Komponowała muzykę do kilkunastu filmów o sztuce współczesnej, realizowanych przez lub przy współudziale Józefa Robakowskiego, z którym od 1989 do ok. 2002 prowadziła prywatną Galerię Wymiany w Łodzi. W latach 1991-1993 studiowała w Wyższym Studium Psychotroniki w Łodzi, a w latach 1994-98 na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi. W początkowym okresie swej działalności uczestniczyła w koncertach eksperymentalnych zespołów muzycznych Sternenhoch i Nihilistyczny Alians Orgiastyczny (1985-1988), w którym grali Jerzy Truszkowski, Zbigniew Libera i Jacek Rydecki.
Barbara Konopka rozpoczęła swą działalność artystyczną w połowie lat 80. od krótkich filmów o feministycznym wyrazie (I Biennale Sztuki Nowej, Zielona Góra, 1985) i od indywidualnych koncertów muzycznych (Lochy Manhattanu, Łódź 1989) oraz realizacji wideo w roku 1989. W wideo ujawniała zainteresowanie poetyckością skojarzeń i szczególnym rodzajem warstwy dźwiękowej. Widoczny był w nich oniryzm będący daleką konsekwencją działań o awangardowej proweniencji, m.in. surrealizmu. W kolejnych latach artystka próbowała w swych realizacjach wykorzystać zainteresowania parapsychologią i astrologią. W 1991 roku brała udział w wystawie "Sztuka osobna" (CSW Warszawa) a w 1992 - Łódzki ruch neoawangardowy (Pałac Grohmana, Łódź). W II połowie lat 90. zbliżyła się do feminizmu. Brała udział w głośnej ekspozycji "Kobieta o kobiecie" (BWA Bielsko-Biała, 1996), jednocześnie interesując się wirtualnością świata i biologicznym zgłębianiem struktury człowieka.
W 1996 roku wykonała projekt instalacji internetowej "Elektroafirmacje", dotyczący cybernetycznego modelu będącego konstrukcją sztucznego organizmu. Realizacja miała na celu ukazanie możliwości wirtualnej podróży polegającej na poznaniu wyimaginowanego modelu ciała, za każdym razem innego. W 1999 roku wykonała cykl "Iluminacje II. Studnia (natury ludzkiej)", w którym posłużyła się zaawansowaną metodą obróbki cyfrowej fotografii, sprowadzając ciało ludzkie (męskie i żeńskie) do androgynicznego tworu z atrybutami niesprecyzowanej symboliki (skrzydła, pióra). W 2000 roku zrealizowała cykl prac cyfrowych "Ekrany, strumienie - RGB" ``` o wymiarze abstrakcji geometrycznej w typie malarstwa neokonstruktywistycznego, będący badaniem i jednocześnie współpracą z komputerem. Według artystki jest to "hommage dla kreatywności maszyny". Celem realizacji było uzyskanie "strumieni energetycznych". W 2003 powstały prace fotograficzne "Memetyka", w których łączyła perswazję słowną z formą abstrakcyjnego znaku.
W latach 2004-2007 realizowała projekt "malavida: moRgan & veriKami", na który składają się wielkoformatowe fotografie cyfrowe, filmy oraz animacje.
'malavida'" to opowieść o spotkaniu kobiety z mężczyzną, który mężczyzną nie jest i który podczas 'sex reassignment therapy' - 'terapii dostosowania znamion płci do płci przeżywanej psychicznie' - przechodzi transformację w kobietę. Opowieść o spotkaniu, podczas którego dokonuje się, także dzięki wiedzy i technologii, proces dojrzewania obydwu kobiet do swojej własnej płciowości. To również afirmacja życia, nowego życia, całej jego "zjawiskowości" i jego piękna" – czytamy w tekście kuratorskim towarzyszącym wystawie.
Do najbardziej znanych filmów Konopki, często nagradzanych na festiwalach filmowych za granicą, należą: "Interferencje" (1985), "Salve Nostardamus" (1990), "Animus XII" (1990), "Kaprysy i wariacje na tematy własne" (1993-94), "Binary Notes" (1998), "Hibernating Chips" (1999) oraz "Alice & Aibo" (2003).
Autor: Krzysztof Jurecki, Muzeum Sztuki w Łodzi, kwiecień 2004; akt. AW, lipiec 2015.
Wybrane wystawy i projekcje:
- 1988 - "Kwazdrip Konfirmator" - wystawa i koncert-performance - projekcja indywidualna Galeria Stodola, klub MIKS, Warszawa
- 1990 – "Ohyda indywidualizmu" - projekcja indywidualna, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa; Hochschule fur Bildende Kunste - projekcja indywidualna, Hamburg
- 1991 – "Sztuka Osobna" - Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski Warszawa
- 1992 – "Interferenzen" - Performance - "Intermedia Festival" - performance-video instalacja, Museum Moderner Kunst Stiftung, Wiedeń; "Polen - Videokunst – Polen" - projekcja indywidualna, Hochschule fur Andegawendte Kunst, Wiedeń
- 1993 – "Ostranenie" - Osteuropa im Fokus der Videokamera - wystawa, videoinstalacja, Bauhaus Dessau; "Romaeuropa Festival 93" - Arte Elettronica - projekcja, Accademia di Spagna Rzym
- 1994 – "Intuition Konstruktion - Hommage a Wl. Strzeminski" - wystawa, Galeria Polskiego Instytutu Kultury, Berlin; "Europa Europa - Kunst und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland" - Best of Ostranenie - projekcja, Bonn
- 1995 – "In Sight. Media Art. From the Middle Europe" - projekcja, Toronto; "Ostranenie II" - Bauhaus Dessau; "Film Fest. International Video-Art Festival" (one-man projection), Medienzentrum, Bremen
- 1996 – "Kobiety o kobietach/Woman about Woman" - wystawa Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała
- 1997 – "Żywa Galeria" - wystawa (video-instalacja) - Tower Building – Łódź; "Metabody - międzynarodowy projekt internetowy" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - Warszawa
- 1998 – "Encoded Identities" - Otso Gallery, Espoo/Helsinki; "Avant-garde Films and Videos from Central Europe" - The Lux Centre, London; "Pour une Ecologie des Media - 3-emes Rencontres Internationales Art. Cinema-Video-Ordinateur", Cinema des Cineastes -Paris
- 1999 – "Viper" - International Festival for Film Video and New Media - Casino, Luzern; "Transmediale" -International Festival of Multimedia Art - Podevil, Berlin; "Translocation" (new) media/art - Generali Foundation, Wiedeń
- 2000 – "Fotogramy cyfrowe" - wystawa indywidualna - Galeria FF, Łódź; "Interferencje" (projekcja indywidualna), Muzeum Sztuki, Łódź; "[D]Vision" - International Festival of Multimedia Art - Schikaneder Kino, Vienna
- 2001 – Communication Front 01 "Cyber & my sp@ce" - exhibition, workshop - Mexican House, Plovdiv, Bulgaria; "Cyberfeminizm. Związki postbiologiczne" - wykład, projekcja - BWA Zielona Góra
- 2002 – "Sąsiadka" - wystawa fotografii i nowych mediów - Galeria WUK Projektraum, Wiedeń
- 2003 – "Warschauer Film Tage" - projekcja - Kino Schikaneder, Wiedeń; "Transmediale" - International Festival of Multimedia Art - Podevil, Berlin; "Polish women artists' films..." - The Kitchen, New York City; "Kreatywność maszyny. Mięso i Bity", Galeria Pusta, Katowice
- 2004 – "Polish women artists' films..." - Tate Modern Gallery, London - Polska sztuka video - Atelier Nord, Oslo, Norwegia; "Tożsamość dziś. Współczesna sztuka polska" - Le Quai, L'ecole d'art de Mulhouse, Francja; "Spaces of intimacy, video art program" - Muzeum Fotografii, Thessaloniki, Grecja; "Memetic Xpress" - spektakl multimedialny, BWA Zielona Góra
- 2005 – "Egocentryczne, Niemoralne, Przestarzałe" - współczesne wizerunki artystów - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- 2006 – "Jej portret – nieśmiertelny"- performance multimedialny - Galeria Manhattan Łódź; "Panopticon" - Burgerkloster Lubeka
- 2007 - projekt "malavida: moRgan & veriKami ", Centrum Sztuki Współczesnej , Warszawa