Jego pierwszym nauczycielem gry na skrzypcach był Jan Masłowski. W 1919 w Poznaniu został przyjęty do gimnazjum klasycznego, a także zaczął uczęszczać na prywatne lekcje gry na skrzypcach u Edwina Jahnkego. Rok później wstąpił do Konserwatorium Poznańskiego do klasy skrzypiec Stanisława Pawlaka, zaś w zakresie teorii muzyki jego nauczycielami byli: Władysław Raczkowski, Henryk Opieński, Stanisław Wiechowicz i Wacław Gieburowski. W 1927 rozpoczął studia geograficzne na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Poznańskiego, które ukończył w 1932.
Do II wojny światowej pracował m.in. jako pedagog, prelegent, śpiewał, później także kierował poznańskim Chórem Męskim "Echo". Po wybuchu wojny uczestniczył w kampanii wrześniowej, od 1940 do 1945 był więziony w obozie jenieckim w Woldenbergu, gdzie prowadził złożoną z jeńców orkiestrę symfoniczną i chór męski, grał w kwartecie smyczkowym, założył zespół "góralski" (w którym poza nim grali: marynarz, kupiec, chemik, inżynier i nauczyciel), jak również komponował pierwsze utwory tatrzańskie.
Od 1947 pracował jako altowiolista w Filharmonii Poznańskiej oraz prywatnie studiował dyrygenturę pod kierunkiem Waleriana Bierdiajewa. W latach 1948-52 był najpierw asystentem, następnie drugim dyrygentem Filharmonii w Poznaniu. W 1952 założył i do 1954 prowadził w Opolu orkiestrę symfoniczną. Po powrocie do Poznania został kierownikiem artystycznym i pierwszym dyrygentem Wielkopolskiej Symfonicznej Orkiestry Objazdowej (później Państwowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Kurpińskiego), w której pracował nieprzerwanie do 1970. Od 1954 jednocześnie grał na altówce w założonym przez siebie Poznańskim Kwartecie Smyczkowym, od 1961 kierował Poznańską Radiową Orkiestrą Smyczkową, od 1970 pracował jako redaktor muzyczny Polskiego Radia w Poznaniu. W latach 1973-76 organizował w Rabce Festiwal "Muzyka i poezja w górach".
Jerzy Młodziejowski w Zakopanem i Tatrach był po raz pierwszy w 1923. Od tamtej pory bywał w Tatrach bardzo często - poznawał Podhale, Spisz, Liptów i Orawę. Uprawiał także taternictwo i w 1929 został członkiem Sekcji Turystycznej Polskiego Towarzystwa Taterniczego. Swoje wyprawy opisał we wspomnieniu "Na skalnych urwiskach" (1932). Wkrótce ograniczył taternictwo na rzecz intensywnych badań naukowych w Tatrach. Jego najważniejsze prace z tej dziedziny to: "Rola kwarcytów permo-triasowych w krajobrazie tatrzańskim" (1932), nagrodzona medalem Uniwersytetu Poznańskiego, "Zjawiska tektoniczne na grzbietach Tatr Zachodnich" (1934), rozprawa doktorska "Morfologia glacjalna Siwych Sadów w Dolinie Kościeliskiej w Tatrach" (1934), "Krajobraz geograficzny Doliny Pańszczycy w Tatrach" (1934), "Smreczyny w Dolinie Kościeliskiej" (1936), "Rzeźba Polskich Tatr Zachodnich" (1937). Zajął się też badaniami stawów tatrzańskich. W 1934 uczestniczył w pomiarach stawów polskich Tatr, przeprowadzonych przez Wojskowy Instytut Geograficzny, a ich rezultaty przedstawił w pracach: "Stawy Jamnickie w Tatrach Zachodnich" (1936) i "Bystre Stawy w Tatrach Zachodnich" (1937) oraz małych monografiach: "Stawy w krajobrazie Tatr" (1935) i "Morskie Oko" (1937). Pisał również artykuły, sprawozdania, reportaże, wspomnienia o tematyce tatrzańskiej oraz o ludziach związanych z Tatrami, m.in. Jerzym Leporowskim, Stanisławie Witkiewiczu, Mieczysławie Karłowiczu, Karolu Szymanowskim, Janie Gwalbercie Pawlikowskim, Stanisławie Pawłowskim, Zygmuncie Noskowskim, Juliuszu Zborowskim, Stanisławie Staszicu. Ponadto jest autorem książek: "Morskie Oko" (Sport i Turystyka, Warszawa 1966), "O Tatrach rozmowy" (Nasza Księgarnia, Warszawa 1974), "Moja tatrzańska symfonia" (Wydawnictwo Literackie, Kraków 1981), "Orawą Podhalem Spiszem. Gawęda krajoznawcza" (Sport i Turystyka, Warszawa 1983). Przygotował nowe wydania pism tatrzańskich Karłowicza "W Tatrach" (PWM, Kraków 1957).Jego pasją była fotografia. Pozostawił po sobie prawie 7000 negatywów, z których część została wykorzystana w jego książkach i artykułach.
Ważniejsze kompozycje:
- Osiemnaście pieśni na głos solowy i fortepian (1941-76)
- Elegia na śmierć Janosika na 4-głosowy chór męski a cappella (1941)
- Kwartet smyczkowy nr 1 (1943)
- Legenda o Janosikowej sławie, miłości i śmierci [wersja I] na sola, chór chłopięcy, męski i orkiestrę (1943)
- Elegia fantastyczna na spalony dwór w Czombrowie na altówkę i orkiestrę (1944)
- Rapsodia orawska na orkiestrę (1944)
- Orawa na orkiestrę (1947)
- Kantata o wielkości [wersja I] na chór męski a cappella (1948)
- Septet na flet, obój, róg, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas (1948)
- Słowianie na głosy solowe, chór i orkiestrę (1948)
- Białczańska muzyka, suita na orkiestrę (1949)
- Kantata o traktorach na tenor solo, chór męski i orkiestrę (1949)
- Pieśń o rewolucji na baryton solo, chór męski i orkiestrę (1949)
- Kantata o wielkości [wersja II] na chór męski i orkiestrę (1949)
- Weselne tańce wielkopolskie na orkiestrę (1951)
- Suita raciborska na orkiestrę (1951)
- Sonatina na obój i fortepian (1951)
- Pieśni karpackie na sopran, tenor i orkiestrę (1951)
- Koncert na flet i orkiestrę (1952)
- Tatrzańskie drzewa na orkiestrę (1952)
- Rapsodia opolska na orkiestrę (1952)
- Kwartet na 2 oboje, rożek angielski i fagot (1952)
- Niech się zbudzi drwal, melodram (1952)
- Orawskie nuty na chór mieszany a cappella (1952)
- Na opolskim rynku na chór mieszany i orkiestrę (1953)
- Czarodziejskie Azoty, operetka (1953)
- Jest u mnie kraj na chór męski a cappella (1953)
- Wesele lubuskie na orkiestrę (1953)
- Sponad Odry na orkiestrę (1953)
- Fantazja kujawska na flet i małą orkiestrę (1954)
- Ballada na flet i małą orkiestrę (1955)
- Żniwa na orkiestrę (1956)
- Pieśni podhalańskie na tenor i orkiestrę (1956)
- Opowieść o św. Jacku Odrowążu, kantata na głosy solowe, recytatora, chór męski i orkiestrę (1957)
- Oda na cześć Ten Tsinga, zdobywcy Everestu na orkiestrę (1959)
- Soła, mała kantata na solo sopranowe, chór dziecięcy i orkiestrę (1960)
- Hej! za mną w Tatry [wersja I] na chór męski i orkiestrę (1960)
- Hej! za mną w Tatry [wersja II] na chór męski a cappella (1960)
- Wierchowa nuta na chór męski a cappella (1960)
- Muza grecka, 4 epigramaty do starogreckich epitafiów na głos recytujący i małą orkiestrę (1961)
- Legenda o trzech braciach na sola tenorowe, barytonowe i basowe, chór męski i orkiestrę (1961)
- Wysoko z przełęczy, poemat symfoniczny na flet i orkiestrę (1962)
- Tańcowali zbójnicy, uwertura na orkiestrę symfoniczną (1963)
- Suita tetmajerowska na orkiestrę (1963)
- Piosenki włóczykija na jeden lub dwa głosy równe z towarzyszeniem gitary lub akordeonu (1963)
- Ciemnosmreczyński las na klarnet i orkiestrę (1963)
- Samotna limba na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1963)
- Ballada na róg i orkiestrę smyczkową (1963)
- Obłoki na chór mieszany a cappella (1963)
- Grunwald na chór męski a cappella (1963)
- Idzie na pola na chór męski a cappella (1963)
- Koncert na puzon i orkiestrę (1964)
- Jaworzyńskie nuty na sopran i orkiestrę (1964)
- Moje za grobem zwycięstwo na chór męski a cappella (1964)
- Od Orawy do Spisza na głosy solowe, chór i orkiestrę (1964)
- Legenda o Janosikowej sławie, miłości i śmierci [wersja II] na sola, chór chłopięcy, męski i orkiestrę (1964)
- Kwartet smyczkowy nr 2 (1965)
- Ballada o Janosikowej śmierci na tenor solo i orkiestrę symfoniczną (1965)
- Puszcza jodłowa, poemat symfoniczny z cyklu Moja Polska (1965)
- Suita wielkopolska na orkiestrę (1965)
- Koncert na skrzypce (1965)
- Liryka gruzińska na sopran, flet i kwartet smyczkowy (1966)
- Poezjo! na mezzosopran i małą orkiestrę (1966)
- Trifonia na 3 flety (1967)
- Wawelskie wzgórze, poemat symfoniczny z cyklu Moja Polska (1967)
- Koncert na dwa oboje i orkiestrę (1967)
- To gra śmierć, poemat na mezzosopran i małą orkiestrę (1967)
- Ararat, poemat wokalny na baryton i orkiestrę (1967)
- Stanąłem na przełęczy na baryton i orkiestrę (1968)
- Pieśń o polskiej elektrowni na sola sopranowe, altowe i tenorowe, recytację i orkiestrę (1968)
- Concertino na obój i smyczki (1969-1972)
- Szeptem, 5 pieśni na głos średni i fortepian (1969)
- Preludia na kwartet smyczkowy (1971)
- Sonata na dwoje skrzypiec (1971)
- Kwartet smyczkowy nr 3 (1972)
- Sonata fagotowa (1972)
- Sonatina fortepianowa (1972)
- Rapsod żałobny na śmierć Franciszka Ratajczaka na solo sopranowe, recytację i orkiestrę (1972)
- Concertino na flet i smyczki (1973)
- Sonata 'Słowiki włoszakowickie' na flet solo (1974)
- Dwie myśliwskie ballady śląskie na baryton i orkiestrę smyczkową (1974)
- Kwartet smyczkowy nr 4 (1975)
- Concertino na klarnet i smyczki (1975)
- Sonatina wielkopolska na wiolonczelę i fortepian (1975)
- Alfabet poznański na recytację i małą orkiestrę (1975)
- Zielony Majerz, sinfonietta karpacka na mezzosopran, chór żeński, klarnet, harfę i kwartet smyczkowy (1976)
- Koncert na obój i orkiestrę (1977)
- Kwartet smyczkowy nr 5 (1978)
- Jabkenicki nokturn na kwartet smyczkowy (1978)
- Sonatina brevissima na klarnet i fortepian (1978-79)
- Ostatni dzień lata na kwartet smyczkowy (1979)
- Mitologia dawnego Podhala, melodram (1979)
- Sonatina skrzypcowa (1980)
- U nas w Ludomierzu, melodram na głos recytujący i małą orkiestrę (1980)
Autor: Małgorzata Kosińska, grudzień 2007