Rzeźbiarz włoski, prawdopodobnie także budowniczy, czynny w Krakowie w 2. ćwierci XVII w. Brat Andrea Castello.
Pochodził zapewne z Lugano (kanton Ticino) we włoskojęzycznej Szwajcarii. Sama rodzina Castello wywodziła się z Melide. Antonio urodził się w 1591 roku jako syn Cristofora i Elisabethy. Miał starszego brata Andrea, z którym w 1629 pracował nad wystrojem rzeźbiarskim kaplicy Św. Katarzyny ze Sieny (Zbaraskich) przy kościele dominikanów w Krakowie. W tym samym roku obydwaj bracia z polecenia krakowskich dominikanów mieli wykonać nowy ołtarz w kaplicy Św. Jacka oraz schody wiodące do tej kaplicy. Brak jednak pewnych informacji, czy tę pracę wykonali. Niewykluczone, iż Antonio pojawił się w Polsce już wcześniej, do niego bowiem może odnosić się zapis z 1621 w aktach Przemyśla. Następnie, w latach 1623 i 1625, artysta wzmiankowany jest w aktach miejskich Krakowa. Wiadomo, że miał żonę Annę Boczkowską. Posiadał też dom przy ul. Grodzkiej w Krakowie. W latach 1632-34 wraz z Andreą odkuł z czarnego marmuru nagrobki z alabastrowymi figurami Gábora Bethelna i jego żony Zsuzsanny dla katedry w Gyulafehérvár (Alba Julia) w Siedmiogrodzie (Rumunia). Po wykonaniu tej pracy bracia prawdopodobnie się rozdzielili. Niewykluczone, iż Antonio działał nadal na Węgrzech wykonując m.in. dzieła o charakterze świeckim.
Wespół z bratem Antonio przypisuje mu się wystrój rzeźbiarski kaplicy Zbaraskich: wykonane z czarnego i różowego marmuru portal, ołtarz oraz nagrobki wraz z alabastrowymi figurami Krzysztofa i Jerzego Zbaraskich - 1629-33, oraz zachowane częściowo nagrobki w Alba Julia (uszkodzone w 1658 i w latach 1717-18 przerobione na ołtarze boczne - zapewne Św. Michała Archanioła i Św. Karola Boromeusza - w tej świątyni).
Niewykluczone, iż krewnym Andrei i Antonia był rzymski architekt Matteo Castello, czynny w Polsce do 1613. Przypisuje mu się zaprojektowanie krakowskiej kaplicy Zbaraskich. Może to ów architekt sprowadził do Polski obydwu braci.
Twórczość braci Castellich ma charakter północnowłoski, zdradza jednak także znajomość sztuki Rzymu. Ich dzieła reprezentują w Polsce formy wczesnego włoskiego baroku. Zdominowana przez czarny marmur kaplica Zbaraskich rozpoczyna tradycję tego typu wnętrz na terytorium dawnej Rzeczypospolitej.
Autor: Paweł Freus, listopad 2007.