Niezmiennie prowadzona przez Jędrzeja "Kodyma" Kodymowskiego, jest jedną z najważniejszych grup polskiego rocka, przez lata konsekwentnie wymykającą się jednoznacznym definicjom, zaś jej muzyka, wykorzystując elementy wielu gatunków, uzupełniana jest przez nierzadko kontrowersyjne, ale nie dające się zignorować teksty.
Początkowo pod nazwą Brzemienna Apteka, zespół powstał w 1983 roku w Gdyni z inicjatywy gitarzysty i wokalisty Jędrzeja "Kodyma" Kodymowskiego (ex-Pancerne Rowery), do dziś głównego kompozytora i autora tekstów, oraz basisty Macieja Błasiaka. Po pierwszym występie w maju 1983, początkowo traktowanym jako quasi-kabaretowa parodia ówczesnej sceny punkowej, zespół koncertował coraz częściej, za bazę obierając legendarny gdański klub Burdel. Po występie na warszawskim festiwalu Poza Kontrolą w 1986 roku stanął wśród najważniejszych przedstawicieli tzw. Gdańskiej Sceny Alternatywnej.
Przez pierwsze lata skład zespołu był nader efemeryczny - dopiero w 1987 roku do grupy dołączył pierwszy stały muzyk, perkusista Maciej Wanat (ex-Bóm Wakacje w Rzymie). W tym roku Apteka zarejestrowała pierwsze nagrania studyjne w składzie: Kodym, Wanat, Błasiak, Ewa Golianek (śpiew, instrumenty klawiszowe) i Małgorzata Bachora (śpiew). Utwory "Synteza" i "AAA" ukazały się rok później na kompilacji "Gdynia", prezentującej młode zespoły rozkwitającej sceny muzycznej Trójmiasta. Także w 1987 zespół wystąpił na festiwalach w Jarocinie oraz warszawskim Grand Festival Róbrege. Pod koniec 1988 roku, już jako duet Kodym/Wanat, grupa nagrała debiutancki album "Big Noise". Na równi eksperymentalny (użycie automatów perkusyjnych i samplera) i balansujący na granicy żartu i parodii, okazał się oficjalnie dopiero w 1990 roku.
Jeszcze w 1988 roku do grupy dołączyli nowi muzycy: basista Marcin Ciempiel, grający wcześniej w takich zespołach jak Maanam, Oddział Zamknięty, Fotoness czy Czad Komando Tilt, oraz zafascynowany Jimim Hendrixem gitarzysta Janusz Sokołowski. W tym składzie Apteka nagrała dwa albumy, które zarówno w nieprzewidywalnej warstwie muzycznej, jak i w mieszających komediowy surrealizm z bolesnymi doświadczeniami tekstach do dziś wyróżniają się świeżością i otwartością formy. Wydane w 1992 roku "Narkotyki" były przejrzystym dowodem na oryginalność i niezależność, ale "Urojonecałemiasto" z 1993 objawiło zarówno muzyczny talent, jak bezkompromisowość i konsekwencję Kodyma i jego muzyków. Grupa wspierana przez klawiszowca Macieja Łyszkiewicza (ex-No Limits) zaprezentowała brzmienie spójne i swoiste - jednocześnie poruszając się od hard rocka, przez funk, po transowe rytmy oparte na elektronice. Kulminacyjnym momentem albumu stał się dialog z klasyką polskiej muzyki popularnej - hipnotyczna wersja "Korowodu" Marka Grechuty. "Urojonecałemiasto" ukazało się, niestety, tylko jako kaseta, co doprowadziło do wieloletniego konfliktu z wytwórnią SPV Poland (wytoczony przez Kodyma w 1996 roku proces zakończył się dopiero w 2001 przyznaniem pełnych praw do materiału zespołowi).
15 maja 1993 roku w wypadku samochodowym zginął dotychczasowy filar zespołu, Maciej Wanat. Choć grupa próbowała kontynuować działalność, występując w klubach i na festiwalach (w tym katowickie Odjazdy czy Jarocin), jesienią 1993 zawiesiła działalność.
Rok później Apteka powróciła w zupełnie nowym składzie, w którym oprócz Kodyma znalazł się basista Olaf Deriglassoff (ex-Dzieci Kapitana Klossa), perkusista Jacek Stromski i gitarzysta Piotr Nalepa (który po serii koncertów odszedł, dołączając do zespołu ojca, Tadeusza). W 1995 roku ukazał się album "Menda", doskonale przyjęty powrót w wielkim stylu, płyta pełna pozornych sprzeczności, tworzących jednak spójną całość, w której znalazło się miejsce i na hałaśliwy punkowo-narkotyczny odlot, i na liryczną balladę.
Kolejny album "Spirala" (1996) zawierał głównie nowe wersje utworów z pierwszego okresu działalności zespołu, wzbogacone elementami elektronicznej muzyki klubowej a latem 1996 Deriglassoffa zastąpił Sławomir Czarnota (ex-Golden Life, No Limits). Po dwóch latach, w których zespół nie nagrywał, a koncertował bardzo rzadko, działalność została zawieszona po raz kolejny, a Kodym udał się w pierwszą ze swych kilkumiesięcznych podróży po Ameryce Południowej. Po powrocie podjął kilka prób reaktywowania zespołu, jednak żadnemu z nowych muzyków nie udało się utrzymanie w składzie dłużej niż kilka miesięcy.
W 2003 roku nakładem Sonic Records ukazała się płyta o wiele mówiącym tytule "Psychedelic Underground", zawierająca materiał z kasety "Urojonecalemiasto" oraz część utworów z "Narkotyków". Płyta, podobnie jak wydany wcześniej "Live '92", nie została jednak autoryzowana przez zespół i do dziś jest przedmiotem sporów prawnych.
Grupa wznowiła działalność w marcu 2003, w składzie znaleźli się nowi muzycy - perkusista Grzegorz Puzio oraz basista Jacek Żołądek. Po nagraniu dwóch utworów w studio (kolejna wersja "Korowodu" oraz "Zagłada robactwa") i zagraniu serii doskonale przyjętych koncertów nastąpiło kolejne zawieszenie działalności.
Album "Apteka", nagrany z basistą Marcinem Ciempielem oraz perkusistą Arturem Hajdasem, ukazał się ostatecznie wiosną 2007, ale konflikty między muzykami doprowadziły do odwołania zapowiadanych koncertów oraz kolejnego rozpadu grupy. Nową sekcję rytmiczną stworzyli Janek Witaszek (bas) oraz Marcin Słomiński (perkusja), i z tymi właśnie muzykami Kodym zagrał doskonały koncert na Open'er Festival w Gdyni latem 2007. Z nowym perkusistą Sewerynem Narożnym Apteka zarejestrowała album "Tylko dla...", który ukazał się w końcu czerwca 2010 roku, ugruntowując pozycję zespołu jako równie prowokującego, co oryginalnego i niemożliwego do zaszufladkowania.
Dyskografia (albumy):
- Big Noise; (Arston 1990)
- Narkotyki; (SPV Poland 1992)
- Live '92; (Youmi 1993)
- Urojonecałemiasta; (SPV Poland 1993, Sonic Records 2003)
- Menda; (SP Records 1995)
- Spirala; (Koch International 1996)
- Apteka; (Universal 2007)
- Tylko dla...; (2010)
Autor: Maciej Sienkiewicz, październik 2010.