Krystian Kowalski, ur. 1982
Urodził się w Warszawie w rodzinie artystów. Ukończył Wydział Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2007). Po studiach początkowo zajmował się projektowaniem w Warszawie i Łodzi, potem wyjechał do Mediolanu, gdzie pracował dla Studia Bellini. W latach 2008-2010 zrobił studia magisterskie z projektowania produktu w Royal College of Art.
Ze Studiem Kompott okazjonalnie współpracują Paweł Jasiewicz i Marcin Krygier.
Paweł Jasiewicz, ur. 1977
Ukończył projektowanie i technologię mebli na Buckingham Chilterens New University w Anglii oraz wzornictwo przemysłowe w Instytucie Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej, prowadzi Pracownię Drewna na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Marcin Krygier
Zajmuje się grafiką produktową i fotografią.
Działają jako Kompott od maja 2009 roku. Chcą tworzyć przedmioty piękne, ale odpowiadające na ludzkie potrzeby. Wartość przedmiotu, fakt, że chce się z nim obcować, zachować go na dłużej bez względu na aktualnie lansowane trendy, wynika między innymi z walorów użytych wysokiej klasy materiałów. Projektanci Kompottu współpracują z rzemieślnikami. Chcą wykorzystywać ich wiedzę do rozwijania własnych umiejętności i pogłębiania wiedzy o naturalnych tworzywach.
Tradycja polskiego rzemiosła, szczególnie meblarstwa, czy szerzej stolarstwa jest bardzo bogata. Dizajnerzy Kompottu traktują to jako ambitne wyzwanie i motywację, by potencjał ukryty w tradycji polskiego rzemiosła uczynić we swych na wskroś współczesnych projektach wartością dodaną.
Przykładem takich działań jest projekt "Boxes", reinterpretacja tradycyjnej skrzyni. Wykorzystując jej budowę - szczeliny między deskami – Kompott opracował prosty system do przechowywania, zainspirowany tradycyjnymi rzemieślniczymi wartościami, jak dbałość wykonania, prostota konstrukcji i wynikające z niej piękno.
Twórcy zrzeszeni w Studiu Kompott mają świadomość faktu, że
"projektanci są uwarunkowani idealistycznym myśleniem, które może być przez niektórych postrzegane jako naiwne, ale może być też właściwą motywacją do pracy. Bardzo ważna w tym zawodzie jest etyka. Nie chcemy tworzyć rzeczy, które będą kolejnymi śmieciami. Na świecie produkuje się tyle przedmiotów, które nie niosą ze sobą żadnych wartości, nie starzeją się ładnie, a za pół roku zostaną zamienione czymś innym i wylądują w koszu. Staramy się tworzyć przedmioty, które będą na lata, przemyślane również pod kątem środowiska.
Zwykle wybieramy materiały naturalne, jak drewno, szkło, ceramika czy kamień. Są one wdzięczne w obróbce i najładniej się starzeją. Rzeczy z nich wykonane mają szansę przetrwać dziesięciolecia w naszym otoczeniu. Nie lubimy natomiast przedmiotów z plastiku, rzeczy z niego wykonane najczęściej wymieniamy i wyrzucamy. Ale czasami eksperymentujemy. Taki research jest nieodzowną częścią naszej pracy. Przykładem jest stół Taka z corianu. Powstał on w wyniku badania materiału, którego używa się do tworzenia blatów kuchennych i łazienkowych. Jest on przeznaczony do kontaktu z żywnością. Wykorzystaliśmy jego pierwotną funkcję i stworzyliśmy stół, który stał się serią połączonych ze sobą naczyń "wchłoniętych" przez blat. Oczywiście, nalewanie do nich zupy byłoby już abstrakcją, ale wykorzystanie ich jako mis na orzechy czy owoce jest fantastycznym pomysłem."
Stół Taka powstał dzięki współpracy z firmami: Corian® Du Pont i Morro. Przyjazny środowisku domowemu corian zainspirował projektantów do nowego, niekonwencjonalnego użycia tego materiału. Nierówna powierzchnia i nieregularne poligonalne zagłębienia sprawiają, że blat stołu staje się naczyniem samym w sobie, choć dzięki płaskim fragmentom może pełnić również tradycyjną funkcję.
Projektanci Kompottu pozostawiają użytkownikom margines dowolności. Produkt ma swoją oczywistą funkcję użytkową, ale może też służyć do czegoś zgoła innego. Na przykład mata-kocyk może z łatwością przeistoczyć się w nosidełko do transportowania dziecka, a poduszka "Graj i śpij" może również służyć do zabawy bądź ukojenia nerwów. Dzięki takiej gotowości do odnajdywania innych znaczeń przedmiotów, wymyślania nowych funkcji, Kompott zaproponował Miastu Warszawa projekt "Parkower". W związku z zainstalowaniem przez Zarząd Dróg Miejskich w wielu miejscach miasta słupków uniemożliwiających parkowanie samochodów w miejscach niedozwolonych, Kompott zaproponował sposób na wykorzystanie już istniejących słupków jako stojaków rowerowych. Poprzez prosty i tani zabieg wywiercenia w słupku otworu i zabezpieczenia roweru dowolnym zapięciem powstał prosty i uniwersalny stojak. W ten sposób przestrzeń zabraną samochodom Studio Kompott oddaje rowerzystom.
"Umywalka bez odpływu" została zaprojektowana z myślą o osobach bardzo świadomych ekologicznie albo dla tych, których chcielibyśmy uświadomić w tej materii. Jej dolna część z odpływem stanowi podstawkę dla ceramicznej miski, która nie ma odpływu, aby unaocznić użytkownikowi, ile tak naprawdę zużywa wody. Być może rzeczywiście zagrożenie środowiska jest już tak duże, że potrzebujemy tego rodzaju dizajnerskiej przemocy, by uwrażliwić się na problemy ekologiczne.
Atrakcyjny wizualnie "6 Degrees" to system przechowywania oparty na powtarzającym się elemencie, pozwalający tworzyć różnorodne układy i konfiguracje. Regał to najczęściej nudny mebel. Kompott proponuje odejście od monotonii poziomu i pionu, przy zachowaniu racjonalnego systemu modułowego i funkcji użytkowych.
Studio Kompott zostało rozwiązane, a jego założyciele ropoczęli indywidualne projekty.
W 2013 Krystian Kowalski założył swoje własne studio projektowe. Obecnie współpracuje między innymi z takimi firmami meblowymi jak Comforty czy Ikea, dla której zaprojektował biurko do kolekcji PS 2014.
Maja Ganszyniec, po zakończeniu działalności w studio Kompott założyła Studio Ganszyniec, drużynę liczącą obecnie 5 osób. Studio Ganszyniec współpracuje z jednymi z największych producentów meblowych, jak Comforty, dla których powstał fotel UME, inspirowany japońską koncepcją wabu-sabi.
Autorka: Anna Maga. Aktualizacja AM, Maj 2016.
Studio Kompott uczestniczyło w wielu wystawach w Polsce i za granicą, m. in.:
- Young Design 2009, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa – I nagroda za Easy plug (gumowy korek do umywalki i wanny, alternatywne rozwiązanie dla osób z problemami motorycznymi) niedowidzących,
- International Design Festival DMY, Berlin, 2009
- Young Creative Poland, Londyn, 2009
- Designblok 2009, Praga, 2010
- Salone Internazionale del Mobile, Mediolan, 2010
- Unpolished 2, DMY International Design Festival – Berlin, 2010
- Unpolished 3 – Museum Tuch und Technik, Neumunster, 2010
- Homeworks , Mint Gallery, Londyn, 2010
- Heroes, Krehky Gallery, Praga, 2010
- Valencia Furniture Fair, Walencja, 2010
- Rooted Design for Routed Living, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa, 2010
- Festiwal Łódź Design 2010
- Dziecinada, Wenecja, 2011
- RCA in tent, Mediolan, 2011
- Young Creative Poland: In Production, Salone Internazionale del Mobile, Mediolan, 2011