Kompozytor i pedagog. Urodzony 2 maja 1913 w Rosku k. Czarnkowa, zmarł 20 listopada 2002 w Poznaniu.
-
Czynnie udzielał się w życiu artystycznym miasta Poznania. Współorganizował Festiwale Polskiej Muzyki Współczesnej "Poznańska Wiosna Muzyczna" i wielokrotnie był przewodniczącym ich Komisji Programowych. Od 1968 działał w Młodzieżowym Ruchu Miłośników Muzyki "Pro Sinfonika", a w 1973 otrzymał godność jego członka honorowego. Od 1997 był także wiceprzewodniczącym Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego. Należał również do Związku Kompozytorów Polskich, w którym w latach 1969-75 pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Głównego.
Florian Dąbrowski jednocześnie pracował jako recenzent i publicysta muzyczny w wielu periodykach, m.in. w "Gazecie Pomorskiej", "Słowie Powszechnym", "Nurcie", "Ruchu Muzycznym". Przez wiele lat był członkiem kolegium redakcyjnego serii wydawniczej Res Facta.
Za swoją twórczość kompozytorską otrzymał szereg nagród, m.in. w 1947 - nagrodę na Konkursie Kompozytorskim Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie za "Suitę kujawską" na sopran, 3-głosowy chór dziecięcy i małą orkiestrę symfoniczną do tekstów ludowych (1946), w 1949 - na tym samym konkursie nagrodę za kantatę pt. "Odejście Fryderyka" na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1949), a w 1963 - nagrodę na Festiwalu Teatrów Polski Północnej za muzykę do "Nocy Listopadowej" Stanisława Wyspiańskiego. Ponadto został uhonorowany dwukrotnie Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania (1965, 1975), trzykrotnie Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki (1967, 1975 oraz w 1980 za szczególne osiągnięcia w dziedzinie dydaktyczno-wychowawczej), Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich za całokształt twórczości (1979), jak również Nagrodą Główną Wielkopolskiego Towarzystwa Kulturalnego (1979).
Ważniejsze kompozycje:
- "Chorał - Passacaglia - Fuga" na skrzypce z fortepianem (1939)
- "Stabat Mater" na chór mieszany (1940)
- "Suita kujawska" na sopran, 3-głosowy chór dziecięcy i małą orkiestrę symfoniczną do tekstów ludowych (1946)
- "Litania do Najświętszej Marii Panny" [wersja I] na sopran solo, chór żeński i orkiestrę symfoniczną (1947)
- "Odejście Fryderyka", kantata na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1949)
- "Suita symfoniczna" (1950)
- "Mała muzyka dziecięca" na orkiestrę symfoniczną (1952)
- "Szkice baletowe" na orkiestrę (1953-54)
- "Missa Brevis" na chór mieszany (1954)
- "Uwertura koncertowa" na orkiestrę (1955)
- "Nokturn" na orkiestrę symfoniczną (1956)
- "Tryptyk" na orkiestrę (1956)
- "Sceny liryczne" na głosy solo, recytatorów, chór i orkiestrę kameralną (1957-58)
- "Nokturn" na zespół kameralny (1959)
- "Żołnierze", kantata na głos recytujący, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1960)
- "Uwertura symfoniczna" (1961)
- "Kontrasty" na orkiestrę symfoniczną (1962-63)
- "Kanon" na perkusję (1965)
- "Koncert na skrzypce solo, perkusję i dwa fortepiany" (1965)
- "Rytmy i barwy" na perkusję i fortepian (1965)
- "Trzy utwory" na skrzypce i fortepian (1966)
- "Quinquepartitum 66" na orkiestrę symfoniczną (1966)
- "Kantata liryczna" na sopran, chór mieszany, fortepian i perkusję (1966)
- "Koncert fortepianowy nr 1" (1966-67)
- "Evocation symphonique" (1967)
- "Pieśni dziecięce" na sopran i orkiestrę kameralną (1967-68)
- "Pieśni Bilitis" na sopran i perkusję (1968)
- "Koncert fortepianowy nr 2" (1970)
- "Muzyka uroczysta" na orkiestrę symfoniczną (1972)
- "Laudate Dominum" na chór mieszany (1974)
- "Sonata na skrzypce i fortepian" (1974)
- "Hymn na chór mieszany" (1975)
- "Soggetto" na 3 chóry mieszane (1975)
- "Ballada" na 3 chóry mieszane (1975)
- "Litania do Najświętszej Marii Panny" [wersja II] na sopran, chór żeński i orkiestrę symfoniczną (1976)
- "Symfonia" (1979-81)
- "Ave Maria" na chór mieszany (1980)
- "Hymn do Czarnej Madonny" na sopran solo, chór żeński i orkiestrę symfoniczną (1980-81)
- "Obłoki" na sopran i fortepian (1981)
- "Święty Boże" na głos i fortepian (1982)
- Oczekiwanie, cykl pieśni na sopran i fortepian (1982-83)
- Celansstimmen [wersja I], cykl pieśni na baryton i fortepian (1986)
- Celansstimmen [wersja II], cykl pieśni na baryton i orkiestrę (1987)
- "Dedykacje Afieromata", cykl pieśni na sopran i fortepian (1987)
- "Siedem pieśni" [wersja I], cykl na sopran i fortepian (1989-90)
- "Siedem pieśni" [wersja II], cykl na sopran, orkiestrę smyczkową i harfę (1990-91)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2002; aktualizacja: lipiec 2006.
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)
Galaktyka polskiej muzyki