Magdalena Długosz urodziła się 23 marca 1954 roku w Krakowie. W 1978 roku ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji Krystyny Moszumańskiej-Nazar oraz w zakresie teorii muzyki pod kierunkiem Józefa Patkowskiego. Od 1979 prowadzi zajęcia dydaktyczne w Studiu Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Tam zrealizowała także swoje pierwsze utwory. Kolejne kompozycje Długosz powstawały w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, EMS Elektronmusikstudion w Sztokholmie, CECM Centrum Muzyki Elektroakustycznej i Komputerowej w Bratysławie, GRAM Groupe de Recherche Appliquée en Musique Electroacoustique w Lyonie oraz w Institut International de Musique Electroacoustique w Bourges we Francji. W roku 2013 uzyskała tytuł doktor habilitowanej w dziedzinie sztuk muzycznych.
– Już podczas studiów spotkałam dwie ważne postaci, dwoje wspaniałych muzyków i pedagogów – prof. Krystynę Moszumańską-Nazar i prof. Józefa Patkowskiego – osobowości, które wpłynęły na moje ówczesne wybory. Dzięki tym osobom i ich inspiracjom stosunkowo szybko uświadomiłam sobie, co stanie się tematem, dominantą, celem poszukiwań i eksperymentów w mojej twórczości. Były to: barwa, przestrzeń, mikrotonalność, napięcie i ekspresja, interpretacja. To one – już wówczas – zajmowały uprzywilejowaną pozycję w moich kompozytorskich przemyśleniach. Wkrótce utwierdziłam się w przekonaniu, że moim miejscem w muzycznym świecie jest muzyka elektroakustyczna, dziedzina twórczości, dzięki której po założeniu słuchawek można odizolować się od codzienności, od zwyczajności, od powielania tego, co zastane w świecie muzyki współczesnej" – cytat z autoreferatu Magdaleny Długosz związanego z postępowaniem habilitacyjnym w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Utwory Magdaleny Długosz wykonywane były na festiwalach muzyki współczesnej w Polsce (Warszawa, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Kraków) i za granicą (Norymberga, Kolonia, Berlin, Drezno, Hamburg, Sztokholm, Oslo, Bratysława, Lyon, Seul, Daegu, Waszyngton, Strasburg, Stuttgart, Bourges, Lwów, Mińsk).
W roku 2013 w serii wydawniczej Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej realizowanej we współpracy z Polskim Radiem "Muzyka Polska Dzisiaj - Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich" ukazał się jej monograficzny album płytowy.
Magdalena Długosz od 1995 roku jest członkiem Związu Kompozytorów Polskich, zaś od 1999 członkiem Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".
Wybrane kompozycje
- Quaerens na taśmę (1977)
- Visus na 5 instrumentów i taśmę (1978)
- Gej na taśmę (1978)
- Modus na taśmę (1979-80)
- Układ przestrzenny na małą orkiestrę i urządzenia elektroniczne (1980)
- Pulsacje na taśmę (1983)
- Mictlan I na taśmę (1987)
- Mictlan II na akordeon, cyfrowe urządzenie pogłosowe i taśmę (1988)
- I tak, i nie na taśmę (1990)
- U źródła na taśmę (1990-91)
- Lenyon na taśmę (1994-95)
- Patjan na perkusję i taśmę (1996-97)
- Tabama na taśmę (1997-98)
- Tabar na kontrabas elektronicznie transformowany i komputerową warstwę dźwiękową (1998-2000)
- Zakopane liryki na klarnet elektronicznie modyfikowany i komputerową warstwę dźwiękową (1999-2000)
- Burlata na marimbafon, syntezator i elektronikę (2001)
- Ombraggio na skrzypce i warstwę elektroakustyczną (2002-2003)
- Ombrarchetto na taśmę (2003)
- Abamus na wiolonczelę i warstwę elektroakustyczną (2003-2004)
- Zakopane liryki [wersja II] na saksofon i komputerową warstwę dźwiękową (2004)
- Nemini molestus na taśmę do tekstów Mikołaja Reja (2004-2005)
- Jak daleko...?, wybór wierszy ks. Jana Twardowskiego na taśmę (2005)
- Józefowi na Pożegnanie - 26.X.2005 na taśmę (2005)
- Gemisatos na orkiestrę, perkusję koncertującą i warstwę elektroakustyczną (2005-2006)
- Milczące asfodele na flety, wiolonczelę i elektronikę (2006)
- OceanCity, 8-kanałowa kompozycja elektroakustyczna do francuskiego projektu baletowego P. Deloche'a (2007)
- Poza ciszę, 8-kanałowa kompozycja elektroakustyczna (2007-2008)
- DesAkorDar na akordeon, 4 puzony, perkusję i warstwę elektroakustyczną (2008)
- SaxSpaCeS na saksofon altowy i warstwę elektroakustyczną (2008-2009)
- BisAkordaR, kompozycja elektroakustyczna (2010)
- SaxSpiro na saksofony i warstwę elektroakustyczną (2011)
- MonoGram - HoloGram, utwór elektroakustyczny (2012)
- SaxInSpiro, kompozycja elektroakustyczna (2013)
- TReM na dwa instrumenty akustyczne i komputer (2013-2014)
Źródło: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, październik 2002. Aktualizacja: maj 2016.