To bez wątpienia jedno z najważniejszych nazwisk w polskim teatrze tańca.Urodzona w 1974 r. Chmielewska jest laureatką nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne.
W 1993 roku ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku. Pracowała jako tancerka klasyczna w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, współpracowała także z Gdańskim Teatrem Tańca. Jest stypendystką Flemish Community i Unii Europejskiej. W 1996-97 studiowała taniec współczesny w Brukseli w prestiżowym P.A.R.T.S (Performing Arts Research and Training Studios) Anny Teresy de Keersmeaker. W latach 1997-2000 występowała gościnnie w Teatrze Miejskim w Gdyni. W 2000 roku pracowała w Brukseli. Podczas półrocznego wyjazdu zrealizowała "Wszystkie a propos" w duecie z Magdaleną Reiter oraz autorski projekt "Enter", w ramach międzynarodowego projektu X-group, będącego inicjatywą P.A.R.T.S. dla młodych twórców tańca współczesnego. Ponadto była związana z Klubem Żak w Gdańsku oraz Teatrem Wybrzeże w Gdańsku.
Od 1993 roku współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem najważniejszą taneczną scenę Trójmiasta - Teatr Dada von Bzdülöw, w którym prowadzi także lekcje z techniki tańca współczesnego i improwizacji. Uczy techniki tańca i realizuje autorskie choreografie. W 2008 została prezesem Stowarzyszenia Teatr Dada von Bzdülöw.
W ramach teatru zrealizowała autorskie choreografie, m.in. "Si" (2000), "Dialogus in conventione" (2001), "so beautiful" (2002), "Bonsai" (2005), "Juicy Flesh" (2005). Wraz z zespołem występowała dotychczas w Anglii, Belgii, Cyprze, Czechach, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Indiach, Irlandii, Islandii, Izraelu, Kanadzie, Litwie, Niemczech, Palestynie, Słowenii, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji oraz Włoszech.
W 2007 r. wspólnie z japońską tancerką Chiharu Mamiyą wyreżyserowała piękny spektakl Karnacja (2007), w którym artystki łącząc swoje taneczne doświadczenia wzajemnie przyglądały się swoim kulturom.
W swoim tanecznym CV Chmielewska ma także spektakl Fruu (2011) oraz współtworzenie i występ w większości przedstawień: Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004, w ramach Trans Dance Europe), Eden (2006), Faktor T (2008, w ramach współpracy z Dance Advance z Filadelfii), Czerwona Trawa (2009), Caffe latte (2009), Le Sacre (2010), Duety Nieistniejące (2011), Celebracja czyli koniec i jeszcze raz (2012) oraz Zagraj to czyli 17 tańców o czymś (2013). Była to 33. premiera Teatru Dada von Bzdülöw.
W trakcie kolejnych tygodni pracy w studio, niejako przeglądając się w lustrze innych kultur, tworzyłyśmy Karnację; spektakl, w którym ciało wykonawcy jest miejscem licznych zdarzeń: odczuwania radości, cierpienia, myślenia, narodzin, umierania, seksu, śmiechu, kichania, drżenia, płaczu czy zapominania. Karnacja to również kolor egzystencji, obszar styku wewnętrznego i zewnętrznego ja, na którego powierzchni ciało ożywa, rozpoczynając swoisty taniec sensu czy nonsensu - powiedziała Chmielewska.
Wspólnie z hiszpańskim choreografem Roberto Olivanem przygotowała dobrze przyjęty prze krytykę i publiczność spektakl "Enclave 4/7", o którym także piszemy na Culture.pl
Uczestniczyła w polskich i międzynarodowych projektach tanecznych i teatralnych: w tym m.in. X-group - półrocznym projekcie dla młodych choreografów w Brukseli, projekcie z improwizacji z Thomasem Houertem w Pradze czy multimedialnym projekcie Rodneya Place realizowanym w Paryżu.
Jako choreografka współpracuje również przy realizacji licznych spektakli w teatrach dramatycznych. Do tej pory zrealizowała choreografię i ruch sceniczny do: "Nie przerywajcie zabawy" (1997, Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni); do spektakli Teatru Wybrzeże w Gdańsku: "Monologi Waginy" w reż. Aldony Figury (2002), "Zwyczajne Szaleństwa" w reż. Krzysztofa Rekowskiego (2003), "Orkiestra Titanic" w reż. Rudolfa Zioło (2007), "Farsa z Walworth" w reż. Adama Orzechowskiego (2007), "Być jak Kazimierz Deyna" w reż. Piotra Jędrzejasa (2010), "Zawisza Czarny" w reż. Adama Orzechowskiego (2010), "Per procura" w reż. Adama Orzechowskiego (2011), "Ciała Obce" (2012) w reż. Kuby Kowalskiego i "Życie jest Snem" (2013) w reż. Kuby Kowalskiego; dla Teatru im. Jaracza w Olsztynie: "Wesele u drobnomieszczan" (2009); dla Teatru Dramatycznego im. Szaniawskiego w Wałbrzychu: "Zemsta" (2009); dla Teatru Studio im. Witkiewicza w Warszawie: "Księżna d'Amalfi" (2010). Od 2012 prowadzi wraz z innymi artystami studio "Biblioteka Tańca", które jest siedzibą Teatru Dada oraz miejscem realizacji projektów artystycznych i edukacyjnych.
"So Beautiful" w wykonaniu Katarzyny Chmielewskiej
Z Teatrem Dada występowała na najważniejszych scenach tanecznych świata - m.in. na The Festival d'Avignon (Avignon, Francja), La MaMa Theatre i Danspace (Nowy York, USA), Live Arts Festival (Filadelfia, USA), Sammukh (Nowe Delhi, Indie), Sishir Mancha (Kalkuta, Indie), Beijing Fringe Festival (Pekin, Chiny), SIDance Seoul International Dance Festival (Seul, Korea Płd.).
Oprócz stałej działalności w teatrze, artystka bardzo aktywnie angażuje się w liczne projekty. Do tej pory wzięła udział w tak znaczących przedsięwzięciach jak: Landscape X (Sztokholm, 1998) – występ w spektaklu "Porwanie Europy" w reżyserii Piotra Cieplaka; B-Visible (Gent, 2002) − prowadzenie warsztatów z improwizacji; Improwizacje (Praga, 2003) – uczestnictwo w cyklu warsztatów z improwizacji prowadzonym przez Thomasa Houerta; Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik 2004-2006) - projekt europejski, w ramach którego była współtwórcą spektaklu "Kilka błyskotliwych spostrzeżeń"; ODYS-SEAS (Gdańsk, 2004) – występ w projekcie teatralnym na terenach Stoczni Gdańskiej; "Angels of Stealth" (Warszawa, Paryż, 2005) − choreografia oraz występ w multimedialnym projekcie Rodneya Place; Co-operacja (Gdańsk, Ge newa, Paryż 2006) – współprowadzenie międzynarodowych warsztatów dla choreografów tańca ; Kompozycja w czasie rzeczywistym - "Real time composition" (Poznań, 2007) – uczestnictwo w warsztacie z Michaelem Schumaherem; "Punkt Zwrotny" (Gdańsk, 2008) – duet z Bożeną Eltermann; Factor T (Poznań, Filadelfia 2007-2008) – współtworzenie spektaklu w ramach koprodukcji Starego Browaru w Poznaniu i Dance Advance (USA); Inkubator (Gdańsk, 2008) – spektakl "Świat zastępczy" z grupą studentów Alternatywnej Szkoły Tańca z Klubu Żak i trójmiejskich b'boyów; "Makbet" (Gdańsk, 2010) – występ w spektaklu multimedialnym produkowanym przez Festiwal Szekspirowski.
Chmielewska twierdzi, że taniec to jej sposób na "wyrażenie głębokich uczuć i ukazanie prawdziwej historii w niewerbalny sposób. Taniec rozwija zarówno ciało jak i umysł, pomaga otworzyć siebie i nawiązać kontakt z ludźmi poruszając się na płaszczyźnie estetyczno-emocjonalnej."
źródło: teatrdada.pl, oprac. AL, grudzień 2013 r.; aktualizacja: 2016 (ND).