Sama dizajnerka, charakteryzując swoją postawę twórczą w rozmowie z culture.pl mówi właśnie o zmienności i czujnej obserwacji dynamicznych realiów.
"Moją wrażliwość kształtuje codzienne życie i doświadczenie, obserwacja dużych wydarzeń, a czasem spraw bardzo niewielkich. Czas pędzi i zmienia naszą rzeczywistość; pojawiają się nowe technologie – to, co wydawało się niedostępne, staje się bliskie, na wyciągnięcie ręki. Nie sposób zignorować świata cyfrowego. Zmienia się nasze podejście do przedmiotów – ewoluuje także moje podejście do projektowania.”
Część jej realizacji nawiązuje do miasta jako tła życia współczesnego człowieka; w "Unplugged" koło rowerowe umocowane na wysokim stołku napędzane siłą ludzkich mięśni uruchamia światło w małej lampce umocowanej w blacie – siedzisku. Tym projektem autorka zmusza współczesnego człowieka do refleksji nad źródłem energii i kosztami związanymi z jej pozyskiwaniem. Oto żarówka będzie się palić dopóty, dopóki dostarczymy jej napędu.
Kultura rowerowa jest też inspiracją dla tapety „Velnornamnet”, której abstrakcyjna grafika odtwarza ślady opon na powierzchni jezdni czy chodnika. Użycie takiego ornamentu na ścianie ułatwia zamaskowanie prawdziwych śladów opon rowerowych – codziennego widoku w mieszkaniach rowerzystów.
Eksperymentalne, przesycone humorem i otwarte podejście do procesu projektowego Piaścik zawdzięcza m.in. studium na Universität der Künste, gdzie zachęca się studentów do samodzielnej pracy jednocześnie mobilizując do samodyscypliny. Od początku adepci projektowania są zachęcani do wzięcia odpowiedzialności za swoje propozycje.
Wyobraźnię pomógł jej rozwinąć staż w sztokholmskim studio projektowym kultowego kolektywu kobiecego FRONT Design.
"To było bardzo ważne doświadczenie. Mogłam blisko współpracować z projektantkami także przy przygotowywaniu dużych wystaw, m.in dla japońskiego centrum dizajnu 2121 czy ekspozycji targów w Mediolanie. Przekonało mnie to, że jest to ważne miejsce ekspozycji własnych prac na arenie międzynarodowej".
Piaścik pokazała swoje projekty m.in. na mediolańskim Salone Satellite 2013. W pracy dizajnerki ważne miejsce zajmowała działalność w kolektywach. W ramach pracy w grupie POLYGON (studenckie trio z Aną Aguilerą i Marlene Schaefermeyer) zdobyła pierwsze miejsce na w czwartej edycji warszawskiego festiwalu twórczego recyclingu Przetwory (2009). Z kolei z kolektywem DissoNoiSex (kompozytor Miguel Alvarez – Fernandez, programista StefanKersten) bada nowe formy oddziaływania dźwięku i możliwości recepcji sztuki. Skąd potrzeba poszukiwań na tylu polach?
"Staram się nie wpaść w rutynę i patrząc na świat starać się zaglądać pod podszewkę. Mam nadzieję nie stracić tej ciekawości."
Projektantka podkreśla pragnienie konsekwentnego zbudowania relacji przedmiot – użytkownik. Przykładem tego kierunku jest projekt regału na płyty "Herringbone" – obiekt rośnie tu wraz z powiększającą się kolekcją książek, płyt DVD czy albumów muzycznych. Zabawna forma naruszająca poziomy przywodzi na myśl ości ryby. Stąd nazwa ości śledzia. Jeszcze bardziej potencjalnego użytkownika angażuje STOJAK tu płaski kawałek kartonu składa się do kształtu prostego stojaka do przechowywania butelek z winem. Króciutki filmik instruuje konsumenta, jak złożyć przedmiot kilkoma prostymi ruchami.
Piaścik sięga też po materiały odpadowe – takie, jak kawałki drewna, zrewitalizowane i użyte jako budulec do stołków UFO. Z tworzywa "z odzysku" powstało też wyposażenie warszawskiego pawilonu klubu i drink baru Cud nad Wisłą. Modułowe elementy konstrukcyjne lokalu czynnego sezonowo umożliwiają jego demontaż na okres zimy. Europalety, z których zbudowany jest bar i meble mają kółka, są łatwe w transporcie i przechowywaniu (projekt we współpracy z Agnieszką Pawłowską).
W 2014 roku Asia Piaścik zwyciężyła w pierwszej edycji konkursu BMW/URBAN/TRANSFORMS. Jej zwycięski projekt REFLEX daje możliwość doświetlenia północnych i wschodnich fasad budynków mieszkalnych poprzez umieszczenie na sąsiednich budynkach ekranów odbijających światło. Są one wykonane z modularnych elementów, które można mocować obok siebie i pokryć nimi dowolnie duży fragment ścian. Jury doceniło wartość społeczną projektu, który może poprawić życie mieszkańców miast, cierpiących na niedostatek światła z powodu zagęszczania zabudowy. Jury tak motywowało swój werdykt:
Koncepcja projektu oparta jest na trafnej diagnozie dość uniwersalnej i ponadczasowej niedogodności, jaką jest niedostatek światła dziennego w budynkach i przestrzeniach publicznych, spowodowany presją na zagęszczanie zabudowy. Zaproponowane rozwiązanie jest bezpretensjonalne, proste technicznie, zarówno w wykonaniu, jak i eksploatacji, niestwarzające technologicznych ani finansowych barier dla użytkowników, uniwersalne i nieskończenie powtarzalne, ale dające się komponować w indywidualny sposób, a nade wszystko miłe dla oka. (http://urbnews.pl/projekt-reflex-joanny-piascik-zwyciezca-konkursu-bmwurbantransforms/)
Wielokrotnie nagradzany Reflex stał się także źródłem inspiracji dla projektu Modular Wall Light. Oparty na podobnej zasadzie: odbicia głównego źródła światła, w tym przypadku światła ledowego umieszczonego w pewnej odległości od samego obiektu, projekt złożony jest z geometrycznych elementów, które użytkownik może dowolnie składać, uzyskując rozmaite kombinacje struktury.
Kolejna przygoda projektantki z projektowaniem oświetlenia zaoowocowała prestiżowym wyróżnieniem MustHave przyznawanym przez Festiwal Designu w Łodzi w 2016 roku. LUNAR to rodzina lamp zaprojestowanych dla firmy Aquaform. Piaścik zdecydowała się tutaj na użycie prostej formy walca, przecinając go jednak pod niespodziewanym kątem. Nacięcie oprawki umożliwia alternatywną dyfuzję snopu światła. W wersji LUNAR flap surface użytkownik ma możliwość dodatkowego sterowania światłem. Aluminiowa klapka zamocowana na końcu oprawki odbija i rozprasza światło, a że zamocowana jest na magnesie, dlatego łatwo można ją przesuwać, dostosowując jej pozycję do potrzeb użytkującego. Jej domknięcie pozwala również na precyzyjne ustalenie mocy wydobywającego się światła, może się ono lać szerokim strumieniem, albo zaledwie sączyć przez ledwo otwartą klapkę.
Wybrane wystawy i nagrody:
2016 MustHave dla lampy LUNAR, Łódź Design Festival
2016 Dobry Wzór za REFLEX
2016 Beauty & Pragmatism | Pragmatism & Beauty, Museo della Permanente, XXI Triennale International Exhibition 2016 21st Century. Design After Design, Mediolan, Włochy
Miasto i Las, Reykjavik, Islandia
BRIGHT NEW. POLISH IDEAS APPLIED, IMM, Kolonia, Niemcy
2015 Dobry Wzór za Modular Wall Light, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, Polska
2015 Gdynia Design Days, Gdynia, Polska
Stockholm Furniture and Light Show, Sztokholm, Szwecja
"Design w przestrzeni publicznej. Zmiana" , Zamek Cieszyn, Polska
2015 wyróznienie dla projektu HARVEST, Siemens Future Living Award 2014.
2014 BMW/URBAN/TRANSFORMS , Warszawa, Polska
2013 Milan Salone Satellite, Mediolan, Włochy
2011 Lodz Design Festival, Łódź, Polska
2011 Velornanment and Herringbone 2 in Exhibition: Life in 3D - ART TERRARIUM, Olsztyn, Polska
Autorka: Lidia Pańków, maj 2014. Aktualizacja, sierpień 2016, AM.