Malarstwa" - Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice; BGSW Słupsk
- "Dr. Jekyll and Mr. Hyde" - Galeria ON, Poznań
- "Impact" - 5th International Printmaking Conference TALLINN Estonia
- "Muzeum w galerii" - Galeria Nowy Wiek, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze
- "Manual CC." - Kronika, Bytom
- "Reality Effect / Efekt Rzeczywistości" - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- "Ewokacje matrycy" - 6 Triennale Grafiki Polskiej, Otwarta Pracownia, Kraków - 2008 - "Dowcip i władza sądzenia (Asteizm w Polsce)", CSW Łaźnia, Gdańsk
Grafika Polska ze zbiorów SP nr 10 w Tarnowskich Górach |
|
"Grafika polska ze zbiorów... Marka Glinkowskiego to zestaw siedmiu oryginalnych (wraz z ramami) godeł PRL-u, już 'zużytych' i nieprzydatnych, wydobytych przez artystę ze szkoły w rodzinnym mieście. Godłom towarzyszą wypolerowane miedziane tabliczki z 'tytułem' pracy, np. 'Druk WZKart S-2398. K-30. Nakł. 50.000+50 Cena zł 1,50', przeniesionym z seryjnego wydruku.
O czym jest cykl Glinkowskiego?
Zastosowane przez niego ready-mades seryjnego wydruku godła o wytłuszczonym bezimiennym tytule i podniesione do rangi dziedziny grafiki, stawia pytanie o obraz w czasach jego multiplikacji i różnorakich mediów. W czasach 'wyrobnictwa' i nudnych przeglądów graficznych. (...)
Grafika polska... ze swymi godłami jest wreszcie rodzajem vanitas, upadłego symbolu, jego 'dumnym' pokazem. Jest przypowieścią o kruchości każdej ideologii i wyczerpania każdego symbolu." (Stanisław Ruksza; fragment tekstu z katalogu wystawy "Signal-Box, Nastawnia")
| |
| |
Kontynuacja Galeria AT, Poznań, styczeń 2008 |
"Kontynuacja może być metaforą nowoczesnego świata, w którym żyjemy. Elementy muru - półkolumny łączące podłogę z sufitem są puste. Każda poszczególna cegła to tylko pudełko z szarego kartonu. Pojedyncze może mieć konkretną funkcję - opakowania, jednak w grupie i przy odpowiednim układzie tworzą mur. Mur, przed którym się staje ale, który może również nas otaczać. Raz po raz pojawiają się wizerunki, które naprowadzają widza na trop ikon ze świata mediów, polityki i kultury. Jednakże by odkryć coś więcej, trzeba mieć dociekliwość i charakter archeologa, który odnajdzie tropy i zajrzy w głąb, na drugą stronę każdej cegły. Całość niczym nie połączona - bez spoin trzyma się 'na słowo honoru' a jednocześnie jest wyjątkowo mocną konstrukcją. To mur, który można przebić 'głową'..." (Marek Glinkowski)
Lokalna kolekcja polskiej sztuki |
"Lokalna kolekcja Polskiej Sztuki Współczesnej w Zielonej Górze pokaz na 2015 rok to praca zrealizowana na wystawę Muzeum w Galerii w galerii Nowy Wiek w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze (wraz z Janem Berdyszakiem, Leszkiem Knaflewskim, Kamilem Kuskowskim).
28 obrazów wybitnych polskich artystów (Lenica, Berdyszak, Tarasin, Brzozowski, Stażewski, Nowosielski, Stern, Rosołowicz, Truszkowski, Natalia LL i wielu innych) stworzyło wystawę, której nie można jeszcze zobaczyć choć widzowie przekonali się już o jej istnieniu. Najprawdopodobniej w 2015 roku po wybudowaniu nowego skrzydła muzeum wystawa odbędzie się w zaplanowanym przeze mnie kształcie. Tymczasem obrazy znalazły się jak gdyby w połowie drogi z muzealnego magazynu do widza. Istnieje wiele podobnych cennych kolekcji, z którymi nie mamy żadnego kontaktu. Pozornie edukacyjny charakter pracy został zdominowany przez 'ponurą rzeczywistość' polskiego muzealnictwa." (Marek Glinkowski)
Zdjęcia publikujemy dzięki uprzejmości artysty.