W latach 1959-64 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach teorię muzyki (dyplom w 1964), a w latach 1961-66 kompozycję w klasie Bolesława Szabelskiego (dyplom w 1966). Studia uzupełniające odbył w Wiedniu u Romana Haubenstocka-Ramatiego w 1967.
Od 1963 aż do śmierci pracował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, od 1983 jako profesor, w latach 1971-72 był dziekanem Wydziału Wychowania Muzycznego, w latach 1971-75 i 1990-96 - dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, w latach 1979-81 pełnił funkcję prorektora, w latach 1981-84, 1987-90 i 1996-99 prorektora do spraw dydaktycznych. W latach 1971-84 współpracował z Filią Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, a od 1984 był kierownikiem Zakładu Teorii i Pedagogiki Muzycznej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
Edward Bogusławski pełnił funkcję prezesa Zarządu Oddziału Katowickiego Związku Kompozytorów Polskich (1975-79, 1981-83). Był członkiem Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego przy Ministerstwie Kultury i Sztuki (1985-88) oraz Rady Naukowej Śląskiego Instytutu Naukowego w Katowicach (1987-92). Był również członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Towarzystwa im. Karola Szymanowskiego, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.
Jego utwory były wykonywane w kraju (m.in podczas Festiwalu "Warszawska Jesień", Poznańskiej Wiosny Muzycznej, Śląskich Dni Muzyki Współczesnej) oraz za granicą - w Anglii, Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, Portugalii i Stanach Zjednoczonych.
Był trzykrotnym laureatem Konkursu Kompozytorskiego im. Artura Malawskiego w Krakowie: 1966 - I nagroda za Sygnały na zespół symfoniczny (1965-66), 1970 - II nagroda za Sinfonia per coro e orchestra (1968-69), 1972 - wyróżnienie za Capriccioso notturno per orchestra (1972). Otrzymał także: w 1971 - wyróżnione za Concerto per oboe, oboe d'amore, corno inglese, musette e orchestra (1967-68) na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, w 1975 - I nagrodę za Ewokację na bas, głos recytujący i orkiestrę (1974) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji 30. rocznicy wyzwolenia Warszawy, w 1982 - III nagrodę za oratorium Pieśń o ziemi naszej na głosy solowe, recytatora, chór i orkiestrę (1982) na Konkursie Muzyki Oratoryjno-Kantatowej w Katowicach, w 1992 - III nagrodę za Dies irae na chór mieszany, perkusję i fortepian (1992) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Schola Cantorum Gedanensis w Gdańsku, w 1993 - II nagrodę za Małą fantazję na skrzypce solo na Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz w Warszawie w kategorii utworów o charakterze dydaktycznym oraz I nagrodę za Trio fortepianowe (1993) na tym samym konkursie, w 1995 - I nagrodę za Studi per fisharmonica (1995) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Castelfidardo we Włoszech, w 1996 - I nagrodę za Pater noster na chór mieszany (1996) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Warszawie oraz I nagrodę za Concerto per organo e orchestra (1996) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Krakowie, w 1997 - II nagrodę za Musica per archi (1997) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, w 2002 - I nagrodę za Lamento per soprano, oboe e organo (2002) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Saarlouis. Ponadto został uhonorowany m.in.: Złotym Krzyżem Zasługi (1975), Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1975, 1977, 1984, 1989, 1991) i I stopnia (1981), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1985), Medalem Edukacji Narodowej (2000).
Ważniejsze kompozycje:
- Wariacje na flet i fortepian (1962)
- Miniatury na fortepian (1962)
- Intonazioni I na 9 instrumentów (1963)
- Trzy pieśni na głos i zespół instrumentalny (1963)
- Quartetto per archi (1964-75)
- Szkice na obój i fortepian (1965)
- Apokalypsis na głos recytujący, chór mieszany i zespół instrumentalny (1965)
- Sygnały na zespół symfoniczny (1965-66)
- Intonazioni II na orkiestrę symfoniczną (1966)
- Canti per soprano e orchestra (1966-67)
- Metamorfozy na obój, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1967)
- Concerto per oboe, oboe d'amore, corno inglese, musette e orchestra (1967-68)
- Wersje na 6 instrumentów (1968)
- Per pianoforte (1968)
- Wierzba, pieśń na chór mieszany a cappella (1968)
- Pieśń staropolska na chór mieszany a cappella (1968)
- Ziemia nad Przemszą, pieśń na chór mieszany a cappella (1968)
- Trzy pieśni na sopran i fortepian (1969)
- Kontemplacje na sopran i fortepian (1969)
- Sinfonia per coro e orchestra (1970)
- Musica per Ensemble MW-2 na flet, wiolonczelę i dwa fortepiany (1970)
- Five pictures (a Angelica-Regina Sweekhorst) for flute solo (1970)
- Trio per flauto, oboe e chitarra (1971)
- Capriccioso notturno per orchestra (1971-72)
- Impromptu pour flûte, alto et harpe (1972)
- 4 + 1 per clavicordo (1973)
- L'Être na sopran, flet, wiolonczelę i 2 fortepiany (1973)
- Pro Varsovia per orchestra (1973-74)
- Ewokacja na bas, głos recytujący i orkiestrę (1974)
- Musica notturna per oboe e pianoforte (1974)
- Nasza ziemia, pieśń na chór męski a cappella (1974)
- Divertimento per 9 strumenti (1975)
- Concerto per oboe anche musette, soprano e orchestra (1975-76)
- Sonata Belzebuba, opera kameralna (1977)
- Preludio e cadenza per arpa solo (1977)
- Aria per flauto, violoncello e 2 pianoforti (1978)
- Preludi e cadenza per violino solo (1979)
- Kwartet dziecięcy na czworo skrzypiec (1979)
- Musica concertante per saxofono alto e orchestra (1979-80)
- Sonet na sopran, flet, wiolonczelę i 2 fortepiany (1980)
- Trzy postludia na akordeon solo (1980)
- Concerto per pianoforte e orchestra (1980-81)
- Divertimento II na kwintet akordeonowy (1981)
- Symfonia koncertująca na skrzypce i orkiestrę kameralną (1982)
- Pieśń o ziemi naszej, oratorium na głosy solowe, recytatora, chór i orkiestrę (1982)
- Preludi e cadenza per violino e pianoforte (1983)
- Polonia, poemat symfoniczny na skrzypce i orkiestrę (1983-84)
- Gra snów, dramat muzyczny (1983-85)
- Preludium pamięci Dawida Ojstracha na skrzypce solo (1984-87)
- Capriccioso per accordeono solo (1985)
- Concerto per accordeono, batteria e archi (1985)
- Les Extrêmes se touchent na orkiestrę (1985-86)
- Divertimento III per violino, violoncello e accordeono (1986)
- Nokturny na harfę solo (1986)
- Dialogues for saxophone and vibraphone (1987)
- Continuo na kwintet akordeonowy (1987)
- Continuo II per accordeono solo (1988)
- Play for flute and chamber orchestra (1988)
- Polskie melodie ludowe na chór mieszany, zespół akordeonowy i perkusję (1989)
- Musica per Ensemble d'Accord na 10 akordeonów (1989)
- Gaude Mater Polonia na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1989-90)
- Musica per 2 accordeoni (1990)
- Lacrimosa per soprano e pianoforte (1990-91)
- Miniatury na akordeon (I) (1991)
- Concerto per chitarra e orchestra (1991-92)
- Dies irae na chór mieszany, perkusję i fortepian (1992)
- Viborg, opera kameralna (1992)
- Musica per chitarra solo (1993)
- Trio fortepianowe (1993)
- Miniatury na akordeon (II) (1993)
- Miniatury na akordeon (III) (1993)
- Kompozycja na zespół instrumentów perkusyjnych (1993-94)
- Elegia [wersja I] na wiolonczelę i fortepian (1994)
- Oda na głos recytujący, chór mieszany, fortepian i orkiestrę (1994)
- Preludium na organy (1994)
- Solo per pianoforte (1994)
- Elegia [wersja II] na wiolonczelę i orkiestrę (1994)
- Agnus Dei na sopran i fortepian (1994-95)
- Et in terra pax na chór mieszany (1995)
- Concerto classico per archi (1995)
- Kwartet smyczkowy nr 2 (1995)
- Studi per fisharmonica (1995)
- Requiem na sopran, chór mieszany, perkusję i organy (1995-96)
- Inwokacja na organy (1996)
- Pater noster na chór mieszany (1996)
- Concerto per organo e orchestra (1996)
- Miniatury dziecięce na akordeon (1996)
- Musica per archi (1997)
- Psalmy Dawida na chór mieszany a cappella (1997-98)
- Pieśni Safony na żeński głos recytujący, flet, perkusję i 2 akordeony (1998)
- Et in terra pax, motet na chór mieszany (1998)
- Adagio e vivo per accordeono (1998)
- Fantasia per viola da gamba (1998)
- Impromptu II na obój, klarnet, fagot i fortepian (1998-99)
- Strofy na 2 chóry mieszane i organy (1998-99)
- Concerto-Fantasia na kontrabas i smyczki (1999)
- Do... na chór żeński (1999)
- Impromptu II A na kwartet smyczkowy i akordeon (1999)
- Canti na chór mieszany (1999)
- Pieśni pielgrzymów, kantata na sopran, baryton, głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę (1999)
- Inwokacja na sopran i chór mieszany (2000)
- Preludium, Interludium i Kadencja na organy solo (2000)
- Concerto piccolo per clarinetto e batteria (2000)
- Medytacje na baryton i fortepian (2000-2002)
- Preludia dziecięce na 2 fortepiany (2001)
- Elegia na wiolonczelę solo (2001)
- Lamento per soprano, oboe e organo (2002)
- Inwokacja na chór mieszany (2002)
- Supplement for accordion (2002)
- Dialogi II na saksofon i fortepian (2002)
- Kwartet smyczkowy nr 3 (2002-2003)
- Canzoni d'amore per voce recitazione, soprano, batteria e archi (2002-2003)
- Sekwencje na sopran i zespół kameralny (2003)
- Laudacja na chór mieszany i organy (2003)
- Inwokacja II na chór mieszany (2003)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, marzec 2002, aktualizacja: wrzesień 2008.