Przez lata prowadził Pracownię Podstaw Projektowania Graficznego na Wydziale Grafiki. O jej celach pisał:
Program dydaktyczny i wychowawczy ma na celu pogłębienie umiejętności uwalniania się od znanych schematów rozwiązywania problemów projektowych, nabycia umiejętności przekształcania zastanych struktur, abstrakcyjnego myślenia i stawiania pytań [...], ćwiczy, utrwala i rozwija takie cechy twórczego projektowania jak: wrażliwość wyobraźnię, analityczność, dociekliwość, wytrwałość, odpowiedzialność, świadomość, precyzję, punktualność.
Studenci zmagali się z zagadnieniem serii, modułu, systemu, powtarzalności, znaku. Był wykładowcą budzącym respekt, dopatrującym się, przy pomocy swej słynnej lupy, niedociągnięć w wydrukach, żądającym niezliczonych poprawek, lecz wspominanym ciepło i z szacunkiem.
W 2003 roku objął funkcję prezesa nowopowstałego Towarzystwa Przyjaciół Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Nie do przecenienia jest wkład Leszka Hołdanowicza w rozwój plakatu polskiego. Wskazuje się go jako twórcę, który przełamał tendencje malarskie w plakacie i skierował tę dziedzinę na drogę znaku, lapidarności, geometrii. Plakat Hołdanowicza dotyka najczęściej tematyki społecznej, sportowej i kulturalnej. Ogromną wagę przykłada do zagadnień związanych z powtarzalnością elementów, rytmem, modułem. To powielanie elementów podobnych odpowiada za napięcie w kompozycji ("Dni ochrony zabytków. Rzeszów. Maj 1962"), muzyczność plakatu ( "Dni Muzyki Kameralnej", 1962; "75 lat Filharmonii w Warszawie 1901–1976"), przestrzenność ("III Rzeszowskie Spotkania Teatralne", 1964), tj. za zagadnienia, które twórca ten wnikliwie bada w pracy z grafiką warsztatową.
Trójwymiarowość plakatu Hołdanowicza oparta jest na grze płaszczyzn, odwracaniu rytmicznych elementów względem powierzchni plakatu ("Drzewo zdobi i bogaci. Sadź. Chroń. Pielęgnuj", 1963), zabawach optycznych ("XXI Międzynarodowy Kolarski Wyścig Pokoju. Berlin-Praha-Warszawa", 1967).
Hołdanowicz wielką uwagę przykłada do usytuowania układów typograficznych. Tekst wspomaga rytmiczność ("Requiem dla 500 tysięcy"), równoważy kompozycję ("Warszawa. Getto", 1963) lub stanowi jej podstawę (ukośny, odważnie skadrowany, lecz dobitny i czytelny "Polski Plakat Pierwszych Dni Wolności 1945", 1963).
Dzieło projektowe Hołdanowicza jest konsekwentne i spójne. Z identyczną pieczołowitością, umiejętnością oddziaływania na wrażliwość muzyczną odbiorcy realizuje okładki płyt gramofonowych (dla Muzy, Veritonu). Rozbrzmiewają muzyką smyczkową, fortepianową, organową, ale i rozrywkową ("Przeboje 40-lecia"). Daje w nich znać o sobie umiejętność komponowania melodii plastycznych za pomocą powtarzających się elementów, asceza kolorystyczna.
Projektową domeną Hołdanowicza jest znak - wykorzystywany jako część większej kompozycji, moduł, ale też w dosłownym, użytkowym znaczeniu. Stworzył m.in. loga Biura Wystaw Artystycznych w Rzeszowie, Fundacji Sztuki Dziecka, Niemieckiego Instytutu Wydawniczego w Warszawie, Sympozjum Znak Znaczenie Język, Lion Group Investment Inc., Fundacji Kultura '90, Forum Fundacji Polskich, Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Narodowego w Warszawie, ZPAP "Polska Sztuka Użytkowa" (podarowany warszawskiej ASP) i inne.
Laureat m.in. Nagrody im. Tadeusza Trepkowskiego (1963), nagród na Międzynarodowym Konkursie Plakatu Filmowego w Colombo (1965), Złotego Medalu (zespołowo) na Międzynarodowych Targach Książki w Lipsku (1965), nagrody w konkursie na znak Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (1986), nagrody w konkursie na znak graficzny dla ZPAP "Polska Sztuka Użytkowa" (1987), Wyróżnienia Honorowego na I Międzynarodowym Triennale Sztuk Graficznych im. Tadeusza Kulisiewicza w Warszawie Imprint '2008.
Był również wielokrotnym medalistą Polskiego Biennale Plakatu w Katowicach (w tym zdobywcą Nagrody Honorowej za całokształt twórczości 2009 roku) i Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Był wielokrotnie nagradzany w konkursie na Najlepszy Plakat Warszawy i Najlepszy Plakat Miesiąca oraz w konkursie Grafika Warszawska (2003, 2006).
Publikacje:
• "Leszek Hołdanowicz. Plakaty, grafikony, varia", Akademia sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2009
• "Leszek Hołdanowicz. Plakaty", Wydawnictwo Polskiej Agencji Ekologicznej S.A. 1995
Autor: Sylwia Giżka, listopad 2010, aktualizacja: ac, luty 2020