Córka Zbigniewa Zakrzewskiego, profesora ekonomii, autora książek poświęconych historii Poznania. W latach 1964-69 studiowała kompozycję pod kierunkiem Floriana Dąbrowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. W 1974 roku ukończyła dwuletnie Studium Podyplomowe Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie w 1976 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych. W 1981 roku przez trzy miesiące uczestniczyła w kursie sonologii w Instytucie Sonologii na Uniwersytecie w Utrechcie w Holandii. W 1985 roku przebywała przez miesiąc na stypendium muzykologicznym na Uniwersytecie w Oxfordzie, a w 1987 roku na pięciomiesięcznym stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Stanach Zjednoczonych.
Była laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in. w 1969 roku otrzymała III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim na hejnał miasta Kamień Pomorski, w 1970 roku – wyróżnienie za "A ave" na recytatora, sopran, chór męski i zespół kameralny (1970) na XIII Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie, w 1979 roku – wyróżnienie za utwór "Aenigma" na zespół instrumentalny (1979) na Konkursie Kompozytorskim w Białymstoku, w 1980 roku – nagrodę specjalną za ilustrację muzyczną do filmu animowanego "Joasia i Smok Tomasz" na Festiwalu Filmów Animowanych w Zagrzebiu, a w 1984 roku – II nagrodę za "Spacery kosmiczne" na szkolny zespół instrumentalny (1983) na Konkursie Kompozytorskim w ramach Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu.
Utwory Barbary Zakrzewskiej były wykonywane w Polsce, m.in. w Poznaniu (podczas "Poznańskiej Wiosny Muzycznej"), Gnieźnie, Warszawie (w ramach "Warszawskiej Jesieni"), Łodzi, Katowicach, Kaliszu, Krakowie, Szczecinie, Zielonej Górze, Olsztynie i Legnicy, jak również za granicą (Brno, Zagrzeb, Berlin, Landshut, Hamburg i Los Angeles), a także wydane przez Chiola Music Press. W 2002 na płycie CD ukazała się jej kompozycja organowa "Magnificat" w wykonaniu Elżbiety Karolak.
Jako muzykolożka i bibliotekarka Barbara Zakrzewska od 1972 do 1998 pracowała w Sekcji Zbiorów Muzycznych Biblioteki Głównej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (od 1980 roku pełniła również funkcję kierownika), a od 1998 do 2002 w Polish Music Center na University of Southern California w Los Angeles. Była autorką ośmiu książek i kilkudziesięciu artykułów, wygłosiła ponad dwadzieścia wykładów w Polsce, Niemczech, we Włoszech i Szwecji.
Barbara Zakrzewska mieszkała w Houston w stanie Teksas, kontynuując działalność muzykologiczną i kompozytorską. W 2002 roku ukazały sie w druku jej utwory dla dzieci: "Children's World per pianoforte" (Pescara "Chiola Music Press" 2002). Jej pieśni religijne były wykonywane w Los Angeles na USC (Jolanta Tensor – sopran, 2000), i w Houston w kościele Our Lady of Czestochowa (Joanna Pawlas – sopran, Dariusz Pawlas – organy, 2014).
Wybrane kompozycje
- Wariacje na fortepian solo (1964)
- Sonatina na fortepian (1965)
- Wieczność na sopran i instrumenty perkusyjne (1966)
- Przywidzenia na chór mieszany, sopran i zespół kameralny (1967)
- Rytm świateł i cieni na organy i kotły (1967)
- Riflettere na flet solo (1968)
- Skrzypce na sopran, klawesyn i tamburyn (1968)
- Fortepian na sopran, marimbafon i dzwonki (1968)
- Sinfonietta na orkiestrę (1968)
- Tetragonos tri fatos na orkiestrę (1968-69)
- Pokolenie na sopran, trąbkę, kontrabas i talerze (1969)
- A ave na recytatora, sopran, chór męski i zespół kameralny (1970)
- Klimaty na kwartet smyczkowy (1972)
- Medium na saksofon, fortepian, wibrafon, talerze i kontrabas (1974)
- Genetrix na sopran, orkiestrę smyczkową i perkusję (1974)
- Muzyka Platońska I na skrzypce, fortepian, organy, harfę, czelestę i dzwonki (1974)
- Muzyka Platońska II na orkiestrę smyczkową i perkusję (1974)
- Wysokie drzewa na chór mieszany a cappella (1975)
- Do światła na róg, skrzypce i harfę (1975)
- Tryptyk perkusyjny dla pięciu wykonawców (1975)
- Królewna Śnieżka, balet-pantomima na chór żeński i orkiestrę symfoniczną (1976)
- Tempus na flet, dwie trąbki, dwa puzony, harfę i kotły (1976)
- Lokomotywa na szkolny zespół perkusyjny (1976)
- Muchy na pięć kontrabasów (1977)
- Arrampicata na orkiestrę (1977)
- Contrary Music na chór męski i orkiestrę (1977-78)
- S.O.S. na flet, saksofon, 4 tempelbloki i skrzypce (1978)
- Hymn na chór mieszany a cappella (1978)
- Witaj, jasności na chór męski a cappella (1978)
- Ludowa mozaika na dziecięcy zespół instrumentalny (1978)
- Star dust, koncert skrzypcowy (1978)
- Choinka w lesie na głos i fortepian (1978)
- Aenigma na zespół instrumentalny (1979)
- Repetition na klawesyn solo (1979)
- Dream na kwartet smyczkowy (1979)
- Fantazja ludowa na flet i kwartet smyczkowy (1979)
- Deus meus na organy solo (1980)
- Les Carrillons na fortepian i orkiestrę (1980)
- Świat dziecka, pięć utworków fortepianowych dla dzieci (1980)
- Solitude na kontrabas, flet i perkusję (1980)
- Na mlecznej drodze na kwartet smyczkowy (1980)
- Piosenka o samochodziku na głos (lub chór jednogłosowy) i fortepian (1980)
- Piosenka o orle na głos (lub chór jednogłosowy) i fortepian (1980)
- Rzeka na głos (lub chór jednogłosowy) i fortepian (1980)
- Kwiaty w palmiarni na głos (lub chór jednogłosowy) i fortepian (1980)
- Orazione per orchestra (1981)
- Trzy pieśni religijne na sopran i fortepian (1981-83)
- Erotic na trzy flety, wibrafon, czelestę i harfę (1982)
- Miazga na orkiestrę symfoniczną (1983)
- Spacery kosmiczne na szkolny zespół instrumentalny (1983)
- Trzy utworki na fortepian (1983)
- Daj nam pokój, o Panie, pieśń religijna na głos z fortepianem (1983)
- Cisza i ciemność [wersja I] na chór mieszany a cappella (1984)
- Cisza i ciemność [wersja II] na kwartet smyczkowy (1984)
- Rzecz błazna na głos i fortepian (1985)
- Zatańczyła raz piła z toporem na głos solo (1985)
- Reminiscences na zespół kameralny i taśmę (1985)
- Buffo, piosenka aktorska na głos i fortepian (1985)
- Warmio moja, kantata na sopran, chór mieszany, flet i orkiestrę smyczkową (1985)
- Magnificat na chór mieszany a cappella (1985)
- Spectrum music na komputer (1986)
- Preludium na temat "Zbliżam się w pokorze" na organy solo (1987)
- Magnificat na organy solo (1989)
- Manhattan na syntezator, taśmę, saksofon i perkusję (1990)
- Arterie, muzyka syntezatorowa (1991)
- Up and down na saksofon solo (1993)
- Waving, muzyka komputerowa na taśmę (1996)
- Blessed Are The Merciful. Hymn z okazji Roku Miłosierdzia na głos żeński, 3-głosowy chór żeński i organy (2016)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2005; aktualizacja: lipiec 2016.