Kompozytor i pianista. Urodzony 23 lipca 1884 w Petersburgu, zmarł 21 sierpnia 1966 w Chodzieży.
-
Kompozytor i pianista. Urodzony 23 lipca 1884 w Petersburgu, zmarł 21 sierpnia 1966 w Chodzieży.
W wieku 9 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie. Uczył się w gimnazjum klasycznym w Saratowie, pobierając równocześnie lekcje muzyki u Stanisława Eksnera, dyrektora miejscowego Konserwatorium. W latach 1902-05 studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim. Kontynuował również naukę w Konserwatorium Muzycznym - w 1903 ukończył teorię muzyki w klasie Michała Biernackiego, a po zdaniu egzaminu z dwuletniego kursu harmonii u Marka Zawirskiego został przyjęty do klasy Zygmunta Noskowskiego. Studiował też instrumentację pod kierunkiem Romana Statkowskiego. W 1905, wspólnie z Karolem Szymanowskim, Grzegorzem Fitelbergiem i Ludomirem Różyckim, założył Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich "Młoda Polska" - ugrupowanie działające do 1912 na rzecz promocji nowej muzyki polskiej za granicą. W latach 1906-09 studiował grę na fortepianie u Leopolda Godowskiego w Berlinie. W 1909 został zatrudniony na stanowisku profesora w Konserwatorium im. Mozarta w Berlinie. Jesienią 1910 wrócił do Rosji i ukończył wydział prawa w Dorpacie. Od 1911 do 1918 pracował jako sędzia śledczy w Remontnem koło Astrachania. W 1917 brał aktywny udział w rewolucji październikowej.
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 przeniósł się do Warszawy. Otrzymał pracę w Ministerstwie Sprawiedliwości, gdzie przez 15 lat kierował wydziałem statystyki sądowej. W 1934 przeprowadził się do Słupcy i objął posadę notariusza. Podczas okupacji został wysiedlony z własnej willi, przez trzy tygodnie przebywał w obozie w Łodzi, a następnie przedostał się do Warszawy i tu zamieszkał. Po wojnie powrócił do Słupcy, gdzie został sędzią Sądu Grodzkiego. W latach 1946-47 pełnił obowiązki przewodniczącego miejskiego Komitetu Polskiej Partii Socjalistycznej. W 1949 pracował w Międzynarodowym Komitecie Łączności Intelektualistów w Obronie Pokoju. Z powodu ciężkich przeżyć wojennych, śmierci najbliższych oraz samotności w 1951 doznał załamania psychicznego.
Od 1949 należał do Związku Kompozytorów Polskich, był również członkiem Związku Autorów, Kompozytorów i Wydawców.
Ważniejsze kompozycje:
- Trzydzieści kanonów op. 1 na fortepian (1903)
- Dziewięć kanonów op. 2 na fortepian (1903)
- Fugetta Fis-dur op. 3 na fortepian (1904)
- Trzy fugi op. 4 na chór mieszany z towarzyszeniem organów (1904)
- Trzy fugi op. 5 na chór mieszany z towarzyszeniem organów (1904)
- Cztery preludia op. 6 na fortepian (1905)
- Variations E-dur op. 7 na fortepian (1906)
- Sonata F-dur op. 9 na wiolonczelę i fortepian (1906)
- W mroku gwiazd op. 10, 3 pieśni do słów Tadeusza Micińskiego na głos i fortepian (1907)
- Morietur Stella op. 11, 5 pieśni do słów Tadeusza Micińskiego na głos i fortepian (1908)
- Pięć pieśni do słów Heinricha Heinego op. 13 na głos i fortepian (1908-11)
- Z poematów op. 15, 3 pieśni do słów Oskara Wilde'a na głos i fortepian (1911)
- Kalina op. 18, opera w 3 aktach (1916-17)
- Symfonia nr 1 D-dur "Akademicka" op. 19 (1920)
- Orzeł Biały op. 32 [wersja I] na 4-głosowy chór a cappella (1920)
- Pani Chorążyna op. 20, opera w 4 aktach (1921-22)
- Pan Tadeusz op. 17, suita symfoniczna na orkiestrę (1923)
- Świteź op. 24, balet w 10 odsłonach (1923-24)
- Sonata na fortepian H-dur op. 8 (1925)
- Mazurek nr 1 A-dur op. 21 na fortepian (1925)
- Maskarada op. 22, pieśń do słów Marii Kasterskiej na głos i fortepian (1925)
- Mazurek nr 2 H-dur op. 23 na fortepian (1925)
- Mazurek nr 3 e-moll op. 25 na fortepian (1925)
- Trzy pieśni op. 26 na głos i fortepian (1925)
- Polonez nr 1 Fis-dur op. 28 na fortepian (1925)
- Orzeł Biały op. 32 [wersja II] na głos i fortepian (1925)
- Orzeł Biały op. 32 [wersja III] na chór męski i fortepian (1925)
- Menuet E-dur op. 33 na fortepian (1925)
- Msza H-dur op. 34 [wersja I] na 2 głosy z towarzyszeniem organów (1925)
- Msza Polska op. 34 [wersja II] na 2 głosy żeńskie z towarzyszeniem fortepianu (1925)
- W ciszy błękitnej op. 35, pieśń na głos i fortepian (1925)
- Mazurek nr 4 G-dur op. 36 na fortepian (1926)
- Etiuda Des-dur op. 37 na fortepian (1926)
- Mazurek nr 5 E-dur op. 38 na fortepian (1926)
- Mazurek nr 6 d-moll op. 39 na fortepian (1926)
- Polonez nr 2 fis-moll op. 40 na fortepian (1926)
- Mazurek nr 7 e-moll op. 41/1 na fortepian (1926)
- Mazurek nr 8 D-dur op. 41/2 na fortepian (1926)
- Mazurek nr 9 B-dur op. 42/1 na fortepian (1926)
- Mazurek nr 10 a-moll op. 42/2 na fortepian (1926)
- Polonez wojskowy nr 3 Des-dur op. 43 na fortepian (1926)
- Polonez nr 4 h-moll op. 43/2 na fortepian (1926)
- Romanse Fis-dur op. 44 na fortepian (1926)
- Valse nr 1 A-dur op. 45/1 na fortepian (1926)
- Valse nr 2 e-moll op. 45/2 na fortepian (1926)
- Legenda "bohaterska" nr 1 D-dur op. 46 na fortepian (1926)
- Rapsodia polska A-dur op. 47 na fortepian (1926)
- Trzy poematy op. 48 na fortepian (1926-27)
- Cztery mazurki op. 49 na fortepian (1926)
- Dwa polonezy op. 50 na fortepian (1926)
- Trzy mazurki op. 52 na fortepian (1926)
- Trzy mazurki op. 53 na fortepian (1926)
- Trzy nokturny op. 54 na fortepian (1927)
- Cztery mazurki op. 55 na fortepian (1927)
- Sześć preludiów op. 56 na fortepian (1927)
- Cztery mazurki op. 57 na fortepian (1927)
- Cztery polonezy "Cztery pory roku" op. 58 na fortepian (1927)
- Cztery mazurki op. 59 na fortepian (1927)
- Pięć etiud op. 60 na fortepian (1927-28)
- Pięć mazurków op. 61 na fortepian (1927)
- Sześć preludiów op. 62 na fortepian (1927)
- Cztery mazurki op. 63 na fortepian (1927-28)
- Trzy nokturny op. 64 na fortepian (1927-28)
- Cztery mazurki op. 65 na fortepian (1928)
- Pięć mazurków op. 66 na fortepian (1928)
- Dwa nokturny op. 67 na fortepian (1928)
- Dwa walce op. 68 na skrzypce i fortepian (1928)
- Trzy etiudy op. 69 na fortepian (1928)
- Trzy pieśni op. 70 na głos i fortepian (1928)
- Faktor turecki op. 71, opera w 3 aktach (1929-30)
- Kwartet smyczkowy Es-dur op. 72 (1931)
- Sonata na skrzypce i fortepian D-dur op. 73 (1931)
- Karnawał op. 74, opera w 5 aktach (1932)
- Cyrano de Bergerac op. 27, poemat symfoniczny na orkiestrę (1933)
- Koncert fortepianowy nr 1 H-dur op. 29 (1933-37)
- Pieśni op. 30 na głos i fortepian (1933)
- Krakowiak Des-dur op. 31 na fortepian (1933)
- Mackbet op. 75, poemat symfoniczny na orkiestrę (1933)
- Dziennik muzyczny "Z kraju i o kraju" op. 76, 12 improwizacji na fortepian (1935)
- Orzeł Biały op. 32 [wersja IV] na 4 głosy męskie a cappella (1938)
- Sonata na fortepian nr 2 Des-dur op. 51 (1938)
- Jubilate Deo op. 77 na chór a cappella (1938)
- Koncert fortepianowy nr 2 E-dur op. 78 (1939)
- Zmierzch życia op. 79, suita na orkiestrę (1939)
- Dwie pieśni op. 80 na głos i fortepian (1939)
- Trio D-dur op. 81 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1940)
- Eklog i Rapsod op. 82 na fortepian (1940)
- Prolog, Con dolore i Agitato op. 83 na fortepian (1940)
- Epizod, Arioso i Eroica op. 84 na fortepian (1940)
- Animato i Nokturn As-dur op. 85 na fortepian (1940)
- Risoluto i Nokturn G-dur op. 86 na fortepian (1940)
- Koncert fortepianowy nr 3 h-moll op. 87 (1940)
- Etiuda Des-dur i Adagio op. 88 na fortepian (1940)
- Variations e-moll op. 89 na fortepian (1941)
- Legenda nr 2 H-dur op. 90 z cyklu Legendarny epos na fortepian (1941)
- Burleska nr 1 d-moll op. 91 z cyklu Ciosy losu na fortepian (1941)
- Legenda nr 3 b-moll op. 92 z cyklu Legendarny epos na fortepian (1942)
- Burleska nr 2 B-dur op. 93 z cyklu Ciosy losu na fortepian (1942)
- Legenda nr 4 E-dur op. 94 z cyklu Legendarny epos na fortepian (1942)
- Burleska nr 3 As-dur op. 95 z cyklu Ciosy losu na fortepian (1942)
- Dwa walce op. 96 na fortepian (1942)
- Dwa walce op. 97 na fortepian (1942)
- Koncert skrzypcowy A-dur op. 98 (1942)
- Koncert wiolonczelowy D-dur op. 101 (1942)
- Symfonia nr 2 "Spontaniczna"; op. 102 z cyklu Ciosy losu (1942)
- Symfonia nr 3 "Impresyjna" op. 103 z cyklu Ciosy losu (1942)
- Symfonia nr 4 "Romantyczna" op. 104 z cyklu Ciosy losu (1942)
- Symfonia nr 5 "Majestatyczna" op. 105 z cyklu Ciosy losu (1942)
- Dwa walce op. 99 na fortepian (1943)
- Burleska nr 4 A-dur op. 100 z cyklu Ciosy losu na fortepian (1943)
- Symfonia nr 6 "Uroczysta" op. 106 z cyklu Z eposu dziejowego (1943)
- Symfonia nr 7 "Rewolucyjna" op. 107 z cyklu Z eposu dziejowego (1943)
- Symfonia nr 8 "Rezurekcyjna czyli Wielkanocna" op. 108 z cyklu Z eposu dziejowego na chór i orkiestrę (1943)
- Symfonia nr 9 "Elegijna" op. 109 z cyklu Z eposu dziejowego (1943)
- Symfonia nr 10 "Orientalna" op. 110 z cyklu Z astralnych wędrówek na sopran solo, chór i orkiestrę (1943)
- Symfonia nr 11 "Iberyjska czyli Hiszpańska" op. 111 z cyklu Z astralnych wędrówek (1943)
- Symfonia nr 12 "Nordycka czyli Polarna" op. 112 (1943)
- Polonez D-dur op. 113 na fortepian (1943)
- Symfonia nr 13 "Samurajska" op. 114 z cyklu Z astralnych wędrówek (1943)
- Symfonia nr 14 "Neapolitańska" op. 115 z cyklu Z astralnych wędrówek (1943)
- Symfonia nr 15 "Los Angeles czyli Amerykańska" op. 116 z cyklu Z astralnych wędrówek (1943)
- Koncert fortepianowy nr 4 D-dur op. 117 (1943)
- Rusticana i Arioso op. 118 na skrzypce i fortepian (1945)
- Symfonia nr 16 "Fatum" op. 119 z cyklu Ciosy losu (1945)
- Symfonia nr 17 "Kujawska" op. 121 z cyklu Z wędrówek po kraju (1945)
- Mewa op. 123, opera w 1 akcie (1946)
- Dziewczę z karuzeli op. 124, opera buffo w 3 aktach (1947)
- Wiosna ludów op. 125, opera w 1 akcie (1948)
- Koncert fortepianowy nr 5 B-dur op. 126 (1948)
- Muzyka Jankiela: Koncert nad koncertami op. 127 na orkiestrę (1948)
- Pieśni op. 128 na głos i fortepian (1948)
- Dwie pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 129 na głos i fortepian (1948)
- Czternaście pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 130-135 na głos i fortepian (1948-49)
- Siedem pieśni do słów Juliusza Słowackiego op. 136-138 na głos i fortepian (1949)
- Dwie pieśni do słów Juliusza Słowackiego op. 139 na głos i fortepian (1949)
- Pieśń Obrońców Pokoju op. 140 na głos i fortepian (1949)
- Pieśń przodownika pracy i Pieśń radości pracy op. 141 na głos i fortepian (1949)
- Pieśń o Warszawie op. 142 na głos i fortepian (1949)
- Pieśń - prośba kobiet o pokój op. 143 na głos i fortepian (1949)
- Z wędrówek po kraju op. 145, suita na fortepian (1949)
- Z wędrówek po kraju op. 146, suita na fortepian (1949)
- Z wędrówek po kraju op. 147, suita na fortepian (1949)
- Trzy etiudy na tematach ludowych op. 148 na fortepian (1949)
- Trzy pieśni ludowe op. 149 na chór (1949)
- Polska żąda pokoju op. 150, suita regionalna na orkiestrę (1949)
- Etiuda d-moll "Matulu moja" op. 151 na fortepian (1949)
- Nad wybrzeżem Bałtyku op. 153, suita na głos i orkiestrę (1949)
- Dwie etiudy op. 155 na fortepian (1949)
- Etiuda F-dur "Śląska", "Krakowska" i Szeper op. 156 na fortepian (1949)
- Liście w ogrodzie opadają op. 157 na chór a cappella (1949)
- Gąska op. 158 [wersja I] na chór z towarzyszeniem fortepianu (1949)
- Pismo na Sybir op. 160/1, pieśń na głos i fortepian (1949)
- Ptaszek op. 160/2, pieśń na głos i fortepian (1949)
- Dwa mazurki op. 161 na fortepian (1949)
- Mazur kurpiowski op. 164 [wersja I] na fortepian (1949)
- Na Śląsku op. 152, improwizacja na głos i orkiestrę (1950)
- Na Podhalu - w Tatrach op. 154, suita na głos i orkiestrę (1950)
- Pieśń o Szczecinie op. 157 [wersja I] na chór (1950)
- Gąska op. 158 [wersja II] na chór (1950)
- Pieśni ludowe op. 159 na głos i fortepian (1950)
- Pieśń silnych op. 162 na głos i fortepian (1950)
- Trzy pieśni masowe op. 163 na głos i fortepian (1950)
- Mazur kurpiowski op. 164 [wersja II] na orkiestrę (1950)
- Pieśń o Stalinie op. 165 na głos i fortepian (1950)
- Ballada o kubku op. 166 na głos i fortepian (1950)
- Marsz sportowy i Marsz traktora op. 167 na chór i fortepian (1950)
- Burłaki znad Wołgi op. 168 na głos solowy, chór i fortepian (1950)
- Moskwa-Warszawa op. 169 na chór i fortepian (1950)
- Pieśń o przysiędze na śmierć Lenina op. 170 na chór i fortepian (1950)
- Do braci Polaków op. 171, pieśń na chór i fortepian (1950)
- Pieśń o Stalinie op. 172 na chór i fortepian (1950)
- Dwie pieśni masowe op. 173 na głos i fortepian (1950)
- Trzy pieśni op. 174 na głos i fortepian (1950)
- Dwie pieśni masowe op. 175 na głos i fortepian (1950)
- Dwie pieśni op. 176 na głos i fortepian (1950)
- Droga op. 177, pieśń na głos i fortepian (1950)
- Dwie pieśni do słów Włodzimierza Majakowskiego op. 178 na głos i fortepian (1950)
- Przebudzenie smoka op. 179, balet chiński w 1 akcie (1950)
- Broń Pokoju op. 180, opera w 1 akcie (1950)
- Trzy pieśni masowe op. 181 na głos i fortepian (1950)
- Pięć pieśni masowych op. 182 na głos i fortepian (1950)
- Dwie pieśni op. 183 na głos i fortepian (1950)
- Dwie pieśni dla dzieci op. 184 na głos i fortepian (1950)
- Pieśń ZMP op. 185 na głos i fortepian (1950)
- Aurora op. 205, pieśń na głos i fortepian (1950)
- Patrol op. 194, opera w 1 akcie (1951)
- Monter W-Z op. 195, opera w 1 akcie (1951)
- Nowa Huta op. 196, opera w 1 akcie (1951)
- Symfonia nr 18 "Kurpiowska" op. 210 (1951)
- Suita kurpiowska op. 212 na skrzypce i fortepian (1951)
- Suita kurpiowska nr 2 op. 213 na kwartet smyczkowy (1951)
- Symfonia nr 19 "Ku lepszemu jutru" op. 215 (1951)
- Chłopska droga do wolności op. 222, suita na orkiestrę (1951)
- Marsz op. 225 na fortepian (1951)
- Marsz op. 228 na fortepian (1951)
- Symfonia nr 20 "Radość pracy zespołowej" op. 229 (1951)
- Symfonia nr 21 "Podhalańska" op. 230 (1951)
- Kwartet smyczkowy "Tatrzański" op. 232 (1951)
- Marsz op. 240 na fortepian (1951)
- Symfonia nr 22 "Na wielkich budowach komuny Związku Rad" op. 241 (1951)
- Symfonia nr 23 "Wisłą do morza" op. 243 (1951)
- Symfonia nr 24 "Litewska" op. 245 (1951)
- Symfonia nr 25 "Pokojowa praca na wielkich budowach planu 6-letniego" op. 250 (1951)
- Podwig Zoi op. 255, opera w 4 aktach (1952)
- Gieroj truda op. 256, opera w 3 aktach (1952)
- Gazda op. 260, opera w 3 aktach (1952)
- Antrakt op. 264 na orkiestrę symfoniczną (1952)
- Intermezzo op. 265 na orkiestrę symfoniczną (1952)
- Uwertura pastoralna op. 266 na orkiestrę symfoniczną (1952)
- Scherzo op. 267 na orkiestrę symfoniczną (1952)
- Suita mazowiecka op. 268 na głosy solowe, chór i orkiestrę (1952)
- Kaprys op. 269 na orkiestrę symfoniczną (1952)
- Improwizacja op. 271 na orkiestrę symfoniczną (1952)
- Nie wojna a pokój wszystkim op. 272, opera w 5 aktach (1952)
- Kongres Pokoju w Wiedniu op. 275, walc na orkiestrę symfoniczną (1952)
- Pieśń bez słów op. 278 na orkiestrę symfoniczną (1952)
- Pokój ma być op. 280, opera w 1 akcie (1953)
- Pokój światu op. 281, opera w 1 akcie (1953)
- Symfonia nr 26 "Radziecka" op. 282 (1953)
- Symfonia nr 27 "Chińska" op. 283 (1953)
- Arianie op. 284, opera w 4 aktach (1953)
- Pan Tadeusz op. 294, opera w 5 aktach (1954)
- Pory roku op. 307, suita na orkiestrę (1954)
- Gołąbek pokoju op. 311, opera w 4 aktach (1954)
- Modesta op. 312, opera w 3 aktach (1955)
- Na zlot przyjaźni op. 319, opera w 1 akcie (1955)
- Symfonia nr 28 "Razem młodzi przyjaciele" op. 320 (1955)
- Przyjaźń i pokój op. 321, poemat symfoniczny na orkiestrę (1955)
- Suita hiszpańska op. 322, suita na orkiestrę (1955)
- Eryk i Dorota op. 323, opera w 3 aktach (1955)
- Animato op. 324 na skrzypce i fortepian (1955)
- Allegro op. 327 na skrzypce i fortepian (1955)
- Cyrano de Bergerac op. 333, balet w 6 aktach (1956)
- Hajduczek (Basia) op. 334, opera w 5 aktach (1956)
- Malwa op. 335, opera w 4 aktach (1956)
- Płomień Olimpu op. 336, opera w 4 aktach (1957)
- Portret op. 337, opera w 4 aktach (1957)
- W teatrze na wyspie op. 338, opera w 4 aktach (1957)
- Latawczyk op. 339, opera w 3 aktach (1957)
- Romeo i Julia op. 340, opera w 5 aktach (1958)
- Fotosy primadonny op. 341, opera w 3 aktach (1958)
- Marek i Aurelia op. 342, opera w 5 aktach (1958)
- Ostatni koncert op. 343, opera w 3 aktach (1958)
- Millenium Poloniae op. 344, opera w 5 aktach (1959)
- La Belle Amie op. 345, opera w 4 aktach (1959)
- Kapral Basta op. 347, opera w 3 aktach (1959)
- Tama na Dunajcu op. 348, opera w 3 aktach (1959)
- Adwokat w Lyonie op. 349, opera w 4 aktach (1959)
- Ferie teatralne op. 350, opera w 4 aktach (1959)
- Przyjaźń cygańska op. 351, opera w 4 aktach (1960)
- Ptak z kosmosu op. 355, opera w 3 aktach (1960)
- Janusz Korczak op. 356, opera w 4 aktach (1960)
- Rakietowcy op. 357, opera w 4 aktach (1960)
- Łącznościowcy op. 352, opera w 5 aktach (1961)
- Obrońcy Warszawy op. 353, opera w 4 aktach (1962)
- Zbyszko i Danka op. 354, opera w 4 aktach (1962)
- Wanda z Parany op. 355, opera w 3 aktach (1962)
- Kominiarz op. 356, opera w 4 aktach (1962)
- Anna Budowlana op. 357, opera w 3 aktach (1962)
- Powrót Juranda op. 358, opera w 5 aktach (1962)
- Wesoły grajek op. 359, opera w 3 aktach (1962)
- Uriel Akosta op. 360, opera w 3 aktach (1963)
- Jaszczur op. 362, opera w 6 aktach (1963)
- Wierna rzeka op. 363, opera w 5 aktach (1963)
- Santo (Sambo) op. 364, opera w 3 aktach (1963)
- Ślub na Helu a wesele w Krakowie op. 365, opera w 5 aktach (1963)
- Grek Dawson op. 366, opera w 5 aktach (1963)
- Barba op. 367, opera w 5 aktach (1963)
- Graf Palferin z Cyganerii op. 368, opera w 5 aktach (1964)
- Odlot w świat op. 369, opera w 3 aktach (1964)
- Żołnierska przygoda op. 370, opera w 5 aktach (1964)
- Trzej panowie w cywilu op. 371, opera w 5 aktach (1964)
- Zbawca na srebrnym globie op. 372, opera w 3 aktach (1964)
- Na Podkarpaciu op. 373, opera w 4 aktach (1964)
- Arletta op. 374, opera w 5 aktach (1965)
- Freja z 7 wysp op. 375, opera w 4 aktach (1965)
- Nikol op. 376, opera w 3 aktach [niedokończona] (1965)
- Stanley op. 377, opera w 5 aktach [niedokończona] (1965)
- Speranca op. 379, opera w 5 aktach [niedokończona] (1965)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2006.
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)
Galaktyka polskiej muzyki