Urodziła się 22 stycznia 1983 roku w Poznaniu. Improwizuje i komponuje od szóstego roku życia. Swoje prace konsultowała z Andrzejem Koszewskim, Markiem Stachowskim i Romualdem Twardowskim. W 2007 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, a w 2011 - dyplom w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie skrzypiec Marcina Baranowskiego. W 2005 roku odbyła studia w ramach programu "Sokrates-Erasmus" w Carl Maria von Weber Staatliche Hochschule für Musik und Theater w Dreźnie w klasie kompozycji Wilfrieda Krätzschmara. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2007 roku jest asystentką w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki poznańskiej Akademii Muzycznej.
Jest stypendystką Business and Professional Women’s Club w Poznaniu, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1998, 2000, 2002, 2006). Otrzymała również nagrody Djerasi – UNESCO USA (2007), nagrodę dziennikarzy Medal Młodej Sztuki (2010) oraz Medal Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego (2013).
Jej utwory wykonywane były na wielu festiwalach i koncertach w Polsce (m.in.: na Zamku Królewskim w Warszawie, podczas Muzycznych Spotkań Młodych "Alkagran" w Czechowicach-Dziedzicach, Spotkań Rodzin Muzykujących w Lublinie, "Poznańskiej Wiosny Muzycznej", Festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, I Międzynarodowego Festiwalu Młodych Kompozytorów i Wykonawców "New Music – New Faces" w Krakowie, koncertów towarzyszących "Warszawskiej Jesieni") oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Rosji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, na Litwie i Ukrainie, jak również prezentowane w radiu i telewizji oraz publikowane przez wydawnictwa: Astra, Fonola, Polskie Wydawnictwa Muzyczne i Chiola Music Press. W 2005 roku ukazała się jej autorska płyta "My Music" (Acte Préalable).
– Spośród prawykonanych na festiwalu utworów niewątpliwie godna uwagi była też kompozycja Barbary Kaszuby "Musique pour Amadeus" na orkiestrę smyczkową. Dedykowany Orkiestrze Kameralnej Polskiego Radia utwór zaskakiwał pomysłowością i barwnością, w niebanalny sposób wykorzystywał jakości sonorystyczne, nie zabrakło nawet nawiązań do muzyki patrona Orkiestry. Najbardziej jednak urzekała klarowna i zwarta faktura utworu, rozmaite korespondencje instrumentalne, ciekawie przeprowadzone imitacje, a także ustępy tutti napisane z dużym wyczuciem możliwości orkiestry smyczkowej. Za niewielki mankament można uznać zbyt rozwlekłą narrację utworu, nieco sztucznie rozbudowaną przez repetycje motywiczne – fragment relacji z "Poznańskiej Wiosny Muzycznej" autorstwa Adama Olafa Gibowskiego, "Ruch Muzyczny", 2013.
Barbara Kaszuba jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Kompozytorów "Cantabile" w Krakowie (1995), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach (1997, 2002), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego "Patri Patriae" w Katowicach (1998), Konkursu Młodych Kompozytorów "Cantabile" w Tarnowie (1999), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Ibla" w Nowym Jorku (1999), European Union of Music Competition for Youth w Popradzie (2003), European Union of Music Competition for Youth we Wrocławiu (2006) oraz Prix du Conseil General w Sarre-Union, Francja (2006).
W sezonie 2012/2013 była kompozytorką-rezydentką Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Kompozytor-rezydent".
Kompozycje
- Taniec jesieni na skrzypce solo (1992)
- Kalejdoskop dla dzieci na fortepian solo (1992-93)
- Kaprys-cadenza na skrzypce solo (1993-94)
- Obsesje na fortepian solo (1994)
- Impresje letnie na temat piosenki „Płonie ognisko w lesie" na fortepian solo (1994)
- Trzy zabawy rytmiczne „Play and smile" na fortepian solo (1994)
- Trzy intermezzi „Moim rówieśnikom" na fortepian solo (1994)
- Mazurek na skrzypce solo (1994)
- Etiuda na fortepian solo (1994-95)
- Romanza na fortepian solo (1994-95)
- Dwa wiatry na fortepian solo (1995)
- Katarynka na fortepian solo (1995)
- Katarynka na skrzypce i akordeon (1995)
- Dziewczynka z zapałkami na fortepian solo według baśni Hansa Christiana Andersena (1995)
- Leśny strumień na fortepian solo (1995)
- Dziewczynka z zapałkami na fortepian i perkusję (1995)
- Wspomnienie o Januszu Korczaku na skrzypce solo (1995-98)
- Kwartet smyczkowy (1996)
- Piccola suite da camera na dziecięcy zespół kameralny (1996)
- Intrada na kwintet dęty blaszany (1996-97)
- Kontemplacje na skrzypce solo (1996-98)
- Nas-troje, trio na skrzypce, wiolonczelę i akordeon (1997)
- Droga na skrzypce solo (1997)
- Suite da camera na dziecięcy zespół kameralny (1997)
- La Chimera na orkiestrę symfoniczną (1997)
- Dziewczynka z zapałkami na fortepian, perkusję i głos dziecka (1997)
- Toccata na fortepian solo (1998)
- Trio zawadiackie na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1999)
- Na wierchowej polanie I na orkiestrę smyczkową (1999)
- Skrzyp-ak, humoreska na skrzypce i akordeon (2000)
- Na wierchowej polanie II na flet, obój, orkiestrę smyczkową i perkusję (2000)
- Kluklakowe DO-RE-MI na chór (2001)
- Nasi ulubieńcy na chór (2001)
- Sześć etiud na organy (2001)
- Tanezzo na akordeon solo (2002)
- Wariacje na temat Mozarta na obój i fortepian (2002)
- Sześć etiud na akordeon solo (2003)
- Wyspy Szczęśliwe na flet (lub skrzypce), wiolonczelę i fortepian (2003)
- Suoni per sei violinisti (2003)
- Fantazja na gitarę solo (2004)
- Dalmacja na głos (bas), skrzypce i wiolonczelę według poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (2004)
- In der Tanzbude na orkiestrę symfoniczną (2004)
- Feiern Sie mit na chór mieszany (2005)
- Übung I na taśmę (2005)
- Feiern Sie mit! na chór mieszany a cappella (2006)
- Nostalgia na wiolonczelę solo (2006)
- Smile of Mozart na orkiestrę smyczkową (2006)
- Elektrobój na obój i taśmę (2007)
- Dwa słowa pieśń do poezji Adama Mickiewicza na tenor i akordeon (2007)
- Ptasi Koncert na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i głosy ptaków (CD) (2007)
- Chatting birds na kwartet smyczkowy (2008)
- Dzieci i Śmieci czyli Kto posprząta Świat opera dla dzieci (2008)
- Przesłuchanie Anioła do wiersza Zbigniewa Herberta (2008)
- Głosy Gór na tenor i orkiestrę smyczkową (2009)
- Telegram na klarnet i fortepian (2009)
- Thousand voices in the sky utwór inspirowany poezją Seasons M. Fischbecka na akordeon I kwartet smyczkowy (2009)
- Geysir na flet solo (2010)
- …znad Zatoki San Francisco na perkusję i orkiestrę smyczkową (2011)
- Musique pour Amadeus na orkiestrę smyczkową (2013)
- Uroboros widowisko (2013)
- Leihnjukur na 12 fletów (2014)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2005; aktualizacja: lipiec 2016, AG.