W latach 1992-1993 odbył staż badawczy w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii, w Pracowni Litografii prof. Ingrid Ledent. Otrzymał również stypendium Republiki Francuskiej, gdzie uczestniczył w programie "Séjour culture – printemps" w maju 1997 roku. Jest nauczycielem akademickim od 1977 roku, profesorem tytularnym od 2001 roku. Prowadzi założoną przez siebie w 1993 roku Pracownię Litografii w Instytucie Plastyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. W latach 2002-2005 również założył i prowadził Pracownię Litografii w Instytucie Sztuki w Cieszynie, filii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków.
Po studiach zamieszkał w Częstochowie, gdzie wykonał "Album rodzinny" – cykl rysunkowy powstały, jak sam mówi, "z tęsknoty za grafiką". Grafikę uważa za "uniwersalny, międzynarodowy system zapisu i przekazu informacji". Jego zdaniem kulturowa aktywność człowieka przejawia się w obrazowaniu graficznym będącym nośnikiem języka wizualnego. Nieudane próby realizacji w tej dziedzinie stuki skłoniły Banaszkiewicza do stworzenia wizerunku najbliższych. Inspiracje do zaaranżowanych scen czerpał z wcześniej sfotografowanych sytuacji i zabaw rodzinnych. W jednym rysunku połączył kilka pozornie niepasujących do siebie materii: ołówek, węgiel, kredkę, gwasz i aerograf, by zerwać z akademicką manierą. Niektóre z tych prac doczekały się swoich graficznych odpowiedników.
Do rysunku powracał jeszcze kilkakrotnie, m.in. w "Albumie Amerykańskim" inspirowanym XIX-wiecznymi fotografiami ze zbiorów Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie (motywy albumu pojawiają się później w grafice czy eksperymentach z techniką heliograwiury) oraz w powstałych w latach 90. portretach rodzinnych. Natomiast seria jego kolorowych rysunków z lat 1987-1990 jest wynikiem pewnego eksperymentu:
"Nim cokolwiek narysowałem, zabawiałem się preparowaniem papieru: kąpałem go w kolorowych bejcach, chlapałem tuszem i ecoliną, miąłem, płukałem i prostowałem pod przyciskiem. Gotowe, abstrakcyjne tła, najczęściej formatu ok. 60x50 cm mogłem zabrać pod pachę; do rysowania wystarczyło pudełko kredek i kilka suchych pasteli".
Wiele prac Banaszkiewicza jest poświęconych fotografii: sposobowi rejestracji przedmiotu, reprezentacji rzeczywistości, kreacji obrazu. Dzięki heliograwiurze (XIX-wieczna technika wklęsłodrukowa umożliwiająca przeniesienie obrazu fotograficznego na miedzianą płytę) przekładał na język grafiki swoje ulubione fotografie i wcześniejsze rysunki, m. in. z cyklu "Album Amerykański", a ze współczesnych fotografii i rycin z Encyklopedii Meyers’a tworzył nowe kompozycje.
Twórczość fotograficzną artysta prezentował na wystawach zbiorowych (np. "Fotografia '98", Pałac pod Baranami, Kraków 1998). W pracach z II połowy lat 90., wykonywanych na materiale barwnym, dokumentował, starając się zachować obiektywizm, metalowe i kamienne tablice, w których doszukiwał się "energii miasta" (określenie artysty). Tworzy ona - według twórcy tej teorii - w całej Europie
"alfabet 'łacińskiego języka przedmiotów', powszechnego przez cywilizacyjną niezbędność i niezauważalną wszechobecność. Uniwersum znaków zrozumiałe dla wtajemniczonych. Magiczne akcesoria dokumentujące władzę i znaczenie tych, którzy je rozmieszczają, odczytują i interpretują, którzy znają ich przesłanie."
Artysta jest przekonany, że sfotografowane przez niego w obiektywny sposób przedmioty mimo zmiany swej funkcji i przeznaczenia zachowują dalej swe znaczenie.
Z kolei "Korespondencje" to cykl grafik zrealizowanych w technice druku cyfrowego. W jednym obrazie artysta zestawił ze sobą obiekty z różnych miast Europy utrwalone fotograficznie. Zdjęcia poddawał minimalnej obróbce cyfrowej, jedynie w celu "pogłębienia napięcia między wybranymi obiektami, wydobycia ich materii, uporządkowania kompozycji i koloru oraz wywołania nowych, pozaobrazowych znaczeń i podtekstów". 26 par tworzy w sumie 676 niepowtarzających się dyptyków graficznych.
W 2015 roku artysta stworzył instalację graficzną "Sen o śnie" wraz z Włodzisławem Duchem (muzyka) i Markiem Mielczarkiem (współpraca rzeźbiarska). Ma ona formę drewnianego kasetonu, w którym umieszczony jest monitor LCD. Może służyć do wizualizacji różnego rodzaju obrazów. Projekcja składa się filmu oraz animacji poklatkowej – powstałych niezależnie od siebie w krajach północnej Europy. Odzwierciedleniem idei obrazu graficznego jest muzyka improwizowana, znaleziona w internecie.
Banaszkiewicz jest laureatem nagród krajowych i zagranicznych, uczestnikiem wielu wystaw w Polsce i na całym świecie.
Autor: Krzysztof Jurecki, Muzeum Sztuki w Łodzi, kwiecień 2004; aktualizacja: AW, czerwiec 2015.
Wybrane wystawy i nagrody:
- 1976 - VI Międzynarodowe Biennale Plakatu, Galeria Zachęta, Warszawa; Międzynarodowy Przegląd Grafiki Studenckiej "Interdebiut '76", wystawa towarzysząca Międzynarodowemu Biennale Grafiki, Klub "Pod Jaszczurami", Kraków, II nagroda
- 1978 - Międzynarodowe Triennale Rysunku, Wrocław; "3 Grafików", BWA Myślenice; IV Ogólnopolska Wystawa Młodej Grafiki, Galeria Arsenał, BWA Poznań
- 1979 - Internationale Jugendtriennale der Zeichnung "Zeichnung haute", Norymberga, Genk, nagroda rzeczowa
- 1981- "Współczesny Rysunek Polski", Instytut Polski w Wiedniu; VII Ogólnopolski Konkurs Otwarty na Grafikę, BWA Łódź, I nagroda
- 1983 - "Polnische Künstler Heute II", Kunstverein Villa Streccius, Landau, Niemcy (wyróżnienie w konkursie na plakat wystawy); wystawa indywidualna, Galeria BWA Częstochowa
- 1984 - wystawa indywidualna, Galeria "Foto - Medium – Art", Wrocław; Międzynarodowe Biennale Grafiki, BWA Kraków; "Intergrafia", BWA Katowice; wystawa indywidualna, Galeria ON przy PWSSP, Poznań
- 1985 - "Poland: Modern Art in Perspective", Ottawa, Kanada; "Dzieci i młodzież w sztuce polskiej", Galeria Den Permanente, Kopenhaga, Dania; "Polnische Künstler Heute IV", Kunstverein Villa Streccius, Landau, Niemcy; "Grafika polska 1945-1984", BWA Częstochowa
- 1986 - Ogólnopolski Konkurs Graficzny imienia Aleksandra Raka, Katowice, III nagroda; XI Międzynarodowe Biennale Grafiki, BWA Kraków; Międzynarodowe Targi Sztuki "Consument Art.", Norymberga, Niemcy
- 1987 - Międzynarodowe Targi Sztuki, Norymberga, Kolonia
- 1988 - VI Biennale Internationale de Gravure, Digne les Bains, Francja; wystawa grafiki "Making Links", Off-Centre Gallery, Bristol, Anglia; Internationale Print Biennale, Seoul, Korea Pd.
- 1989 - Międzynarodowy Festiwal Grafiki "Les Pays de l’Est", Menton, Francja, wyróżnienie honorowe; wystawa Grafiki Krakowskiej, Roneby, Szwecja; XI Ogólnopolski Konkurs Otwarty na Grafikę, Łódź, III nagroda
- 1990 - wystawa środowiskowa "Integracje '90", BWA Częstochowa, nagroda za zestaw grafik; Fifth Annual International Exhibition of Miniature Art, Toronto, Kanada
- 1991- "lntergrafia '91", Katowice; międzynarodowa VII wystawa "Małe Formy Grafiki", BWA Łódź; wystawa grafiki polskiej "Sąsiedzi", Norymberga, Niemcy; wystawa Polish Prints from the Eighties, Nowy Jork, konsulat polski i Parsons School of Design; udział w warsztatach graficznych w Centrum im. Fransa Masereela i udział w wystawie zbiorowej uczestników, Kasterlee, Belgia
- 1992 - The 5th Biennial Exhibition of Prints in Wakayama, Museum of Modern Art Wakayama, Japonia, nagroda regulaminowa; "Neue Kunst aus Altem Krakau", Darmstadt, Niemcy; Triennale "A(rt)ssenede '92", Assenede, Belgia, instalacje i wydarzenia artystyczne na wolnym powietrzu; Prix lnternational "Hof de Bist 20", Belgia, udział w konkursie i wystawie; "Intergrafia '91" – eksponowana w La Louviere, Belgia i w Augsburgu, Niemcy; wystawa ze zbiorów Frans Masereel Centrum w "Zoller Gallery", Scholl of Visual Arts, The Pennsylvania State University, USA; wystawa indywidualna w Galerii "Scriptorama", Ekeren, Belgia
- 1993 - wystawa indywidualna w Międzynarodowym Centrum Grafiki im. Fransa Masereela, Kasterlee, Belgia; III nagroda w "Konkursie Kopert", Ekeren, Belgia
- 1994 - Triennale Grafiki Polskiej, BWA Katowice oraz prezentacja w Chemalires, Francja; "Gravures d'Europe", Bruksela, Belgia; Mondial Triennale d’Estampe Petit Format, Chemalieres, Francja; "Polnische Zeichnungen der 80er und 90er Jahre", Instytut Polski w Lipsku, Niemcy
- 1995 – "Intergrafia ’94"– World Award Winners Gallery; prezentacje za granicą w "Ronneby Kultur Centrum", Szwecja oraz w "Statna Galeria", Bańska Bystrzyca, Słowacja; "ConsumentArt ’95"; prezentacja Międzynarodowego Triennale Grafiki ’94, Norymberga, Niemcy; "Inter – Kontakt – Grafik ’95 Praha-Krakov", Prague Old Town Hall, Praga, Czechy; "Generazioni e tendenze del l’arte contemporanea a Cracovia", Sant’Elpido a Mare, Fermo, Włochy; "A(rt)ssenede ’95"; manifestacje artystyczne - instalacje, performance, obiekty ulotne na świeżym powietrzu, Assenede, Belgia; Triennale Grafiki Polskiej - prezentacje za granicą: Centrum Kongresowe, Clermont – Ferrand, Francja; Musée des Beaux-Arts, Le Locle, Szwajcaria; Muzeum Xylon, Schwetzingen, Niemcy; Staatsal, Kunstverein zu Frechen, Niemcy; "Punkt wyjścia: Fotografia. Od rejestracji do kreacji", Galeria Pryzmat, ZPAP Kraków
- 1996 - indywidualna wystawa grafiki w Sonia Mertens Gallery, Antwerpia, Belgia; Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris "Pierre Bayle et la tolérance", Carla Bayle, Francja, I nagroda; "November ’96" – udział na zaproszenie Atelier Gemeinschaft Schulstrasse 22, Münster, Niemcy
- 1997 - 22 Międzynarodowe Biennale Grafiki, Ljubliana, Słowenia; The Third British International Miniature Print Exhibition, "Off-Centre Gallery", Bristol
- 1998 - wystawa indywidualna "Collection II" w ramach "Foto Fest’98", "Anya Tish Gallery", Houston, Texas, USA; "Obecność fotografii" z kolekcji Sztuki Współczesnej Muzeum Okręgowego w Radomiu; "A(rt)ssenede ’98" – manifestacje artystyczne, instalacje, perfomance, obiekty ulotne na świeżym powietrzu, Assenede, Belgia; "Polish Prints ’98", The Polish Museum of America in Chicago, USA; International Print Triennial Kanagawa ’98, nagroda "Prize for Excellence" przyznana przez Museum of Modern Art, Kamakura, Japonia
- 1999 – "Between Print & Photography" wystawa grafików krakowskich w galerii "Arka" w Wilnie, Litwa; International Biennial Exhibition of Portrait, Drawing and Graphics ’99, Tuzla, Bośnia i Herzegowina; Norwegian International Print Triennale, Gamle Frederikstad, Norwegia
- 2000 - 9th International Biennial Print and Drawing Exhibition, Tajpej Fine Arts Museum, Tajwan; "Relativities" - 4th British International Miniature Print Exhibition, Off – Centre Gallery, Bristol, Wielka Brytania
- 2001 - International Print Triennial, Kanagawa, Japonia; Międzynarodowe Triennale Grafiki "Most do przyszłości", Norymberga, Niemcy; wystawa Grafiki Krakowskiej w Kijowie, Ukraina
- 2006 - "Merci, Monsieur Marey", Klub Pozytywka, Kraków; "Korespondencja – generator grafik", Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
- 2010 - "System", Galeria Engram, Katowice
- 2012 - "Bieguny II — grafika", 8. Triennale Grafiki Polskiej, Katowice
- 2015 - zbiorowa wystawa grafiki w Międzynarodowym Centrum Sztuk Graficznych, Kraków