W latach 1950-55 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji Stanisława Wiechowicza oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Jana Hoffmana.
Zdobyła wiele nagród na konkursach kompozytorskich, m.in. w 1954 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Oberka z Suity tańców polskich na fortepian (1954), dwukrotnie wyróżniona została na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Mannheim - w 1961 za Hexaèdre na orkiestrę (1960) i w 1966 za Exodus na orkiestrę symfoniczną i taśmę (1964), w 1962 - I nagrodę i Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Buenos Aires za Muzykę na smyczki (1962), w 1966 - III nagrodę na Konkursie im. Artura Malawskiego za Variazioni concertanti na flet i orkiestrę kameralną (1966), w 1974 - II nagrodę na Konkursie im. Karola Szymanowskiego za poemat Madonny polskie na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1974).
Prowadziła również działalność pedagogiczną. W latach 1955-63 była nauczycielem przedmiotów teoretycznych i akompaniatorem w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie. Od 1963 wykładała kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1981 uzyskała tytuł profesora nadzwyczajnego, w 1987 profesora zwyczajnego. Na krakowskiej uczelni muzycznej pełniła jednocześnie funkcje: kierownika Katedry Kompozycji (1974-75), dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (1975-78), prorektora do spraw studenckich (1978-81), prorektora do spraw ogólnych i rozwoju kadry (1981-87), rektora (1987-93). Gościnnie wykładała m.in. w Lipsku, Norymberdze, Mannheim, Helsinkach, Lyonie, Mińsku, Lwowie, Kijowie. Aktywnie uczestniczyła w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich.
Za całokształt twórczości i wszechstronną działalność kulturalną Krystyna Moszumańska-Nazar została wyróżniona: pięciokrotnie Nagrodami Ministra Kultury i Sztuki (1971, 1977, 1984, 1987, 1991), Nagrodą miasta Krakowa (1970), Złotym Krzyżem Zasługi (1975), Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1977), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1983), Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (1988), Odznaką Zasłużonego dla Kultury Narodowej (1989), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1993), z okazji jubileuszu 75-lecia urodzin i 45-lecia pracy artystycznej – Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1999), Nagrodą Honorową Fundacji Kultury Polskiej w Krakowie (2003), Medaille de l'Officier de l'ordre des Arts et des Lettres (2004), Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis" (2007).
Ważniejsze kompozycje:
- Wariacje na fortepian (1949)
- Suita tańców polskich na fortepian (1954)
- Concertino na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1954)
- Uwertura nr 1 na orkiestrę symfoniczną (1954)
- Uwertura nr 2 na orkiestrę symfoniczną (1956)
- Allegro symfoniczne (1957)
- Sonatina na fortepian (1957)
- Trzy miniatury na klarnet i fortepian (1957)
- Cztery eseje na orkiestrę (1958)
- Pięć duetów na flet i klarnet (1959)
- Pięć duetów na flet i klarnet (1959)
- Hexaèdre na orkiestrę symfoniczną (1960)
- Trio smyczkowe (1960)
- Muzyka na smyczki (1962)
- Exodus na orkiestrę symfoniczną i taśmę (1964)
- Variazioni concertanti per flauto e orchestra da camera (1965-66)
- Interpretacje na flet, taśmę i perkusję (1967)
- Trzy etiudy koncertowe na perkusję solo (1969)
- Pour orchestre (1969)
- Intonacje na dwa chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną (1970-71)
- Bagatele na fortepian (1971)
- Konstelacje na fortepian (1972)
- Bel canto (wersja I) na sopran, czelestę i perkusję (1972)
- Bel canto (wersja II) na sopran, czelestę, wiolonczelę i perkusję (1972)
- Quartetto per archi (1973-74)
- Madonny polskie, poemat na chór mieszany i orkiestrę (1974)
- Rapsod I na orkiestrę (1975)
- From end to end percussion (1976)
- Wyzwanie na baryton i zespół kameralny (1977)
- Warianty na fortepian i perkusję (1979)
- Kwartet smyczkowy nr 2 (1980)
- Rapsod II na wielką orkiestrę symfoniczną (1980)
- Sinfonietta na kameralną orkiestrę smyczkową (1983)
- Pieśń nad pieśniami na sopran, głos recytujący, mały chór męski i kameralny zespół instrumentalny (1984)
- Canzona na skrzypce solo (1985)
- Koncert na orkiestrę symfoniczną (1985-86)
- Fantazja na marimbafon solo (1987)
- Fresk nr 1 na orkiestrę (1988)`
- Music for five for percussion (1989)
- Trois moments musicaux na kontrabas solo (1990)
- Quatre moments musicaux na wiolonczelę solo (1990-94)
- Recitativo na wiolonczelę solo (1991)
- Fresk nr 2 na orkiestrę (1991)
- Un petit cadeau, trio na flet, wiolonczelę i perkusję (1993)
- Fresk nr 3 na orkiestrę (1993)
- Dwa dialogi [wersja I] na zespół instrumentalny (1994)
- Dwa dialogi [wersja II] na orkiestrę (1994)
- Oratio brevis na organy solo (1995)
- Kwartet smyczkowy nr 3 (1995)
- Leggiero e mobile na zespół instrumentów dętych (1996)
- Kwiaty na flet, flet piccolo, obój, klarnet i fortepian (1996-97)
- Serpentine na obój solo (1997)
- Pater noster na chór męski i organy (1997)
- Impresja na kwartet smyczkowy (1997-98)
- Koncert na perkusję i orkiestrę symfoniczną (1998)
- Kwartet smyczkowy nr 4 (1998-2003)
- Koncert na skrzypce i orkiestrę (1999-2000)
- Grande Valse d'anniversaire na fortepian (2000)
- Walc na fortepian (2001)
- Muzyka jesienią na klarnet, dzwony i dwie małe perkusje (2001)
- Urodziny, urodziny... na wiolonczelę solo (2001)
- Moment musical V na wiolonczelę solo (2002)
- Musiquette na 2 trąbki i małą perkusję (2003)
- Sonata per due violini (2003)
- La Valse à la main gauche na fortepian (2003)
- La Valse musette na fortepian (2003)
- APigram na fortepian (2004)
- Orfeusz i Eurydyka na sopran, baryton, narratora i orkiestrę kameralną (2005)
- Konfiguracje na wiolonczelę i fortepian (2005)
- Novelette na flet i fortepian (2006)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, lipiec 2002; aktualizacja: listopad 2008