W 1999 grupa obchodziła jubileusz 20-lecia działalności. Z tej okazji w nieczynnej toalecie Muzeum Sztuki w Łodzi artyści zrealizowali instalację Czysta sztuka zaprojektowaną przez Janiaka. W tym samym roku grupa opublikowała unikatowy pod wieloma względami (także graficznym) album poświęcony własnej historii pt. Bóg zazdrości nam pomyłek, którego wydania bało się kilka państwowych instytucji. W 2001 roku wzięli udział w słynnej wystawie "Irreligia" zorganizowanej przez Kazimierza Piotrowskiego w Brukseli. W 2003 odbyły się pierwsze pokazy prac, które miały wyrażać idee New Pop - twórczości propagowanej przez Janiaka, a poruszały aspekty najnowszej ikonosfery, w tym reklamy. W 2004 roku głośnym echem odbiła się ich sesja fotograficzna dla "Playboya", która przez środowiska prawicowe odebrana została jako lżenie godła Polski - orła w koronie.
"Takie małe prowokacje, w dodatku o charakterze artystycznym – no, czasami może lekko chuligańskim, ale tylko czasami – są pożyteczne, kiedy trzeba mocno uderzyć w jakiś stary, wyczerpany twórczo układ, który na siłę utrzymuje pozycję i wpływy, już dawno należące się nowym, ciekawszym artystom. Z tych właśnie powodów przez wiele lat nie mieliśmy wstępu do ważnych dla nas miejsc. A skandale to najczęściej efekt uboczny naszych małych prowokacji, tak zwana wartość dodana" – mówił Andrzej Świetlik w rozmowie z Hanną Marią Gizą ["Artyści mówią"], odpierając słowa krytyki wobec działań grupy.
Kolejny duży projekt Alementarz (2007) zaprezentowany w Atlasie Sztuki w Łodzi nie wzbudził już tak ostrej reakcji środowisk konserwatywnych i feministycznych. Sami twórcy mówili o nim "jako propozycji dla współczesnych, dorosłych 'analfabetów'", traktowali jako naukę "ujawniającą opresyjność systemu oświaty".
Jednak najbardziej skandalizującym przedsięwzięciem formacji okazał się cykl czternastu wielkoformatowych fotomontaży, przygotowanych na trzydziestolecie istnienia Łodzi Kaliskiej. Prace przedstawione w CSW Zamku Ujazdowskim w 2008 roku pt. "Niech sczezną mężczyźni" ukazywały nagie kobiety pracujące w tzw. męskich zawodach, m.in. przy układaniu nawierzchni bitumicznej budowanej drogi czy przy pozyskiwaniu bloków skalnych w kamieniołomach. Uznano je za najbardziej, obok Nowego Godła Polski, szowinistyczne w historii polskiej sztuki.
Łódź Kaliska chętnie sięga po mechanizmy reklamy i nowych mediów elektronicznych, wykorzystując je do tworzenia fotografii odwołujących się do dziedzictwa pop-artu i dadaizmu. Na przykład w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur artyści wykonali cztery zdjęcia z niebanalnym rekwizytem: wielkim lodem przywiezionym z nadmorskiej lodziarni. Do projektu zaprosili cztery modelki – przedstawicielki narodowości polskiej, żydowskiej, rosyjskiej oraz niemieckiej, sfotografowali je w identycznej pozie, ubraniu, na tym samym tle. W rezultacie obrazy były bardzo do siebie podobne, co doskonale oddawało ideę jedności wielokulturowego wydarzenia.
Andrzej Świetlik tak mówi o swoich kolegach z grupy:
"Na początku wszyscy fotografowaliśmy. Od tego wszystko się zaczęło: nasze spotkania, znajomość, w końcu wieloletnia przyjaźń. Okazało się, że ostatecznie przy fotografii zostałem głównie ja. (…) A moi koledzy? Janiak jest świetnym architektem, ma w Łodzi kilka wybitnych realizacji. Makary Wielogórski – chemikiem, pracuje na Uniwersytecie Łódzkim. Adaś Rzepecki został historykiem sztuki, a Kwiecień – biologiem, choć jako jedyny z nas utrzymuje się ze sztuki. Każdy uprawia swoje poletko. Natomiast wspólna dla nas i najważniejsza okazała się Łódź Kaliska, mimo wszystkich różnic i konfliktów".
Prace grupy znajdują się m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Autor: Krzysztof Jurecki, Muzeum Sztuki w Łodzi, marzec 2004; akt. AW, lipiec 2015.
Wybrane wystawy:
- 1979 – "Forum Fotografii Ekspansywnej", Jaszczurowa Galeria Fotografii, Kraków; "Poszukiwania '79", Wystawa Polskiej Fotografii Współczesnej, BWA Bydgoszcz
- 1980 – "Fotografia – Łódź Kaliska", Salon ZPAF, Piła, Mała Galeria, Warszawa
- 1981 – "Performance dla fotografii", Jaszczurowa Galeria Fotografii, Kraków; "Siedem Dni na stworzenie świata", Galeria Współczesna, Kraków; "Falochron – Sztuka polska", wystawa, napisy, akcja "Kłódka" akcja "Wyjdź z honorem" Hale Budremu, Łódź
- 1982 – "Biennale de Paris 82", wystawa fotografii w Centrum Pompidou, Paryż (Francja)
- 1983 – "Nieme Kino", projekcje, prelekcje, performance, pokazy slajdów, fotografii, "Strych", Łódź, Próg, Mała Galeria BWA, Gorzów Wielkopolski
- 1984 – "Wystawa fotografii", Galeria Fotografii, Konin; "Tango – II prywatny plener młodych", Teofilów k/ Spały; "Nurt intelektualny w sztuce polskiej", BWA, Lublin
- 1985 – "Nihilizm i Tajemnica", Galeria Dziekanka, Warszawa; "Poolse avantgarde", Amsterdam, Holandia
- 1986 – "Pozdrawiamy Urzędników Sztuki", Jaszczurowa Galeria Fotografii , Kraków; "Sztuka potrzebna", COK, Kłodzko
- 1987 – "Maszyny drżące, kominy dymiące", pokaz filmów, Dziekanka, Warszawa
- 1988 – "Złote Czółko – II Majówka Artystyczna", aranżacja zdjęcia i kręcenie filmu według obrazu H. Boscha "Wóz z sianem" oraz teatrzyk Łodzi Kaliskiej p.t. "Kinder Haben Rechte", Teatr Studyjny, Łódź
- 1989 – "Nie Pierdol!", TIT Kossuth Muzeum, Budapeszt (Węgry); "Manifesty", BWA, Łódź; "Lofasy, lofasy", Galeria Liget i Kino Klubu Kassaka, Budapeszt (Węgry)
- 1990 – "Muzeum Łódź Kaliska 1979–1991 – ujawnianie starych faktów", Galeria Dokumentu, Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 1991 – "Zmiana Warty", Galeria FF, Łódź
- 1992 – "Zmiana Warty", Galeria FF, Łódź; "Dalszy ciąg życia Hindenburga po śmierci", Finał Warsztatów Filmowych Łodzi Kaliskiej Konin 92, Konin
- 1994 – "Pokaz video, instalacje, performance", Galeria Arsenał, Poznań
- 1995 – "Pamiętam, pamiętam, pamiętam", prezentacja filmów, Galeria Wschodnia, Łódź
- 1996 – "Łódź Kaliska Muzeum", Galeria FF, Łódź
- 1997 – "Łódź Kaliska według Boscha", Klub Łódź Kaliska, Łódź
- 1998 – "Podróż do źródeł" – Wenus w Galerii Uffizzich Galeria Uffizzi, Florencja
- 1999 - IMPREZY Z OKAZJI XX–lecia GRUPY ŁÓDŹ KALISKA: "Pierwociny", wystawa, performance, galeria ŁTF, Łódź; "Wielka szyba", Łódzkie Towarzystwo Fotograficzne, Łódź; "Ostatnia bitwa pod Grunwaldem", wystawa, happening, Galeria Karowa, Warszawa; "Tiborek-rozporek", wystawa, happeningi, Magyar Fotografusok Hazaban, Budapeszt; "Lofasznamurze – mężatka obnażona przez swoich kawalerów, nawet", Galeria Liget, Budapeszt; "Szybkie hujki", Retrospektywa filmów i realizacji video z lat 1982/99 w ramach: Budapesti Oszi Fesztival, Kino "BBS Toldi mozi", Budapeszt; "Wszyscy nago – Performance dla Fotografii", Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
- 2000 – "Pięciu kawalerów rozebranych jednak przez pannę młodą według wielkiej szyby", Galeria Miejska Arsenał, Poznań; "Panna młoda rozebrana przez swych jedenastu kawalerów jednakowoż", wystawa, pokaz, happening; "Casting wypornościowy", Sala kina Kijów, akcja podczas gali wręczania nagród
- 2001 – "Tramwaj zwany pożądaniem", Mała Galeria, Warszawa; "Buty", prezentacja filmu, CSW – Zamek Ujazdowski, Warszawa i Kino Charlie, Łódź; "Casting wypornościowy", Klub Łódź Kaliska, akcja przygotowana na 5 –lecie Klubu Łódź Kaliska
- 2002 – "Tryumf – New Pop", instalacja w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, Łódź; Pierwszy Film, Festiwal Camerimage, Łódź
- 2003 – "Ogłoszenie doktryny sztuki New Pop", Klub Aurora, Warszawa, "New Pop – Fabryka Lodów", Galeria BWA, Kalisz; "Galeria Bezdomna", Łódź
- 2004 – "Projekt Godło", Galeria Karowa, Warszawa; "Projekt Gorset – New Pop", III Międzynarodowy Festiwal Fotografii - Muzeum Kinematografii, Łódź; "Łódź Kaliska – New Pop", Liget Galeria, Budapest; "Hiperart", Mała Galeria ZPAF, Warszawa
- 2005 – "Prawdziwa historia grupy artystycznej Łódź Kaliska (1979–1995)", Państwowa Galeria Sztuki, Sopot; "Łódź Kaliska, Gehenna Dobrobytu – New Pop", Galeria Miejska, Wrocław
- 2006 – "Gelati italiani/Włoskie lody", MLAC Il museo laboratorio d'arte contemporanea, Universita La Sapienza, Roma; "Chińczycy oglądają reklamę Atlasa Sztuki", II Łódź Biennale, Łódź; "Identyczne Bliźnięta trzy", Galeria Program, Warszawa oraz Pub Łódź Kaliska, Łódź; "viennafair", The International Contemporary Art Fair focused on CEE, Wiedeń
- 2007 – "Instrukcja zabijania sztuki. W hołdzie Andy Wartholowi dla pieniędzy", Galeria Program, Warszawa; "ALABIKÁR", Polský Institut v Praze; "Alementarz", Atlas Sztuki, Łódź
- 2008 – "Alementarz", Galeria Fundacji TUMULT, Toruń; "Instrukcja zabijania sztuki. W hołdzie Andy Wartholowi dla pieniędzy", Galeria Olympia, Kraków; "From avant-garde in Martial Law to searching for a new spirituality of XXI centaury." Aspects of Polish experimental film an video-art. Bratysława; "Republika bananowa. Ekspresja lat 80.", Galeria Miejska Arsenał, Poznań, Galeria Wozownia, Toruń
- 2009 – 300 lat Łodzi Kaliskiej - Wystawy jubileuszowe: "Ukryta Dekada. Polska sztuka wideo 1985-95", Bunkier Sztuki, Kraków; "Republika bananowa. Polska Ekspresja lat 80", "MODEM" - Centrum Sztuki Współczesnej w Debreczynie; '20 Years Later', Building Heredium - De Industrieele Groote Club - Dam 27, Amsterdam
- 2010 - "Niech sczezna mężczyźni", Biuro Wystaw Artystycznych - Galeria Miejska w Tarnowie; "Vesszenek a ferfiak!, Szent Istvan Kiraly Muzeum, Szekesfehervar (Węgry); "Portraying the Surreal, three generations in Polish Photography", WM Gallery, Amsterdam; "Stefan i Majonez", Muzeum Narodowe w Kielcach; "30 lat Łodzi Kaliskiej", Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; "20 Years After", BiB, Sassenheim, Holland; "Art Amsterdam", Amsterdam, Galeria Olympia
- 2011 - "W poszukiwaniu Prawdziwej Sztuki", akcja na Biennale w Wenecji; "Wzajemne inspiracje - malarstwa fotografią i fotografii malarstwem", Muzeum Śląskie, Katowice; "Les hommes peuvent pourrir", Bad Taste, Tournai oraz Atelier 340 Muzeum, Bruksela; "Dobre Sąsiedztwo? Wątki niemieckie we współczesnej sztuce polskiej/wątki polskie we współczesnej sztuce niemieckiej", Kunstram Kreuzberg/Bethanien, Berlin
- 2012 – "MIT I MELANCHOLIA", Muzeum Współczesne Wrocław oraz Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; "FOTOGRAFIA", Fragment kolekcji CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Fontanna - niezwykła lepkość gliny", Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku; "Galeria Wschodnia na dworcu Warszawa", Dworzec Warszawa Śródmieście; "Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", Muzeum Sztuki, Łódź; GRUPPA, KOŁO KLIPSA, LUXUS, ŁÓDŹ KALISKA - "Wystawa okolicznosciowa" Galeria Sztuki BWA, Olsztyn
- 2013 - Soirée colloque performative "De la limite des genres en photographie", Vol De Nuits, Marsylia, "May Men Rot", Vol De Nuits, Marsylia
- 2014 - prezentacja podczas wystawy zbiorowej "Sygnatura", Warsaw Photo Days, Warszawa
- 2015 - "Gender w sztuce" (wystawa zbiorowa), Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Kraków