Pianista i kompozytor. Urodzony 28 lutego 1854 w Żytomierzu, zmarł 15 września 1885 tamże.
-
Pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała mu matka. Już od 10. roku życia koncertował w żytomierskich salonach. W 1870 ukończył z odznaczeniem gimnazjum i wyjechał do Wiednia, gdzie w Konserwatorium Towarzystwa Przyjaciół Muzyki studiował kompozycję u Franza Krenna oraz grę na fortepianie w klasie Josefa Dachsa. Konserwatorium ukończył z dwoma złotymi medalami w ciągu dwóch lat, choć nauka przewidziana była na sześć lat. W 1873 udał się do Petersburga i po trzech miesiącach nauki zdał egzamin na dyplom "wolnego artysty". W 1874 wyjechał do Rzymu i do 1875 studiował grę na fortepianie pod kierunkiem Ferenca Liszta, z którym połączyła go trwała przyjaźń. Liszt opiekował się Zarębskim, występując z nim na wspólnych koncertach i ułatwiając mu dzięki swoim wpływom publikację utworów.
Karierę pianisty-wirtuoza Juliusz Zarębski rozpoczął koncertami w Odessie i Kijowie wiosną 1874 roku. Z wielkim powodzeniem występował w wielu miastach Europy, m.in. w Rzymie, Neapolu, Konstantynopolu, Warszawie, Paryżu i Londynie. Zainteresował się ponadto nowo skonstruowanym przez Edouarda Mangeota fortepianem o dwóch klawiaturach. W ciągu dwóch miesięcy opanował technikę gry na tym instrumencie, opracował dla niego repertuar i wystąpił w 1878 na Wielkiej Wystawie w Paryżu odnosząc ogromny sukces. W 1880 objął stanowisko profesora mistrzowskiej klasy fortepianu w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Brukseli, gdzie zamieszkał na stałe. Od 1883 z powodu kłopotów zdrowotnych (gruźlica) niemal całkowicie zrezygnował z koncertowania.
Ważniejsze kompozycje:
- Andante ma non troppo na fortepian
- Romans bez słów (Romance sans paroles) na fortepian
- Pożegnanie (Adieu) na fortepian
- Marsz na fortepian na 4 ręce
- Trio fortepianowe
- Menuet op. 1 na fortepian
- Trzy tańce galicyjskie op. 2 [wersja I] na fortepian na 4 ręce
- Trzy tańce galicyjskie op. 2 [wersja II] na wielką orkiestrę
- Etiuda koncertowa op. 3 na fortepian
- Cztery mazurki op. 4 na fortepian na 4 ręce
- Marzenie i namiętność (Rêverie et Passion) op. 5, 2 utwory w formie mazurka na fortepian na 4 ręce
- Wielki polonez op. 6 na fortepian
- Trzy etiudy koncertowe op. 7 na fortepian
- Mazurek koncertowy op. 8 na fortepian
- Fantazja polska op. 9 na fortepian
- Polonez melancholijny op. 10 na fortepian
- Polonez tryumfalny op. 11 na fortepian na 4 ręce
- Divertissement à la polonaise op. 12 na fortepian na 4 ręce
- Róże i ciernie (Les roses et les épines) op. 13, 5 utworów na fortepian
- Impromptu-kaprys op. 14 na fortepian
- Drugi mazurek koncertowy op. 15 na fortepian
- Suita polska op. 16 na fortepian
- Walc sentymentalny op. 17 na fortepian
- Ballada op. 18 na fortepian
- Novelette-kaprys op. 19 na fortepian
- Serenada-burleska op. 20 na fortepian
- Kołysanka op. 22 [wersja I] na fortepian
- Kołysanka op. 22 [wersja II] na skrzypce z fortepianem
- Z Polski (A travers Pologne) op. 23, 7 utworów na fortepian na 4 ręce
- Walc-kaprys op. 24 na fortepian
- Tarantela op. 25 na fortepian
- Serenada hiszpańska op. 26 na fortepian
- Podarki gwiazdkowe (Étrennes) op. 27, 6 łatwych utworów na fortepian
- Polonez op. 28 na fortepian
- Gawot op. 29 na fortepian
- Walc op. 30 na fortepian
- Barkarola op. 31 na fortepian
- Menuet (op. 32) na fortepian
- Kwintet na fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę op. 34
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2006.