Kwartet Wilanów, działający w składzie powstał w 1967 roku (początkowo jako "Kwartet Wilanowski"). Nazwa ta wiązała się z jego pierwszymi koncertami w królewskiej rezydencji Jana III Sobieskiego.
Skład zespołu: Tadeusz Gadzina - I skrzypce, Paweł Łosakiewicz - II skrzypce, Ryszard Duź - altówka, Marian Wasiółka - wiolonczela.
Zespół występował we wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Japonii, Meksyku, Brazylii, Kolumbii, Wenezueli i Peru. Przez wiele lat był stałym gościem Festiwalu w Joliette koło Montrealu - metropolii muzycznej Kanady, gdzie wykonał wszystkie kwartety Ludwiga van Beethovena oraz programy poświęcone muzyce polskiej, rejestrowane przez Radio Canada. Brał udział w najważniejszych festiwalach europejskich m.in.: w Warszawie, Wiedniu, Grazu, Berlinie, Stuttgarcie, La Chaise-Dieux, Helsinkach, Paryżu, Dreźnie, Patras, Cannes, Bergen i innych.
Drogę artystyczną Kwartetu Wilanów znaczyły nagrody i wyróżnienia: II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych im. Josepha Haydna w Wiedniu (1971), Srebrny Medal na Biennale w Bordeaux (1972), III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych Radia Bawarskiego w Monachium(1973).
Ogromny repertuar Kwartetu Wilanów, obok pozycji klasycznych i romantycznych zawiera ponad 100 dzieł muzyki XX wieku, m.in.: Bairda, Bartóka, Barbera, Berga, Blocha, Cartera, Ivesa, Kurylewicza, Lutosławskiego, A. Matsudairy, Meyera, Nono, Palestra, Pendereckiego, Schönberga, Strawińskiego, Słowińskiego, Stachowskiego, Sznitkego, Szostakowicza, Weberna, Weinberga, Woytowicza, Yunga.
Przez niemal 20 lat Zespół występował na festiwalu "Warszawska Jesień", na którym w 1983 roku otrzymał nagrodę krytyków SPAM "Orfeusz" za najlepsze wykonanie muzyki polskiej (26. Festiwal - 6. Kwartet smyczkowy Krzysztofa Meyera). Dwukrotnie w latach 1986 i 1990 był laureatem nagrody Związku Kompozytorów Polskich oraz Nagrody Ministra Spraw Zagranicznych za Wybitne Osiągnięcia w Dziedzinie Propagowania Kultury Polskiej za Granicą.
Stała, wieloletnia współpraca z firmą fonograficzną "Sonoton Pro Viva" w Monachium zaowocowała rejestracją wszystkich utworów kameralnych Krzysztofa Meyera, ponadto utworów Augustyna Blocha, Zbigniewa Bargielskiego i innych polskich kompozytorów współczesnych. Kwartet Wilanów ma w swoim dorobku około 30 płyt kompaktowych, nie licząc szeregu utworów zarejestrowanych na płytach bezpośrednio z sal koncertowych. Ponadto muzycy nagrywali dla takich firm, jak: "Accord", "Tudor", "Pro Viva", "Olimpia", "Col Legno", "Polskie Nagrania", "Tonpress", "Veriton". W 1990 roku płyta CD - Musique de Chambre z muzyką Witolda Lutosławskiego nagrana w firmie fonograficznej ACCORD otrzymała prestiżową nagrodę"Diapason d'Or". To samo pismo wyróżniło zespół przyznaniem pięciu gwiazdek za nagranie kwartetów Griega (1996). Przed kilku laty Kwartet WIlanów podjął niezwykle ważną współpracę z firmą fonograficzną Acte Préalable, dla której nagrywa arcydzieła polskiej muzyki epoki romantycznej i współczesnej. Wraz z jednym z najwybitniejszych wiolonczelistów polskich - Tomaszem Strahlem zespół nagrał płytę z kwintetami wiolonczelowymi Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.
Kwartet Wilanów współpracował z najwybitniejszymi muzykami z całego świata, m.in. ze skrzypkami: G. Kremerem, G. Żyslinem, D. Sitkowieckim, pianistami: B. Dawidowicz, A. Schiffem, R. Gothonim, S. Esztenyim, jak również wybitnymi polskimi solistami: Elżbietą Gajewską, Januszem Olejniczakiem, Władysławem Kłosiewiczem, Adamem Makowiczem, Stefanem Kamasą i innymi.
W 2002 roku Kwartet Wilanów obchodził swe 35-lecie. Z tej okazji na uroczystym koncercie w Filharmonii Narodowej w Warszawie członkowie zespołu odznaczeni zostali przez Ministra Kultury medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Międzynarodowa renoma Zespołu sprawiła, że został on zaproszony do wzięcia udziału w koncertach i kursach mistrzowskich słynnego festiwalu "Morningside Music Bridge" w Calgary w Kanadzie (2003).
Członkowie zespołu wykładają w Akademiach Muzycznych prowadząc instrumentalne i kameralne klasy mistrzowskie.Od 1990 roku Zespół pozostaje pod opieką Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie, gdzie znalazł on jedyną w swoim rodzaju, wspaniałą atmosferę do doskonalenia umiejętności oraz stałego rozszerzania repertuaru.
Źródło: informacja nadesłana, luty 2007