W 1996 ukończył z wyróżnieniem warszawską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego, a w 1999 - Studia Podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie w klasie kompozycji Paula Pattersona. Ponadto w latach 1993-97 uzupełniał swoją edukację muzyczną uczestnicząc w Międzynarodowych Kursach dla Młodych Kompozytorów organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej oraz w I Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn w Holandii, doskonaląc swoje umiejętności m.in. pod kierunkiem Louisa Andriessena, Osvaldasa Balakauskasa, Martina Bresnicka, Michaela Finessy'ego, Petera Michaela Hammela, Zygmunta Krauzego, Hanny Kulenty, Claude'a Lefebvre'a, Daryl Runswick, Witolda Szalonka, Jojia Yuasa.
Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach, m.in. na Gdańskich Spotkaniach Młodych Kompozytorów "Droga" (1994), Festiwalu "Warszawska Jesień" (1994, 1995, 1998, 2004), Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie (1994), Festiwalu Muzyki Elektronicznej w Pradze (1995), Synthesizer-Musik-Festival w Braunschweig w Niemczech (1995), Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu (1995, 1996), International Festival of Choral Art "Jihlava '96" w Czechach (1996), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (1996, 2006), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Two Days and Two Nights in Odessa" (1996), European Youth Music Festival Copenhagen '96 w Danii (1996), Forum Lutosławskiego w Warszawie (1996, 1998), Gaude Mater w Częstochowie (1997), Musica del Novocento w Rzymie (1998), Park Lane Festival w Londynie (1999), 200 Years of Russian Music w Londynie (1999), Commemorative Concert for Witold Lutosławski w Londynie (1999), AudioArt w Warszawie (1999), World Music Days w Rumunii (1999), Warszawskie Spotkania Muzyczne (1999, 2000, 2004, 2005, 2008). Ukazały się też na płytach wydanych przez takie firmy fonograficzne, jak DUX, Acte Préalable, Polskie Nagrania Edition, EMI Music Polska, Universal Music oraz emitowane były przez wiele radiofonii europejskich. Płyta z jego "Kwartetem smyczkowym nr 1" (1994) w wykonaniu żeńskiego kwartetu DAFÔ i wydana przez PWM/DUX otrzymała nagrodę Fryderyk 2002.
Maciej Zieliński otrzymał wiele nagród na konkursach kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.: II nagrodę Kapituły Krytyków 2, Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie (1994), II nagrodę na 1. Konkursie Młodych Kompozytorów "Musica Sacra" (1995), II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Syntezatorowej i Komputerowej w Niemczech (1995), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Jihlava '96" w Czechach (1996), III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku (1997), Josiah Parker Composition Prize w Wielkiej Brytanii (1999), Alan Bush Composition Prize w Wielkiej Brytanii (1999), nagrodę główną na Konkursie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej na Projekt Multimedialny (1999). Otrzymał również Stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1995) oraz British Council Fellowship Award (1998). W kwietniu 2000 jego kompozycja "Lutosławski in memoriam" na obój i fortepian (1998-99) została wybrana przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego szkół angielskich i pozostała tam do 2006.
Komponuje także przeboje muzyki rozrywkowej (m.in. "Kto wie?" dla zespołu DE SU), tworzy muzykę do filmów (m.in. do "Gier ulicznych" w reż. Krzysztofa Krauzego) oraz dla Teatru Telewizji (m.in. "Zatrute pióro" Ronalda Harwooda w reż. Jerzego Gruzy). Komponuje także muzykę do filmów reklamowych i programów telewizyjnych oraz radiowych, za co otrzymał nagrodę Kreatura 2000.
Maciej Zieliński w 2000 był moderatorem Międzynarodowych Kursów Kompozytorskich w Radziejowicach, a w 2003 - dyrektorem kursu. Uczestniczył w pracach jury ISCM World Music Days 2002 i 2004 oraz konkursów kompozytorskich: im. Tadeusza Bairda i "Musica Sacra". Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Stowarzyszenia Polskich Artystów i Wykonawców oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Ważniejsze kompozycje:
- "Miniatura" na kwartet smyczkowy (1989)
- "Wariacje" na klarnet solo (1991)
- "Concertino" na klarnet i fortepian (1991)
- "Miniatury" na orkiestrę kameralną (1992)
- "Perchoir" na chór mieszany i perkusję (1992-93)
- "Capriccio" na klarnet i fortepian (1993)
- "Musica per archi A.D. 1993" (1993)
- "Sonata na akordeon" (1993)
- "Alone in a Crowd..." na saksofon altowy i taśmę (1994)
- "Vox Humana" [wersja I] na perkusję i wiolonczelę amplifikowaną (1994)
- "Kwartet smyczkowy nr 1" (1994)
- "Capriccio" na skrzypce solo (1995)
- "Domine, quis habitabit" na chór mieszany a cappella (1995)
- "Clouds" na taśmę (1995)
- "Koncert fortepianowy nr 1" (1995)
- "Tractus" na chór mieszany a cappella (1996)
- "Three Phrases" na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (1996)
- "Shining" na orkiestrę smyczkową (1996)
- "A." na saksofon altowy i fortepian (1996)
- "Symfonia nr 1" na orkiestrę (1996)
- Muzyka do filmu "Gry uliczne" w reż. Krzysztofa Krauzego (1996)
- "Abruzzo-Imaginary Landscape" na orkiestrę kameralną (1997)
- Muzyka do filmu "Niemcy" w reż. Zbigniewa Kamińskiego (1997)
- "Capriccio" na zespół kameralny (lub orkiestrę kameralną) (1998)
- "On First Looking into Chapman's Homer" na chór żeński a cappella (1998)
- "Lutosławski in memoriam" na obój i fortepian (1998-99)
- "Kwintet dęty" (1999)
- "Vox Humana" [wersja II] na wiolonczelę solo (1999)
- "Oratio" na organy solo (2000)
- Muzyka do filmu "Świąteczna przygoda" w reż. Dariusza Zawiślaka (2000)
- "Fallen Angel" na perkusję i taśmę (2003)
- "Sololis" na fortepian solo (2004)
- "Trio for M.B." na klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2004)
- Muzyka do filmu "Nigdy w życiu!" w reż. Ryszarda Zatorskiego (2004)
- Muzyka do filmu "Kryminalni" w reż. Marka Traskowskiego i Grzegorza Packa (2004-2008)
- Muzyka do filmu "Miś Fantazy" w reż. Roberta Turły (2005-2007)
- "Shining II" na orkiestrę smyczkową (2006)
- Muzyka do filmu "Dublerzy" w reż. Denisa Delića i Marcina Ziębińskiego (2006)
- Muzyka do filmu "Tylko mnie kochaj" w reż. Grażyny Szymańskiej i Adama Iwińskiego (2006)
- Muzyka do filmu "Dlaczego nie!" w reż. Ryszarda Zatorskiego (2007)
- Muzyka do filmu "Barwy szczęścia" w reż. Natalii Korynckiej-Gruz i Krzysztofa Rogali (2007-2008)
- Muzyka do filmu "Nie kłam, kochanie" w reż. Piotra Wereśniaka (2008)
- Muzyka do filmu "Jeszcze raz" w reż. Mariusza Malca (2008)
- Muzyka do filmu "Agentki" w reż. Piotra Wereśniaka (2008)
- Muzyka do filmu "To nie tak jak myślisz, Kotku" w reż. Sławomira Kryńskiego (2008)
- Concerto Inquieto na klarnet i orkiestrę (2010)
- Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2011)
- V Symphony (2012)
- Concello na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2013)
- Violincerto na skrzypce i orkiestrę kameralną (2013)
- Muzyka do filmu ''Fotograf'' w reż. Waldemara Krzystka (2014)
- Sonore na orkiestrę symfoniczną (2014)
-
Strona internetowa kompozytora: maciejzielinski.pl.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, sierpień 2003; aktualizacja: listopad 2008, lipiec 2016.