Bogna Polańska i Roma Skuza razem chodziły do liceum, razem studiowały, teraz razem tworzą harmonijny duet podstawę czteroosobowego studia, w którym aktywne są też Kaja Nosal i Małgorzata Staroń. Studia na Wydziale Architektury i Politechniki Śląskiej nauczyły je szerokiego spojrzenia na profesję i swobody w sięganiu po inspiracje z różnych dziedzin. Studenckie i późniejsze podróże i staże przyniosły własne odkrycia. Dizajnerki podróżowały świadomie, systematycznie się dokształcając.
"Pobyty na stażach dały wgląd w różne aspekty fachu. Z jednej strony podglądałyśmy, jak pracują doświadczeni architekci, z drugiej śledziłyśmy całą formalnourzędową stronę projektowania."
Ale prawdziwie przełomowe doświadczenia przyszły z praktyką własną: "Nic nie zastąpi godzin spędzonych w pracowni."
Swoje realizacje nazywają "architekturą w mikroskali". Przykładem tej strategii była praca nad projektem "Hochglance" (śl., "na wysoki połysk"), linią biżuterii z węgla, której każdy egzemplarz wykonany jest ręcznie.
"Proces projektowy ‘Hochglance’ przypominał tworzenie modelu krzesła: od pomysłu, poprzez szkice wykonane na komputerze w programach 3D, prototypy, po finalne odlewy łączone z kamieniem. W architekturze skala mikro to opracowywanie detali, uchwytu drzwi, szafy, czy specyficznej kratki wentylacyjnej. Połączenia materiałów i elementów wnętrza wymagają wnikliwej analizy i precyzyjnej wizji."
W przypadku "Hochglance" sam materiał narzucił rozwiązania; pierścionki, broszki, wisiory i kolczyki to unikaty, bo każda odłupana od większego bloku bryła zyskała indywidualny kształt. Proces formowania w przypadku tej linii nie kończy się wraz z "wypuszczeniem" produktu, bo węgiel może łamać się i rysować dalej na przykład pod wpływem upadku. Praca z niestandardowym w biżuterii materiałem wymagała zaangażowania i konsultacji. Podążając za strategią lokalności, projektantki zasięgały rad u rzeźbiarza specjalizującego się w tworzeniu węglowych pucharów i statuetek, Czesława Jurkiewicza. Decyzja o użyciu węgla wpisuje się w szerszy trend w we wzornictwie biżuteryjnym zastosowanie betonu, plastiku i tworzyw syntetycznych. Dla projektantek był to więc zarazem krok w nieznane, jak i potwierdzenie ich orientacji w globalnych procesach.
Projektantki kontynuowały swoje zainteresowanie regionem w "Śląskich doniczkach" (prototyp w przygotowaniu). W malowanym proszkowo blaszanym kontenerze wycięta została panorama Śląska. W ten sposób Bro.Kat polemizuje z obrazem regionu jako symbolu postindustrialnej degradacji.
"Śląsk to lider w dziedzinie ochrony przyrody, zalesiania, utrzymywania dużej powierzchni zieleni miejskiej, parków i lasów w stosunku do powierzchni regionu" piszą dizajnerki na swojej stronie.
Realizacje architektoniczne to druga odsłona działalności studia. Bro.Kat ma na koncie projekty mieszkań oraz lokali publicznych. Do tej drugiej kategorii zalicza się konkursowy projekt pijalni czekolady Wedla w Opolu, gdzie architektki (Roma Skuza, Bogna Polańska, Gosia Staroń i Sandra Wereszka), tworząc system modułowych chatek, nawiązały do bajkowego motywu leśnej krainy mlekiem i czekoladą płynącej.
Sytuację polskich projektantów w kraju i na świecie Polańska i Skuza postrzegają dynamicznie. Ich zdaniem z jednej strony Polacy nadal uczą się, co to jest "rzecz dobrze zaprojektowana." Z drugiej wzrasta świadomość historii i odniesień z przeszłości.
"Po wysłuchaniu wykładu Pani profesor Irmy Koziny, wykładowczyni w Zakładzie Historii Sztuki Uniwersytetu Śląskiego, autorki książki 'Ikony designu województwa śląskiego', uświadomiłyśmy sobie, jak wiele istotnych projektów powstało lata temu, chociażby na Śląsku. Coraz więcej polskich architektów i projektantów jest znów dostrzeganych na arenie międzynarodowej. Ułatwiają to wystawy i inne wydarzenia , które dają możliwość zaprezentowania się szerszej, międzynarodowej publiczności – takie jak: The Spirit od Poland, Unpolished - young design from Poland i inne."
Projektantki uchylają się od formułowania credo, ale swoją postawę charakteryzują poprzez kontekst kulturowego dziedzictwa.
"W całej naszej pracy staramy się być wierne założeniom tzw. szkoły gliwickiej architektury – są nimi głównie: funkcjonalność, użytkowość, pragmatyczność i praktyczność."
Szwarztasia to kolejny projekt inspirowany Śląskiemi jego industrialną estetyką. Tym razem projektantki Bro.Katu stworzyły torbę. Zestawiają bawełnę z elementami skórzanymi, nadając torbie prostokątny kształt, który przerobiony być może również na romboidalny jeśłi schować skórzane kawałki do wnętrza. Bawełna pokryta została rastrem węgla.
Bogna Polańska i Roma Skuza lubią eksperymenty i zaznaczają, iż nie chcą, by ich markę kojarzony tylko z węglem jako materiałem. Polańska mówi:
Bardzo nie chcemy być kojarzone tyko z węglem. Oczywiście lubimy ten materiał, ale mamy potrzebę realizacji kolejnych pomysłów w nowych obszarach, formach i technologiach - nie klasyfikując się tylko w modzie i wnętrzach. Balansujemy między tymi światami.
A Skuza dodaje:
Każdy nowy gadżet będzie inspirowany Śląskiem, na tym bardzo nam zależy, ale węgiel to nie jest jego jedyne oblicze. Dostrzegamy więcej. O węglu jako o materiale już trochę wiemy, ale potrzebujemy kolejnych wyzwań - blacha, proszkowanie, skóra ekologiczna. Każdy kolejny produkt to nowe doświadczenie, nauka - nie boimy się tego. Poza tym lubimy tę różnorodność w pracy. Architektura, produkt, wystawiennictwo, to trzy różne światy - a każdy rozwija, uczy. (http://www.designalive.pl/wegiel-tak-ale-potrzebujemy-kolejnych-wyzwan/)
Autorka: Lidia Pańków, kwiecień 2014. Aktualizacja lipiec 2016, AM.
Wybrane wystawy:
2015 The Spirit of Poland, Centro Carioca de Design, Rio de Janeiro
Nagrody:
2014
-
wyróżnienie w konkursie "Public Foor Me zaprojektuj wnętrze Pijalni Czekolady E. Wedel"
-
Wyróżnienie w kategorii MŁODY TWÓRCA, 20ta edycja konkursu Architektura Roku Województwa Śląskiego
-
Wyróżnienie w kategorii WNĘTRZE ROKU za projekt B&T Skyrise biuro informatyczne, 20ta edycja konkursu Architektura Roku Województwa Śląskiego
2013 wyróżnienie biżuterii Hochglance w plebiscycie must have! organizowanym przez Międzynarodowy Festiwal Designu w Łodzi
2013 Nagroda Silesia Fashion Point w kategorii "tworzenie mody" podczas trzeciej edycji Silesia Fashion Day
2012 – I miejsce w konkursie "Dobry Produkt dla Śląska" organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach w ramach projektu „Design Silesia II" w kategorii produkt ekskluzywny za projekt – ŚLĄSKIE DONICZKI w 18 edycji konkursu ARCHITEKTURA ROKU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO za realizację pod nazwą HOCHGLANCE biżuteria z węgla i srebra
2012 – Nagroda w kategorii MAŁA FORMA