Flecistka i pedagog, laureatka siedmiu międzynarodowych konkursów muzycznych.
Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku dziesięciu lat. Przez osiem lat grała na trzech instrumentach: flecie, skrzypcach i fortepianie. Poza studiami w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie fletu Elżbiety Dastych-Szwarc doskonaliła swe umiejętności pod kierunkiem takich mistrzów, jak: Aurèle Nicolet w Szwajcarii oraz Alain Marion i Jean-Pierre Rampal we Francji.
Jest laureatką siedmiu międzynarodowych konkursów muzycznych: w 1976 otrzymała Srebrny Medal na Konkursie im. Giovanniego Battisty Viottiego w Vercelli, w 1978 - III nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepszą interpretację muzyki francuskiej na Konkursie im. Marii Canals w Barcelonie oraz I nagrodę na Konkursie im. Elaine Schaffer w Belveglio, w 1979 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Formii oraz II nagrodę i nagrodę specjalną za interpretację Sonatiny Pierre'a Bouleza na Konkursie im. Królowej Zofii w Madrycie, w 1980 - III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Valentino Bucchiego w Rzymie, zaś w 1983 - Złoty Medal i Grand Prix na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux. W 1985 wygrała konkurs na engagement jako solistka do Królewskiej Filharmonii Flandryjskiej w Antwerpii.
Jadwiga Kotnowska dysponuje ogromnym i wszechstronnym (solowym, kameralnym, z orkiestrami) repertuarem, począwszy od dzieł epoki baroku po kompozycje pisane współcześnie. Ma na swym koncie wiele prawykonań utworów literatury polskiej i światowej. Po raz pierwszy zaprezentowała polskiej publiczności m.in.: Concierto Pastorale Joaquina Rodrigo, koncerty fletowe Carla Nielsena, Hisatady Otaki, Aleksandra Szczetyńskiego, kompozycje Elżbiety Sikory, Joanny Bruzdowicz, Konstantego Regamey'a, Toshio Hosokawy, Johna Tavenera i wielu innych. Jako pierwsza polska flecistka wielokrotnie wykonywała Koncert fletowy (z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie i Orkiestrą Filharmonii Moskiewskiej w Wielkiej Sali Konserwatorium Moskiewskiej pod dyrekcją Antoniego Wita) oraz Concerto-Cantatę Henryka Mikołaja Góreckiego, a także Koncert fletowy Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Wojciecha Rajskiego i kompozytora. Artystka stała się inspiracją do powstania nowych koncertów i utworów fletowych, takich kompozytorów, jak m.in. Krzesimir Dębski (Koncert fletowy), Mikołaj Górecki (Koncert fletowy, Wariacje na flet i fortepian), Włodek Pawlik (Puls 11/8), Robert Kurdybacha (Koncert fletowy), Maciej Małecki (Koncert fletowy), Jerzy Maksymiuk (Muzyka na flet, harfę i smyczki), Marta Ptaszyńska (Koncert podwójny na flet, harfę i orkiestrę), Piotr Wróbel (Jazz Concerto Grosso na flet, kontrabas i orkiestrę smyczkową), Dariusz Przybylski (Hommage à Josquin. Flute Concerto ze smyczkami, perkusją i dźwiękami elektronicznymi).
Występowała w większości krajów europejskich (w takich salach koncertowych, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Grieg Hall podczas Bergen International Festival, Palau de Musica w Barcelonie, Teatro Real w Madrycie, The Purcell Room w Londynie, De Doelen w Rotterdamie, Eisbrijker w Amsterdamie, Shauspielhaus w Berlinie, Berliner Philharmoniker) oraz w Stanach Zjednoczonych (Lincoln Center w Nowym Jorku), Indiach, Malezji, Pakistanie, Hong-Kongu, na Tajlandii, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Jordanii i Syrii. Brała też udział w wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. Kuhmo Chamber Music Festival (Finlandia), Festival International de Musique w Cerét (Francja), a w Polsce - wielokrotnie w "Warszawskiej Jesieni", ponadto w Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Festiwalu Mozartowskim w Warszawie i innych.
Jako solistka Jadwiga Kotnowska koncertowała z czołowymi polskimi orkiestrami, m.in. z Sinfonią Varsovią, Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą AUKSO, Orkiestrą Polskiego Radia "Amadeus", Orkiestrą "Wratislavia", pod batutą m.in. Jerzego Maksymiuka, Antoniego Wita, Karola Teutscha, Wojciecha Rajskiego, Wojciecha Michniewskiego, Agnieszki Duczmal, Jana Krenza, Tadeusza Strugały, Marka Mosia, Jana Staniendy. Poza granicami kraju ściśle współpracowała z zespołem kameralnym Ivana Monighettiego, Gulbenkian Orchestra w Lizbonie pod dyrekcją Claudio Schimone i z Royal Philharmonic Orchestra of Flanders w Antwerpii.
Muzykę kameralną wykonuje wspólnie z gitarzystą Waldemarem Gromolakiem, harfistkami: Anną Sikorzak-Olek i Małgorzatą Komorowską, pianistami: Nigelem Claytonem, Timothy Carey'em, Mariuszem Rutkowskim, Maciejem Grzybowskim i Markiem Mizerą oraz muzykami jazzowymi: Andrzejem Jagodzińskim, Sławomirem Kulpowiczem, Włodkiem Pawlikiem, Krzysztofem Herdzinem i Vitoldem Rekiem. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, dla hiszpańskich, francuskich, szwajcarskich, holenderskich i amerykańskich stacji radiowych oraz nagrań płytowych dla Polskich Nagrań, MDG/Savitor, SEPM Quantum, Scotstown Music i Tonpressu (płyta z Czterema porami roku Antonio Vivaldiego oraz Koncertem fletowym Saverio Mercadantego była nominowana do Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego "Fryderyk" w 1994).
Jadwiga Kotnowska od 2000 prowadzi mistrzowską klasę fletu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a także kursy mistrzowskie m.in. w Stanach Zjednoczonych, Malezji, Finlandii, we Francji oraz w Royal College of Music w Londynie.
Strona internetowa artystki: www.jadwigakotnowska.com
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2003, aktualizacja: grudzień 2009.