W 1945 ukończyła w Krakowie Szkołę Muzyczną im. Władysława Żeleńskiego (grę na fortepianie u Olgi Stolfowej), w której później uczyła w latach 1945-50. Równocześnie studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzyczne w Krakowie kompozycję w klasie Stanisława Wiechowicza oraz dyrygenturę pod kierunkiem Artura Malawskiego. Od 1950 do 1995 uczyła gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Stanisława Wiechowicza w Krakowie.
Działalność kompozytorską rozpoczęła w 1942. W jej bogatym dorobku twórczym najliczniej reprezentowana jest literatura fortepianowa, a także kameralna, w tym również wokalno-instrumentalna, przeznaczona dla dzieci i młodzieży. Szczególnie specjalizowała się w dziedzinie twórczości dla najmłodszych. Komponuje utwory od najprostszych, poprzez różne formy muzyczne i zestawienia instrumentów: m.in. na fortepian na cztery ręce, na dwa fortepiany, na fortepian w połączeniu z innymi instrumentami (perkusja, skrzypce, wiolonczela) oraz na instrumenty elektroniczne. Jej utwory są zalecane i wprowadzane do programów nauczania szkół muzycznych I i II stopnia. Niektóre zbiory utworów zostały wydane przez PWM również w wersjach obcojęzycznych na zamówienie wydawnictw zagranicznych (Universal Edition, Wiedeń; Universal Edition, Londyn; Alfred A. Kalmus, Londyn; Broekmans & van Poppel, Amsterdam; VEB Deutscher Verlag Musik, Lipsk; Supraphon, Praga; Muzyka, Moskwa). Wydania i nagrania jej utworów ukazały się również w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Wielkiej Brytanii i Niemczech.
Janina Garścia za pracę pedagogiczną i twórczość kompozytorską otrzymała wiele nagród, wyróżnień i odznaczeń, m.in.: Złotą Odznakę Miasta Krakowa (1972), Nagrodę Ministra Oświaty i Wychowania I stopnia (1973), Złoty Krzyż Zasługi (1973), Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1975), Medal Komisji Edukacji Narodowej (1979), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1983), Nagrodę Artystyczną Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1989), Nagrodę Indywidualną I stopnia Ministra Kultury i Sztuki (1994), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2000), Medal Prezydenta Miasta Stalowej Woli (2002), Nagrodę Indywidualną I stopnia Ministra Kultury (2002), Złoty Medal "Kraków - Europejska Stolica Kultury" (2003).
Ważniejsze kompozycje:
- Miniatury op. 5 na fortepian (1945)
- Wariacje op. 26 fortepian (1945)
- Dwie sonatiny na fortepian op. 4 (1945)
- Najłatwiejsze utwory dla dzieci op. 3 na fortepian (1945)
- Sonatina C-dur op. 4 nr 1 na fortepian (1945)
- Sonatina G-dur op. 4 nr 2 na fortepian (1945)
- Obrazki muzyczne dla najmłodszych op. 21 na fortepian (1954)
- Łamigłówki op. 23 na fortepian (1956-58)
- Zimowe igraszki op. 25 na fortepian (1959)
- Dwie piosenki op. 22 na głos i fortepian (1960)
- Mała suita op. 18 na dwa fortepiany (1960)
- Bajeczka na skrzypce i fortepian (1964)
- Ulubione nutki op. 27 na fortepian (1965)
- Abecadło op. 15 na fortepian (1965)
- Graj ze mną na cztery ręce. Część I op. 37 na fortepian (1966)
- Andante na obój (lub fagot) i fortepian (1967)
- Drobiazgi op. 42 na obój (lub fagot) oraz na 2 oboje (lub fagoty) z towarzyszeniem fortepianu (1967)
- Piosenka góralska na obój (lub fagot) i fortepian (1967)
- Temat z wariacjami op. 35, łatwe trio kameralne na flet, klarnet i fagot (1967)
- Taniec na obój (lub fagot) i fortepian (1967)
- Zegar na 2 oboje (lub 2 fagoty) i fortepian (1967)
- Allegretto na 2 oboje (lub 2 fagoty) i fortepian (1967)
- Preludium na 2 oboje (lub 2 fagoty) i fortepian (1967)
- Kołysanka na 2 oboje (lub 2 fagoty) i fortepian (1967)
- Graj ze mną na cztery ręce. Część II op. 37 na fortepian (1968)
- Dwie sonatiny op. 34 na wiolonczelę (lub skrzypce) i fortepian (1968)
- Graj ze mną na cztery ręce. Część III (kolędy) op. 37 na fortepian (1969)
- Drobiazgi, 10 łatwych utworów na skrzypce i fortepian (1969)
- Etiudy dziecięce op. 40 na fortepian (1969)
- Drobiazgi, 5 łatwych utworów na skrzypce i fortepian (1969)
- Zrytmizowany świat op. 48 na fortepian i dziecięce instrumenty perkusyjne (1970)
- Miniatury na wiolonczelę (lub kontrabas) i fortepian op. 45 (1970)
- Małe sonatiny op. 51 na fortepian (1971)
- Czarodziejska pałeczka. Część I op. 43 na recytatora i dziecięce instrumenty perkusyjne (1974)
- Cztery bagatele na cztery wiolonczele (1977)
- Chorał na 3 wiolonczele i fortepian (1977)
- Andante per 2 violoncelli e pianoforte (1977)
- Scherzo per 2 violoncelli e pianoforte (1977)
- Impresje wiolonczelowe op. 53 (1977)
- Zabawne opowiadania op. 55 na flety proste (1978)
- Szkice dziecięce op. 56 na fortepian (1978)
- Bagatele op. 40 na fortepian (1978)
- Piosenka idzie do przedszkola op. 57 na głos i fortepian (1979)
- Szaruga op. 58 na fortepian i taśmę (1979)
- Zamyślony konik op. 58 na fortepian, 3 instrumenty perkusyjne i taśmę (1979)
- Baśnie na fortepian (1983)
- Piosenki mojego dzieciństwa op. 63 na fortepian na 4 ręce (1986)
- Dwie sonatiny na fortepian op. 68 (1988)
- Muzyka i kolor w świecie dziecięcym op. 65 na fortepian (1989)
- Baśnie dźwiękiem pisane op. 66 na fortepian (1990)
- Ikebana op. 70 na fortepian (1994)
- Ptaszarnia na skrzypce i fortepian (1994)
- Bajki - Kołysanki op. 71 na fortepian (1995)
- Sześć ekspresyjnych miniatur op. 74 na fortepian (1995)
- Opowieści bałtyckie op. 75 na fortepian (1997)
- Koguciku mój budziku op. 76 na głos (chór dziecięcy), flety proste, fortepian i dziecięce instrumenty perkusyjne (1997)
- Kolędy różnych narodów op. 77 na fortepian (1997)
- Muzyczne ABC przy fortepianie op. 81 (1999)
- Kolędy i piosenki op. 80 do „Historii żółtej ciżemki" Antoniny Domańskiej na głos i fortepian (1999)
- Na strunach harfy op. 85, cykl utworów na harfę pedałową i celtycką oraz harfę ze skrzypcami (lub fletem) (2002)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej; Związek Kompozytorów Polskich, kwiecień 2003; aktualizacja: wrzesień 2008.