Kompozytor, pianista i kameralista. Urodzony 3 maja 1916 w Jałcie (Krym), zmarł 28 grudnia 2005 w Piastowie koło Warszawy.
-
Uczył się w Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Olgi Iliwickiej (1934-35), następnie u Jerzego Żurawlewa (1935-39). Jednocześnie studiował kompozycję pod kierunkiem Adama Wieniawskiego i Bolesława Woytowicza.
W okresie II wojny światowej pracował jako nauczyciel gry na fortepianie oraz przedmiotów teoretycznych w Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, która działała konspiracyjnie.
W 1949 otrzymał stypendium muzyczne UNESCO i wyjechał na studia do Francji, Włoch i Belgii. Podczas pobytu w Paryżu doskonalił swoje umiejętności z zakresu kompozycji u Nadii Boulanger, a także był słuchaczem wykładów prowadzonych przez Arthura Honeggera i Oliviera Messiaena. W 1956 kontynuował studia kompozytorskie pod kierunkiem Nadii Boulanger.
Jerzy Sokorski działalność koncertową rozpoczął w 1945. Przez wiele lat był solistą i akompaniatorem Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej, w ramach której wziął udział w ponad tysiącu koncertach umuzykalniających, odbywających się w szkołach i uzdrowiskach. Partnerował instrumentalistom i śpiewakom, m.in. żonie Bognie Sokorskiej i Ryszardowi Gruszczyńskiemu. Brał udział w prawykonaniach pieśni wielu współczesnych kompozytorów polskich, m.in. Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Stefana Kisielewskiego, Jerzego Lefelda, Kazimierza Wiłkomirskiego oraz swoich własnych. W roli kameralisty odbył tournées koncertowe po Niemczech, Francji, Belgii, Anglii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz niemieckich i francuskich stacji telewizyjnych.
Ważniejsze kompozycje:
- Fantazja na obój i fortepian (1936)
- Inwencja na trio smyczkowe (1936)
- Sonatina na flet i altówkę (1936)
- Gawot na fortepian (1936)
- Akacje, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1936)
- Nie mów dziecinie [wersja I], pieśń na głos i fortepian do słów Stanisława Młodożeńca (1936)
- Nie mów dziecinie [wersja II], pieśń na głos i orkiestrę smyczkową do słów Stanisława Młodożeńca (1936)
- Fuga na kwartet smyczkowy i kwartet instrumentów dętych drewnianych (1937)
- Przyjście, pieśń na głos i fortepian do słów Leopolda Staffa (1937)
- A jeżeli, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1937)
- Ananke, pieśń na głos i fortepian do słów Tadeusza Micińskiego (1937)
- Dialog [wersja I], pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1938)
- Dialog [wersja II], pieśń na głos i orkiestrę smyczkową do słów Juliana Tuwima (1938)
- Fortepian Chopina, kantata na 4 głosy żeńskie, kwartet smyczkowy i harfę do słów Cypriana Kamila Norwida (1938)
- Na cmentarzu Père Lachaise, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1938)
- Wiązanka kwiatów, pieśń na głos i fortepian do słów Rabindranatha Tagore'a (1938)
- Do przyjaciela, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1938)
- Pionierom, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1938)
- Dwa wiatry [wersja I], pieśń na głos i orkiestrę smyczkową do słów Juliana Tuwima (1938)
- Dwa wiatry [wersja II], pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1939)
- Zimny wiatr, pieśń na głos i fortepian do słów Jarosława Iwaszkiewicza (1939)
- To tylko liście, pieśń na głos i fortepian do słów Rabindranatha Tagore'a (1939)
- Zachód, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1939)
- W pociągu, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1939)
- Maj 1939, pieśń na głos i fortepian do słów Antoniego Słonimskiego (1940)
- Koncert na fortepian i orkiestrę (1941)
- Łąka, kantata na chór męski do słów Bolesława Leśmiana (1941)
- Hymn o zachodzie słońca, pieśń na głos i fortepian do słów Juliusza Słowackiego (1942)
- Tęsknota, pieśń na głos i fortepian do słów Leopolda Staffa (1942)
- Wśród georginii, pieśń na głos i fortepian do słów Bolesława Leśmiana (1942)
- Na wyciągniętych deszczu strunach, pieśń na głos i fortepian do słów Stanisława Brzozowskiego-Koraba (1942)
- Elegia o śmierci Ludwika Waryńskiego, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1943)
- Do przyjaciół poetów, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1943)
- Biała panienka, pieśń na głos i fortepian do słów Konstantina Balmonta (1943)
- Trio fortepianowe (1944)
- Trzy pieśni na głos i fortepian do słów Paula Verlaine'a (1944)
- Żaglowiec, pieśń na głos i fortepian do słów Michaiła Lermontowa (1944)
- Kołysanka, pieśń na głos i fortepian do słów Anatola Sterna (1945)
- Łódź, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1945)
- Do syna, pieśń na głos i fortepian do słów Zbigniewa Bieńkowskiego (1945)
- O moja mamusiu, pieśń na głos i fortepian do słów ludowych (1945)
- Czarcia huśtawka, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1945)
- Poezja, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1945)
- Żołnierz polski, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1945)
- Kolęda warszawska, pieśń na głos i fortepian do słów Stanisława Balińskiego (1945)
- Co mi tam troski, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1946)
- Grenada, pieśń na głos i fortepian do słów Michaiła Swietłowa (1946)
- Oczy, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1946)
- Wyżej niż dębu liść na chór męski do słów Tadeusza Kubiaka (1947)
- Piosenka o Zagłębiu Węglowym na głos i fortepian do słów Stanisława Wygodzkiego (1947)
- Gdybym ci ja miała, pieśń na głos i fortepian do słów Tadeusza Kubiaka (1948)
- Bzy i róże, kantata na sopran, chór męski i orkiestrę do słów Louisa Aragona (1949)
- W Hiszpanii, pieśń na głos i fortepian do słów Paula Eluarda (1949)
- Solitaire, pieśń na głos i fortepian do słów Paula Eluarda (1949)
- Pieśń o Stalinie na tenor recytujący i chór męski do słów Władysława Broniewskiego (1950)
- Piosnka Zosi na głos i fortepian do słów Juliusza Słowackiego (1950)
- Marynka, opera (1956)
- Opowieść niemalże o końcu świata, opera radiowa (1959)
- Mały kwintet na klarnet, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1963)
- Noce królewskie, opera (1965)
- Kantoj, pieśni na głos i fortepian do słów Julii Pióro (1970-83)
- Koncert na głos i orkiestrę (1971)
- Pieśń nad pieśniami, oratorium (1985)
- Kwartet smyczkowy (1987)
- Pieśni do słów Haliny Poświatowskiej na głos i fortepian (1989-91)
- Kwintet koncertujący na dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas (1992)
- Wieczorny wiersz, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1997)
- Źródło, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1997)
- Tryptyk pionowy na głos i fortepian do słów Mirona Białoszewskiego (2001)
- Deutscher Lieder na głos i fortepian do słów poetów niemieckich (2001)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2007.