Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie w 1999 roku obronił dyplom w pracowniach prof. Izabelli Gustowskiej i prof. Jana Berdyszaka. W latach 1998-2001 wspólnie ze Sławkiem Sobczakiem prowadził poznańską Galerię ON. W latach 2000-2002 działał ze Zbigniewem Rogalskim w duecie Magisters. Mieszka i pracuje w Zakopanem.
We wczesnych, studenckich instalacjach Czerepok dokonywał subtelnych interwencji w przestrzeni galerii, na przykład łącząc prostopadłościanem z pleksi znajdujące się naprzeciw siebie otwory okienne (Galeria ON, Poznań, 1997) czy wykorzystując rzutniki dla budowania iluzji przestrzeni (Wieża Ciśnień, Konin, 1998; Galeria Arsenał, Białystok, 1998).
Praca dyplomowa Czerepoka (1999) składała się z ekranów, na których wyświetlane były dokumentalne zapisy z kamery ustawionej na telewizorze w mieszkaniu rodziny artysty. Domownicy i ich goście oglądając telewizję patrzyli się jednocześnie w kierunku kamery, a tym samym - odbiorcy pracy. Podobny problem poruszała instalacja zatytułowana "Pokój telewizyjny" (1999). Dwie fotografie przestawiały leżących mężczyznę i kobietę, którzy zdawali się przysypiać przed telewizorem. Ich wzrok skierowany był jednak na wyświetlany z projektora obraz stolika przykrytego serwetką, wazonu z kwiatami i dwóch foteli po bokach. Próba analizy sytuacji i przedmiotów determinujących ludzkie zachowania stała się odtąd stałą cechą twórczości Czerepoka. Czasem zostają one wzmocnione i doprowadzone do absurdu, w innych przypadkach ośmieszone w strategii odwrócenia.
W Galerii Prowincjonalnej w Słubicach w 2000 roku artysta stworzył "Zestawy rekreacyjne", przekształcając wnętrza wystawowe w solarium (lampy słoneczne i leżaki), pokój wideo (filmy hollywoodzkie) i barbecue (grill i lodówka). Tym samym Czerepok zdawał się wskazywać na ulubione sposoby spędzania wolnego czasu zwykłych ludzi, do czego z pewnością nie można zaliczyć wizyt w galerii sztuki współczesnej. Na wystawie w Orońsku w tym samym roku artysta zaprezentował pusty, drewniany kontener, gdyż organizatorzy zgodzili się pokryć jedynie koszty transportu ("Organizatorzy nie zapewniają wsparcia finansowego", 2000). W Zielonej Górze zamówił mszę w intencji pomyślności wystawy i młodego artysty, której zapis wideo prezentował następnie w galerii ("Msza", 2000).
Przedmiotem zainteresowania Czerepoka stały się też miejsca publiczne o określonych funkcjach społecznych - biuro, biblioteka, muzeum. Artysta podważał ich rzekomą funkcjonalność. W jego pracach wideo okazuje się bowiem, że praca wykonywana jest jedynie pozornie, z nudów, a czas pracowników studia komputerowego mija w dziwnych rozproszeniu ("Computer Studio 001", 2002). "Muzeum" (2002, wspólnie ze Stevenem Rushtonem) przekształca się w miejsce prywaty. Jak pisał Steve Rushton,
"dyrektor muzeum widzi w nim jedynie przestrzeń, w której może wygodnie żyć i jest tylko powierzchownie zainteresowany pracą. Widz również nie potrafi skupić uwagi ani na funkcji, ani na celu tego miejsca. Żaden z nich nie dostrzega istoty budynku, czy swojej w nim przydatności".
Przedmiotem analizy Czerepoka stało się także całe środowisko skupione wokół sztuki. Wzorowana na popularnym "Monopolu", zaprojektowana wspólnie z Sebastianem Mendezem gra planszowa "Survivors of the White Cube" (2003-2004) ujawniała mechanizmy rządzące światem sztuki. Z kolei w instalacji "Everything is Fine" (2003) artysta przekształcił galerię w wypełnione komputerami biuro.
Podobnie traktuje Czerepok bibliotekę. Już w wideo "Protecition" z 2001 roku książki zastąpiły mu ciężarki i inne przybory z siłowni służące do treningu tężyzny fizycznej. Film "Biblioteka" (2003) pokazuje, jak wnętrza projektowane jako miejsca intensywnej pracy umysłowej równie dobrze spełniają funkcję wypoczynkową. Czerepok sfilmował czytającego książkę człowieka, który stopniowo traci zainteresowanie dla lektury i powoli nad nią zasypia.
W ostatnich latach Czerepok wykorzystuje strategię found footage, coveru, powtórzenia, czerpiąc z szeroko rozumianego archiwum współczesnej kultury wizualnej. Z trzech hollywoodzkich "Terminatorów" zmontował własną wypowiedź pod nazwą "Terminator IV". W galeriach prezentuje materiały na temat dziwnych zdarzeń, kontaktów z przybyszami z kosmosu i katastroficznych wizji, odnajdywane w internecie, książkach i fragmentach filmów. Miało to miejsce w przypadku wystawy "Fuckin' Hell" w Centrum Sztuki Współczesnej w 2006 roku, gdzie zaprezentował m.in. dokumentację objawienia, zapis eksplozji, film o końcu świata. Czasami niezwykłe wydarzenie jest jedynie zasugerowane, jak w wideo z 2004 roku przedstawiającym fotografujących coś z przejęciem ludzi, przedmiot ich zainteresowania pozostaje jednak poza kadrem. Na podwójnej projekcji Czerepok eksponuje też dwie kopie filmu "Armagedon", którego obraz zniekształcony został zakłóceniami spowodowanymi tworzeniem nieautoryzowanych kopii. Tym samym film o katastrofie totalnej sam ulega zagładzie ("R.I.P.", 2006). Podobną tematykę artysta podejmuje także w swych rysunkach ("Seanse", od 2004 roku).
Autor: Karol Sienkiewicz, październik 2007; aktualizacja: czerwiec 2012
Wybrane wystawy indywidualne:
- 1997 - "Hubert Czerepok - instalacja" - Galeria ON, Poznań;
- 1998 - Wieża Ciśnień, Konin; Galeria Miejska, Wrocław (z Pawłem Kaszczyńskim); Remont - Galeria Prowincjonalna, Słubice;
- 1999 - "Hubert Czerepok - instalacja, fotografia" - Galeria ON, Poznań;
- 2000 - "Polonia Słubice" - BWA, Zielona Góra (z );
- 2001 - "To nie jest moja ręka" - , Lublin; "This is not my Hand" - Galerie 21:24, 21:25, Oslo, Norwegia;
- 2003 - "Day of Games" - Marres, Maastricht, Holandia; Everything is Fine - Poznań;
- 2004 - "Do You Know Anything About Polish Art?" - e-flux video rental, Nowy Jork, USA;
- 2005 - "Children of Sodom" - KunstZicht Gallery, Gent, Belgia (z S. Rushtonem);
- 2006 - "Muzealne Covery" - w Krakowie (w ramach cyklu "Przewodnik"); "Fuckin' Hell" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (w ramach cyklu "W samym centrum uwagi"); "Seance" - Koraalberg, Antwerpia, Niemcy; "Czy wylądowaliśmy na księżycu?" - Galeria Arsenał, Białystok;
- 2007 - "Lombardi is Dead" - Bytom; "Dziwni turyści" - Galeria Potocka, Kraków; "Palić bogaczy!" – BWA, Zielona Góra; "Dziwni Turyści" - Galeria Artpol, Kraków;
- 2008 - "Haunebu" - Zak-Branicka Gallery, Berlin;
- 2009 - "Devil's Island" - Centre d'art Contemporain La Criee, Rennes, Francja;
- 2010 - "Conspiratorium" - Art Stations Foundation, Poznań;
- 2011 - Rezydencja artystyczna w Omi - Program Omi International Artists Residency, Omi International Arts Center, Ghent, New York; "Redrum" / "Czerwony pokój" - Galeria Witryna, Warszawa;
- 2012 - "Lux Aeterna", Żak-Branicka Gallery, Berlin.
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 1998 - "Olgierd Nowak w Białymstoku - czyli kilka prywatnych impulsów" - Galeria Arsenał, Białystok;
- 1999 - "Mediacje" - , Poznań; "OIKOS" - Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz;
- 2000 - "Polonia Słubice" - BWA, Zielona Góra; SCENA 2000 - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Zestawy rekreacyjne" - Galeria rowincjonalna, Słubice;2001 - "Rybie oko I" - Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk; Relaks - Galeria Arsenał, Białystok;
- 2002 - "Dobrze, in Ordnung" - Galeria Kunstbüro, Wiedeń; Oder Sprung - Kunsthaus, Essen, Niemcy;
- 2003 - "Hurts so good" - Centrum Sztuki Współczesnej, Wilno, Litwa; "OneOni" - Galeria ON, Poznań;
- 2004 - "Za czerwonym horyzontem" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Re:Location 6" - Gdańsk; "Pod flagą biało-czerwoną" - The Art Museum of Estonia, Tallin, Estonia; "Quicksand" - De Appel, Amsterdam, Holandia; "St'art" - Strassburg, Francja; "Art Poznań 2004" - Targi Sztuki, Poznań;
- 2005 - "Esprit de corps" - Motive Gallery, Amsterdam, Holandia; "Manipulation. On Economies of Deceit" - International Biennale of Contemporary Art, Praga, Czechy; "Compulsive_Handmades" - Exit Gallery, Skpoje, Macedonia; "Czas kultury" - Galeria Miejska Arsenał, Poznań; Galeria Program, Warszawa (2006); "Cztery róże" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Videozoom. Videoartisti polacchi" - Galleria Sala 1, Rzym; "Miłość i demokracja" - Targi Sztuki, Poznań; "Jak rozmawiać o sztuce współczesnej" - Galeria Arsenał, Białystok;
- 2006 - Manipulacje. O ekonomii kłamstwa - Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (2007); "Architektura intymna, architektura porzucona" - Galeria Kronika, Bytom; "Lets Talk about Contemporary Art Baby" - Platan Gallery, Budapeszt, Węgry; "Prospective Sites" - Wiedeń, Austria; "Take Off" - Koraalberg Gallery, Antwerpia, Belgia; "Policja" - Kraków;
- 2007 - "Wolność, Równość... Sztuka!" - Galeria Szara, Lublin; "Dr. Jekyll and Mr. Hyde" - Galeria ON, Poznań; "Last News" - Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk; "Asteizm w Polsce. Dowcip i władza sądzenia" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Galeria Program, Warszawa; "Nazajutrz" - Centrum Kultury Zamek, Poznań; "Manual CC" - Galeria Kronika, Bytom; "Czarna dziura" - Galeria Kronika, Bytom; "Manipulacje. O ekonomii kłamstwa" - Gdańsk;
- 2008 - "Miejsce w sercu" - Galeria Arsenał, Białystok; "Something Must Break" - Mysłowice; "Efekt czerwonych oczu" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Spisek Sztuki" - Galeria Sektor, Katowice; "Emergency Biennale w Czeczeni" - Galeria Arsenał, Białystok; "Poza Dobrem i Złem" - Muzeum Narodowe, Szczecin; "Fade into Black" - Studio BWA, Wrocław; "Strike Back. Sztuka wobec zmian klimatu" - ledscreen, dworzec PKP, Poznań, (otwarcie w Galerii "On", Poznań);
- 2009 - "Projekt Próżna" - Ulica Próżna, Warszawa; "20 Mgnień Wolności" - Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk; "Poszliśmy do Croatan" - Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń; "Na okrągło" - Hala Stulecia, Wrocław; "Energy Class B." - Ormoubath Galery, Belfast, Irlandia Północna; "Good Night and Bad Luck" - Artists’ Mouse, Tel Aviv, Izrael; "Power Games" - Museum of Modern Art, Haifa, Izrael; "Difference between difference" - Art Stations Foundation, Poznań;
- 2010 - "Personal Jesus" - Loża Stalina Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka, Warszawa; "Uncanny " / "Niesamowite" - Galéria HIT, Bratysława; "Sąsiedzi. Wątki niemieckie w polskiej sztuce współczesnej" - Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk; "Obraz kolekcji" - Galeria Arsenał, Gdańsk; "Podążaj za białym królikiem" - Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków; "A part of No-Part" - The Chelsea Art Museum, Nowy Jork;
- 2011 - "Revolving Dysfunction" - Europe House, Tbilisi, Gruzja; "Jutro nie umiera nigdy" - Galeria Design, Wrocław; "Nic nie jest wiecznie ważne" - Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu", Toruń; "Trzysta milionów" - Galeria Art NEW media, Warszawa.
- 2012 - "The Final Solution" - Golden Thread Gallery, Belfast; "Cultural Transference" - EFA Project Space, Nowy Jork; "From the Sunniest Day to the Darkest Night" - Żak-Branicka Gallery, Berlin.
Oprac. PK